۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 83298565
T T
۰ نفر

نسخه خالي

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 83298565
نسخه خالي

موضوع انتخاب برند شهر زنجان از سال 94 در قالب سه مرحله تدوين شد اما با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته، مرحله پاياني آن به دليل اختلاف سليقه‌ مسئولان تاكنون عملياتي نشده است.

چند سال پيش موضوع انتخاب برند شهري زنجان بنا به درخواست مسئولان رده بالاي استان و همراهي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان در دستور كار قرار گرفت.
در راستاي اهميتي كه برند شهري مي‌تواند در رونق و توسعه اقتصادي شهر داشته باشد، پروژه فرآيندسازي برند شهري بر مبناي مدل BAV و طي سه مرحله «امكان‌سنجي برند شهري و زيرساخت‌هاي آن»، «هويت‌سازي برند شهري و زيرساخت‌هاي آن» و «پياده‌سازي برند شهري و زيرساخت‌هاي آن» پيگيري شد.
اين روند با انعقاد قراردادهايي بين اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان به‌عنوان كارفرما و شركت فرآيندسازان وانيا به‌عنوان مشاور و مجري در دستور كار جدي قرار گرفت.
نهايي‌سازي سند برند استراتژيك شهري زنجان با محوريت رونق و توسعه اقتصادي با بررسي اسناد بالادستي و مشاركت نخبگان و مسئولان شهري از جمله اهداف اصلي و مهمي بود كه مجريان ملزم به پيگيري آن شدند.
فرآيندسازي برند شهري زنجان در خرداد ماه سال94 آغاز و مسئولان ذي‌ربط در اولين گام با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي سررشته امور را به دست گرفتند. اين روال با اقدامات پژوهشي ادامه پيدا كرد.
در فاصله خرداد تا آبان ماه سال 94 مشخص گرديد كه آمادگي مطلوبي بين مديران و بدنه شهر براي خلق برند وجود دارد. نتيجه اين بررسي‌ها نشان داد كه امكان معرفي برند استراتژيك ملي براي شهر زنجان مبتني بر تلفيقي از ويژگي‌ها و مزيت ويژگي‌هاي ارگانيك و الگوهاي استراتژيك مصوب دولتي، متناسب با فرهنگ مردم شهر زنجان وجود دارد.
مجريان پروژه، پس از بررسي‌هاي به عمل آمده مرحله اول، مرحله دوم را در اسفند 94 كليد زدند و در نخستين گام، سمينار آموزشي «زنجان ما، نگاه نو تدبير شهر» با حضور استاندار وقت، رؤساي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، شهرداري و شوراي شهر زنجان و همچنين جمعي از مديران و مسئولان، دانشگاهيان، فعالان بخش خصوصي، كارآفرينان، نخبگان، صاحب نظران و كارشناسان برگزار كردند.
در گام بعدي، ساختار شوراي عالي مشورتي برند شهري زنجان و شيوه‌نامه تشكيل و اداره جلسات تدوين و شورا تشكيل شد.
در نهايت پروژه فرآيندسازي برند شهري زنجان تا پايان مرحله دوم آن در طول فرآيندي يك ساله برنامه‌ريزي و به مرحله اجرا در آمد ولي با وجود اقدامات كارشناسي‌شده صورت گرفته، پروژه انتخاب و معرفي برند شهري زنجان پيش از رسيدن به مرحله پايان بي‌نتيجه ماند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان در اين باره به صداي زنجان مي‌گويد: چند سال پيش مجريان، در اين مطالعات روحيات مردم و نحوه پذيرش برند شهري در ذهنيت مردم را استخراج و با در نظر گرفتن موقعيت‌هاي موجود، برند شهري را تبديل به سند كردند اما بنا بر ملاحظاتي كه صورت گرفت و از آنجايي كه مديران در توقف، رشد و كند بودن روند پروژه‌ها تاثيرگذار هستند، مدتي متوقف شد اما ما اميدواريم با نگاه مثبتي كه استاندار فعلي به موضوع تعريف برند شهري زنجان دارند تا آذر ماه سال جاري ادامه اجراي پروژه از سر گرفته شود.
با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در شهر زنجان و موقعيت استراتژيكي استان ضروري‌ است تا مسئولان با ديدگاه‌هاي توسعه‌اي خود در راستاي محقق شدن اهداف توسعه اقتصادي گام برداشته و با پافشاري براي انتخاب برند شهري زنجان به سمت اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا حركت كنند.
