۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83300508
T T
۰ نفر
جشنواره طرح هاي علمي دانش آموزان ابتدايي كردستان آغاز شد

سنندج - ايرنا - مرحله استاني نهمين جشنواره طرح هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي كردستان با عنوان جشنواره جابر بن حيان با حضور معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان و دانش آموزان در دبستان استقلال سنندج گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، طرح علمي جابر بن حيان كوشش علمي انفرادي يا گروهي دانش آموزان درباره يك موضوع معين برگرفته از محتواي كتاب هاي درسي است كه در آن دانش آموزان ضمن اين كوشش علمي، كار يك دانشمند را انجام مي دهند و نگرش ها و مهارت هاي علمي او را پيدا مي كنند.
اين طرح منجر به تحقق اهداف علمي، آموزشي، اجتماعي، زيستي، مهارتي، نگرش ها و شكوفايي استعدادهاي فردي و افزايش توانمندي دانش آموزان در حوزه IT و استفاده از ICT براي رفع نيازهاي اطلاعاتي مربوط به طرح هاي علمي است.
طرح جابربن حيان داراي ماهيت علمي و تجربي است كه دانش آموزان آثار و طرح هاي خود را به صورت انفرادي يا تيمي در نمايشگاهي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي دهند كه هر مرحله آثار برجسته و برتر با انتخاب كميته داوران به مراحل بعدي معرفي شده و در هرمرحله صاحب اثر و معلم راهنما و مدير مدرسه مورد تقدير قرار مي گيرند.

** تغيير محيط آموزشي به سمت آموزش هاي تربيت محور
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه در آيين گشايش اين جشنواره در سنندج اظهار داشت: در حال حاضر و براساس سياست هاي ابلاغي وزارت آموزش و پرورش محيط آموزشي ما در حال تغيير بوده و به سمت آموزش هاي تربيت محور سوق داده شده است.
رضوان حكيم زاده افزود : پژوهش محوري يكي از ساحت هاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است و در اين راستا برگزاري جشنواره جابربن حيان يكي از برنامه هاي در حال اجرا است كه آموزش مبتني بر پژوهش را به دانش آموزان ارائه مي دهد.
وي گفت: برگزاري اينگونه جشنواره ها فرصتي مناسب براي تقويت مهارت هاي علمي و عملي دانش آموزان و نمايش توانمندي هاي آنان به يكديگر است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش دست سازه هاي دانش آموزان استان در اين نمايشگاه را بسيار مطلوب اعلام كرد و گفت: آقاي كه در اين نمايشگاه و جشنواره عرضه شده نشان مي دهد دانش آموزان به سمت مهارت آموزي سوق داده شده اند.

** شركت 92 هزار دانش آموزكردستاني در جشنواره جابربن حيان
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان نيز در اين آيين يكي از دستاوردهاي ارزشمند سند تحول بنيادين را نگاه ويژه به بحث پژوهش محوري در مدارس دانست و گفت: در اين راستا نهمين جشنواره پروژه هاي علمي دانش آموزان در سال تحصيلي جاري با حضور فعال 92 هزار و 340 دانش آموز دوره ابتدايي استان و با هدايت و راهنمايي سه هزار و 150 معلم برگزار شد.
صديقه عبداللهي با اشاره به رشد 2 درصدي شركت دانش آموزان در جشنواره نسبت به سال گذشته افزود: جشنواره پروژه هاي علمي دانش آموزان( جابربن حيان) در چهار مرحله آموزشگاهي، منطقه اي، استاني و كشوري برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: در مرحله آموزشگاهي 92 هزار و 340 دانش آموز در قالب 40 هزار و 788 طرح فعاليت كردند كه پس از بررسي 70 اثر به مرحله استاني راه يافت و در نهايت چهار پروژه به مرحله كشوري راه پيدا مي كند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان نهادينه كردن تحقيق و پژوهش در دانش آموزان، تقويت حس كنجكاوي و اشتياق به نوآوري، شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزان، پرورش تفكر خلاق و حل مسئله، آشنا كردن دانش آموزان با روش هاي علمي، و تقويت مهارت هاي كار گروهي و همكاري با ديگران را از اهداف جشنواره اعلام كرد.
نهمين جشنواره و نمايشگاه تا 19 ارديبهشت در دبستان استقلال سنندج دابر است.
7348 / 3034

سرخط اخبار استان‌ها