۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83297764
T T
۰ نفر

پانسمان با نانو الیاف سلولز میكروبی در كشور تولید شد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83297764
پانسمان با نانو الیاف سلولز میكروبی در كشور تولید شد

تهران- ایرنا- محققان كشور در یك استارتاپ، موفق به تولید پانسمان با نانو الیاف سلولز میكروبی برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی با راندمان بالاتر شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یك استارتاپ داخلی موفق به تولید پانسمان با نانو الیاف سلولز میكروبی شده است، پانسمانی كه برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی كاربرد دارد.
این پانسمان در داخل كشور نمونه مشابه ندارد و محققان ایرانی با به كار بردن فناوری خاص باعث بهبود راندمان كار این پانسمان نسبت به سایر پانسمان‌ها شده‌اند، همچنین پانسمان‌های خارجی نسبت به این محصول هزینه بالاتری دارند.
مزیت دیگر این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی سرعت تولید و تكرارپذیری آن است كه سبب می‌شود تولید صنعتی آن با راندمان بهتری انجام شود.
استفاده از این پانسمان، طول دوره درمان بیماری را كاهش می‌دهد كه خود این موضوع باعث كاهش هزینه‌های درمان نیز می‌شود. علاوه بر این به دلیل دارا بودن ساختار شفاف پزشك می‌تواند وضعیت زخم را بررسی و روند درمان را بهتر مدیریت كند.
همچنین این پانسمان به دلیل نانو ساختار بودن می‌تواند مدت‌زمان طولانی‌تری روی زخم قرار گیرد و در عین عبور اكسیژن به سطح زخم از ورود میكروارگانیسم‌ها به سطح زخم جلوگیری كند.
اكنون برای تولید پانسمان‌ها بیشتر از فناوری نانو الكتروریسی بهره برده می‌شود اما در این پانسمان با سنتز طبیعی، در عین دارا بودن ویژگی‌های درمانی هزینه كاهش داده شده است، جنس پانسمان نیز سلولزی است كه از سنتز باكتری تولید شده است. این محصول مجوز نانو مقیاس را دریافت كرده و تست‌های حیوانی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است و به‌زودی پس از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو وارد بازار می‌شود.
این استارتاپ موفق شده جزو تیم‌های برتر چالش زخم‌پوش زخم پای دیابتی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری منتخب شود و مورد حمایت ستاد قرار گیرد، همچنین با مركز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در تعامل است تا فعالیت‌های استارتاپ «پانوتك» با قدرت بیشتری برای ارتقای حوزه درمان پیش رود.
علمی **9340** 1055
۰ نفر