۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱
کد خبر: 83298901
T T
۰ نفر
استاندار كرمانشاه:طرح گرمسیری برای 28 هزار نفر اشتغالزایی می كند

كرمانشاه- ایرنا- استاندار كرمانشاه گفت: اجرای طرح گرمسیری برای 28 هزار نفر از مردم منطقه اشتغالزایی خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در مراسم افتتاح همزمان سدهای هیروی، شهدای ازگله، تونل نوسود و سامانه گرمسیری با حضوررییس جمهوری گفت: طرح گرمسیری می تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب را ایجاد كند.
وی با بیان اینكه این طرح می تواند برای 28 هزار نفر از مردم منطقه شغل ایجاد كند، عنوان كرد: این سامانه نیاز به مخازنی دارد تا بتوانیم در زمستان آب را در آن ها را ذخیره كنیم از این رو تقاضا داریم كه این مخازن در مرحله دوم ایجاد شوند.
به گفته استاندار كرمانشاه، براساس برآوردهای اولیه برای اتمام مرحله دوم این پروژه یك هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز است.
بازوند خطاب به رئیس جمهوری عنوان كرد: در بالا دست سد یعنی مناطق ثلاث و ازگله نیازمند تخصیص آب هستیم تا مشكل مردم مناطق برای كشاورزی نیز برطرف شود.
وی افزود: باید در دولت تعدادی از وزرا به عنوان هیات امنا انتخاب كنیم تا این طرح در پرسه ای پنج ساله به بخش خصوصی واگذار شود.
استاندار كرمانشاه همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: شهرهای نفت شهر و سومار بعد از جنگ خالی از سكنه شدند از این رو تقاضا داریم تا شرایط بازگشت مردم آنها فراهم و زیرساخت های منطقه ایجاد شود
مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و كنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل ، تأمین آب شرب كشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب كشور به بهره‌برداری رسیده است.
قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح كه طول آن 50 كیلومتر است، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هكتار از اراضی كرمانشاه تأمین می‌شود.
سد شهدای ازگله كه امروز مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت، قابلیت تنظیم 30 میلیون متر مكعب آب را داراست.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار كیلومتر مربع مساحت دارای 950 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغ است.
سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات از زمین های كشاورزی استان كرمانشاه برداشت می شود.
9612/8066

سرخط اخبار اقتصاد