عضو تيم پژوهشي پيشنهاد برند شهري زنجان نيز برند را تدبيري براي مديريت شهري عنوان مي‌كند و معتقد است: برند مبحثي است كه اين امكان را فراهم مي‌كند تا سرمايه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي را در كنار هم قرار گرفته و زندگي حول اين تدبيرها ساماندهي شود.
عبداله گيويان به صداي زنجان مي‌گويد: برند ساختني نيست بلكه نگاهي به آينده است تا با بهره‌گيري از داشته‌هاي موجود و ساماندهي آن‌ها به نحوي كه زايندگي شهر تداوم پيدا كند. هر مكان و منطقه مي‌تواند صاحب برند شود با اين شرط كه اراده و مديريت مجموعه با هدفي كه تدوين كرده، تحققش را ممكن و عملي سازد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان هم اعتقاد دارد كه شهرهاي موفق در حوزه تدوين برند پس از تعريف برند شهري، تمام جريانات را در اين مسير، بسيج و هماهنگ كردند و با ايجاد هم‌افزايي در بخش­هاي مختلف توانسته‌اند به اهداف توسعه‌اي خود برسند.
به گفته غلامحسين جميلي، بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا كه امروزه به ‌عنوان يكي از اركان اصلي توسعه كشورشان مطرح مي‌باشند، در گذشته‌هاي نه ‌چندان دور مشكلات عديده‌اي داشته‌اند اما با استفاده از فرصت‌هاي موجود و استعدادهاي ذاتي اين شهرها، مسير توسعه با تدوين طرحي براي معرفي برند شهري در اين مناطق شكل گرفت تا جايي كه توانستند براي كشور خود نيز جايگاه مناسبي ايجاد كرده و زمينه را براي رشد و توسعه، آباداني و شكوفايي فراهم نمايند. بهره‌مندي از فرصت‌ها و كشف استعدادهاي ذاتي در قالب تدوين سند برند شهري در شهرهايي مانند نيويورك، كوالالامپور، بارسلونا و توكيو نمونه بارز اين سخن مي‌باشد.
فاز اول مطالعات مربوط به برند شهري اين بود كه آيا شهر زنجان اساساً مي‌تواند صاحب برند باشد يا نه و آيا موضوع از سوي مردم، مسئولان، استعدادهاي شهر و ساير مولفه‌هاي پيش‌نياز شكل‌گيري يك برند شهري پذيرفته مي‌شود يا نه!
در مطالعات اوليه انجام شده و با مثبت بودن نتيجه اين بررسي‌ها، مطالعات بسيار مفصل و جامعي، منطبق با الگوهاي بين‌المللي اعم از انجام نظرسنجي، مطالعه اسناد بالادستي و چشم‌اندازهاي آينده، ارزيابي تفكرات و روحيات مردم و بسياري از مسائل ديگر در دستور كار قرار گرفت.
عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران كه از طرفداران تعريف برند شهري براي زنجان با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود شهر است، تصريح مي‌كند: پس از ارائه عمومي اين برند، تمامي استعدادهاي بالقوه و بالفعل زنجان در مسير تحقق برند شهري بكار گرفته مي‌شود و مردم نيز براي تحقق اهداف اين برند تلاش مي‌كنند.
گيويان، عضو تيم پژوهشي پيشنهاد برند شهري زنجان با بيان اينكه شهر زنجان در حوزه برند شدن ظرفيت‌هاي مطلوبي دارد، معتقد است: به شخصه به اينكه رونق اقتصادي بدون تفكر مبتني بر برندينگ ممكن است، ترديد دارم. تحقق رونق اقتصادي پايدار بدون داشتن نقشه راه و آرمان‌هايي كه در قالب برند مي باشد يا غيرممكن است و يا دشوار است و يا كاملاً اتفاقي است.
دكتر گيويان در ادامه به تلاش‌هاي صورت گرفته براي معرفي برند شهري زنجان توسط صاحب‌نظران و كارشناسان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پيشنهادات خود را براي برند كه مبتني بر تفكرات اقتصاي و رونق كسب و كار و توسعه شهر است اعلام كرده‌ايم اما اجراشدن اين نتايج مستلزم تصويب مديريت شهري است چرا كه برند شهري بايد با سازوكارهاي مديريت شهري تناسب داشته باشد.
بنا بر اظهارات رئيس اتاق بازرگاني استان شوراي عالي برند حداكثر تا 2 ماه آينده با حضور مسئولان و صاحب‌نظران به منظور مديريت راهبردي برند شهري تشكيل جلسه خواهد داد تا پس از بررسي برند معرفي شده توسط مسئولان مديريت شهري و انطباق آن با سازوكارهاي تعريف شده، پروژه متوقف شده برند شهري زنجان با موفقيت به ايستگاه آخر برسد.

* روزنامه صداي زنجان، 98،2،11.
3088

سرخط اخبار استان‌ها