۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۰
کد خبر: 83301429
T T
۰ نفر
درك متقابل حقوق شهروندي، جامعه را به كمال مي رساند

تهران - ايرنا - معاون حقوقي، امور مجلس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، فرهنگ سازي و آگاهي بخشي به شهروندان را از مهمترين اهداف اين وزارتخانه در تحقق حقوق شهروندي دانست و گفت : درك متقابل حقوق شهروندي، جامعه را به كمال مي رساند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا مستقر در سي و دومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، «علي اصغر كارانديش مروستي» جمعه شب در آيين پاياني دومين دوره مسابقه كشوري كتابخواني در منشور حقوق شهروندي، فرهنگ را اساس هويت يك كشور دانست و گفت: اگر يك ملت نتواند به توسعه فرهنگي دست يابد، در توسعه حوزه‌‌هاي ديگر نيز به موفقيت كاملي دست نخواهد يافت. در نتيجه، در نمايشگاه‌‌هاي كتاب 97و 98 تصميم گرفتيم آحاد ملت را با حقوق خودشان آشنا كنيم.
وي ادامه داد: اگر ملت از حقوق خود نسبت به حاكميت و حقوق حاكميت نسبت به خودش اطلاع داشته باشد، در روابط فردي، اجتماعي و سياسي نيز مي‌‌‌تواند بهتر عمل كند و جامعه به سوي كمال گام بر مي‌‌‌دارد.

** دسترسي آزاد به اطلاعات درجهت تحقق حقوق شهروندي
كارانديش، حضور غرفه دبيرخانه منشور حقوق شهروندي را طي دو دوره در نمايشگاه كتاب، گامي بزرگ در مسير فرهنگ‌سازي جامعه دانست و تاكيد كرد: يكي از اهداف اصلي فرهنگ و ارشاد اسلامي در امر حقوق شهروندي، فرهنگسازي اين حقوق در بين مردم است.
وي در پايان به تشريح فعاليت‌‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: فعال كردن دبيرخانه دسترسي آزاد مردم به اطلاعات، شفاف‌سازي كليه فعاليت‌‌هاي وزارتخانه از جمله پرداخت‌‌ها و قراردادها، تسهيل صدور، كاهش خدمت‌‌ها از طريق برون‌سپاري و هوشمندسازي جهت كاهش فيزيكي مراجعان و رفع امور از طريق سيستم اتوماسيون از جمله اقدامات عملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي حقوق منشور حقوق شهروندي است.

** منشور، سندي هنجارساز است
دستيار پيشين رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي در اين آيين با بيان اينكه براي نهادينه سازي حقوق شهروندي تلاش زيادي از سوي دولت در حال انجام استف، اجراي منشور حقوق شهروندي را در تلاطم رفت و آمد دولت‌‌ها، اتفاقي ماندگار توصيف كرد كه به خواست اصلي جامعه تبديل خواهد شد.
شهيندخت مولاوردي، دو گام اصلي منشور حقوق شهروندي را تشريح كرد و گفت: گام اول، شناسايي حقوق و هنجارسازي است. منشور را سند هنجارساز مي‌‌‌دانم كه به توسعه حقوق شهروندي ملت كمك خواهد كرد. گام دوم، نظارت بر اجراي منشور است.
وي، تحقق منشور حقوق شهروندي را، مسيري دراز مدت دانست و نقش نهادها و وزارتخانه‌‌ها را در جا افتادن اين امر، مهم تلقي كرد.

** تحسين وزارت فرهنگ در فرهنگ سازي حقوق شهروندي
ملاوردي اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به كمك ابزارهاي فرهنگي و هنري خود مناسب ارزيابي كرد و ادامه داد: وزارت علوم، فناوري و تحقيقات و وزارت آموزش و پرورش نيز براي آموزش و فرهنگ سازي كودكانمان، دانش آموزان و دانشجويان حياتي است.
وي در پايان توجه به حقوق شهروندي در شرايطي كه شاهد موج فزاينده نارضايتي‌‌ها و خشونت عريان كلامي در فضاي مجازي هستيم را بسيار مهم دانست و تصريح كرد: آشنايي تك تك شهروندان با حقوق شهروندي در جامعه‌‌اي كه از نظر شاخص سرمايه اجتماعي، وضعيت مناسبي نداريم گامي است براي تبديل اميد فردي به اميد اجتماي تا مسئوليت‌پذيري تك تك اعضاي جامعه افزايش يابد.

**شركت 5687 نفر در دومين مسابقه كشوري كتابخواني و منشور حقوقي شهروندي
رئيس دبيرخانه دائمي حقوق شهروندي در اين آيين با تقدير از حضور پرشور مردم در دومين مسابقه كشوري كتابخواني در منشور حقوق شهروندي گفت: طي ده روز برگزاري سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 5 هزار و 6787 نفر در اين مسابقه شركت كردند و 2هزار و 790 نفر واجد شرايط قرعه كشي بودند و از اين ميان 105 جوايز مسابقه را كسب كردند.

** توزيع رايگان بيش از 4 هزار جزوه منشورحقوق شهروندي
مونس كشاورز با بيان اينكه براي دومين سال پياپي اقدام به برپايي غرفه دبيرخانه منشور حقوق شهروندي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كرده‌‌ايم، افزود: در اين غرفه، خدماتي چون برپايي غيركارشناسي حقوق شهروندي با ارايه بيش از هزار خدمت مشاوره‌‌اي به شهروندان، برگزاري مسابقه كشوري منشور حقوق شهروندي همراه توزيع رايگان بيش از 4 هزار جزوه منشور و در نهايت امضاي تفاهم‌نامه‌‌هاي همكاري با ديگر دستگاه‌‌ها درباره حقوق شهروندي انجام و ارايه شد.
آيين پاياني دومين دوره مسابقه كشوري كتابخواني منشور حقوق شهروندي با تقدير از كارشناسان حقوق شهروندي و اهداي جوايز به برندگان به پايان رسيد.
سي ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» تا 14 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.
فراهنگ ** 9211 ** 3009 ** 1355

سرخط اخبار جامعه