۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83297565
T T
۰ نفر

هشت هزار و 700 زايمان در ايلام انجام شد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83297565
هشت هزار و 700 زايمان در ايلام انجام شد

ايلام - ايرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان ايلام گفت: سال گذشته هشت هزار و 700 زايمان طبيعي و سزارين در سطح بيمارستان ‌هاي استان انجام شده است.

به گزارش ايرنا، قباد آبانگاه روز سه شنبه در همايش روز جهاني ماما افزود: بعد از اجراي طرح تحول سلامت ميزان استقبال و انجام زايمان طبيعي در استان ايلام افزايش يافته است.
وي يادآور شد: زايمان به شيوه طبيعي سلامت مادر و كودك را افزايش مي دهد در حالي كه زايمان سزاريني به ويژه در مورد فرزند اول علاوه بر اينكه موجب مي شود فرزندان ديگر نيز به اين روش متولد شوند، عوارضي براي مادر و فرزند نيز به همراه دارد.
وي افزود: با توجه به مزاياي مختلف زايمان طبيعي به خصوص نقش آن در سلامت مادر و كودك، دولت در قالب طرح تحول سلامت توجه شاياني به حمايت از اين الگوي زايمان كرده از جمله آنكه زايمان طبيعي در مراكز درماني دولتي رايگان شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان ايلام با ذكر اينكه سزارين مختص شرايط مخاطره آميز براي سلامت مادر و كودك است، تاكيد كرد: مردم بايد به سمت زادآوري به شيوه طبيعي هدايت و ترغيب شوند.
آبانگاه افزود: 10 بيمارستان دولتي و غيردولتي واجد بلوك زايمان در استان وجود دارد كه از اين تعداد سه بيمارستان خصوصي است.
وي با بيان اينكه 62 مركز آزمايشگاه بهداشتي و درماني در استان فعال است، يادآور شد: سال گذشته بيش از 400هزار نفر به مراكز درماني دولتي و 91 هزار و 869 بيمار نيز به مراكز بهداشتي استان مراجعه كرده‌اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان ايلام گفت: اجراي طرح تحول سلامت از ابتدا با چالش‌هاي جدي به‌ خصوص در تامين منابع پايدار و همچنين ارائه بيش از حد خدمات غير ضروري (تقاضاي القايي) مواجه بود و ارائه خدمات آزمايشگاهي در بخش درمان و بيماران بستري را تحت تاثير قرار داد.
آبانگاه ادامه داد: با راهبرد اصلي توسعه خدمات آزمايشگاهي و شكل گيري آزمايشگاه‌هاي ارجاع در مراكز بيمارستاني، تجهيز و تامين نيروي مورد نياز آزمايشگاه مركزي، عقد قرارداد ارجاع كليه بيمارستان‌ها با آزمايشگاه مركزي مشكل ارجاع نمونه‌ها مرتفع و نياز به خدمات تخصصي بيماران تامين شد.
وي يادآور شد: ابلاغ استانداردهاي جديد به تمامي آزمايشگاه‌ها و نظارت به رعايت، ارزيابي شبكه آزمايشگاهي درون دانشگاهي، اجراي برنامه‌هاي مديريت بهره‌برداري از خدمات آزمايشگاهي و كاهش درخواست‌هاي القايي آزمايشات و ارجاعي و غيرضروري از ديگر اقدامات انجام شده در حوزه آزمايشگاهي است.
به گفته، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان سال 97 بيش از 3 ميليون نفر جهت آزمايش به مراكز بهداشتي سطح استان مراجعه كرده‌اند.
6032/6119

سرخط اخبار استان‌ها