۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83301081
T T
۰ نفر
معاون وزیرعلوم:فرایند ایده تا مقصود درنوآوری نیازمند مدیریت اصولی است

بوشهر-ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای پیشرفت در حوزه نوآوری باید فرایند ایده تا نوآوری را به خوبی مدیریت كرد این درحالی است كه تاكنون این مهم محقق نشده است.

به گزارش ایرنا، مسعود برومند روز جمعه در آئین اختتامیه نخستین نشست تخصصی جلبك، تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: در شرایط كنونی استفاده از دانش و خلاقیت برای ایجاد ارزش افزوده و ثروت ملی یك اصل است كه با وجود سادگی ادبیات آنها در اجرا مشكلات بسیاری فراروی این حوزه است.
وی بیان كرد: برای نمونه وقتی در حوزه زیست فناوری دریایی كار می شود در این حوزه می توان با كار اشتراكی نتیجه بهتری دریافت كرد.
برومند تاكید كرد: در این فرایند هر چه به جلوتر گام برداشته شود كار انفرادی جوابگو نیست و باید نسبت به تشكیل تیم اقدام جدی شود.
وی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود كه افراد در كنار هم بقیه مسیر را طی كنند و پیچیدگی این موضوع به مراتب بیشتر از كار انفرادی است.
برومند ادامه داد: در سال 98 برای توسعه فعالیت های پژوهشی یك گرنت پژوهشی راه اندازی می شود كه این مهم می تواند ظرفیت های پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه ها را به سمت و سوی مناسبی سوق دهد.
وی یادآور شد: یك گرنت فناوری نیز برای تبدیل نتایج پژوهش به فناوری در دست طراحی است كه این مهم بدون مشاركت سایر دستگاه های ذیربط با محوریت پارك های علم و فناوری محقق نمی شود.
برومند ادامه داد: همچنین باید واحدهای فناور بعنوان یك نهال تازه به شركت های دانش بنیان تبدیل شوند.
وی گفت: در این زمینه شاید مجبور به بازنگری جزیی در مفهوم شركت های دانش بنیانی نیز وجود داشته باشد چراكه بارها دیده شده برخی از واحدهای فناور تمام توان خود را در طبق اخلاص گذاشتند ولی به تولید محصول نرسیدند.
برومند اظهار داشت: مفهوم دانش بنیان در چنین جاهایی در یك فرایند مورد بازنگری قرار گیرد و با توجه به دشواری كار در این حوزه باید با برگزاری سمینارها اقدام به تشكیل سمینارهای تخصصی برای یافتن نقشه راه كرد تا دیدگاه های راهبردی و استراتژیك توسعه پیدا كند.
وی ادامه داد: دریا در جنوب و شمال كشور با سخاوت كامل در اختیار كشور است كه بعنوان سرمایه های ملی باید به خوبی از آن بهره برداری شود.
برومند بیان كرد: ظرفیت های زیست فناوری دریایی در شمال و جنوب كشور به خوبی مشخص است كه با توجه به این ظرفیت ها باید با شناسایی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری برای آن برنامه ریزی عملیاتی داشت.
برومند تاكید كرد: در این زمینه باید نگاه به سمت كاهش تمركز به منابع زیرزمینی دریا سوق داد چراكه این مهم با تمركز بیشتر با سایر ظرفیت های دریایی و بویژه زیست فناوری دریایی می تواند غذا، انرژی و آینده كشور را تامین كند.
7212/6047
۰ نفر