۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83296275
T T
۰ نفر
تولید خرما 30 درصد كاهش یافت

تهران – ایرنا - رئیس انجمن ملی خرمای ایران از كاهش 30 درصدی تولید خرما خبر داد و «خشكسالی های سالهای اخیر»، «گرمازدگی» و «بروز آفت ها» را از مهمترین دلایل افت تولید این محصول ذكر كرد.

«محسن رشید فرخی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: تولید خرمای ایران سالانه 1.2 میلیون تن است كه امسال با افتی 30 درصدی، شاهد كاهش 300 تا 350 هزار تنی در تولید خواهیم بود.
وی همچنین به افزایش 100 درصدی قیمت خرما در بازار اشاره كرد و گفت: علاوه بر كاهش تولید، عواملی همچون افزایش نرخ تورم، بالا بودن هزینه تمام شده، نبود نظارت كافی، خلل در شبكه توزیع، صادرات و قاچاق موجب افزایش دو برابری قیمت خرما شده است.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در مورد افزایش هزینه های تولید این محصول گفت: قیمت جعبه 300 درصد، هر كیلو كودشیمیایی 250 درصد، سم 300 درصد، دستمزد كارگر 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی البته نسبت به تامین نیاز ماه مبارك رمضان اطمینان داد و گفت: اكنون نزدیك به 200 تا 250 هزارتن از خرمای سال زراعی 96 - 97 در سردخانه ها موجود است كه با احتساب تولیدات امسال، مشكلی برای تامین نیاز ماه مبارك رمضان نخواهیم داشت.
فرخی افزود: برای عرضه خرما با قیمت های مناسب در ماه مبارك رمضان، نیاز است این محصول به صورت مستقیم عرضه شود.
به گزارش ایرنا، صنعت خرمای كشور از اوایل مرداد ماه 97 در پی نوسان قیمت ارز با مشكل كمبود كارتن مواجه شد، به طوری كه تولیدكنندگان نرخ كارتن را بیش از 35 درصد افزایش دادند.
پیش از نوسان نرخ ارز در كشور، هر كیلوگرم خرمای پیارم حدود 25 هزارتومان و مضافتی بم 12 هزارتومان به دست مصرف كنندگان می رسید اما اكنون نرخ هربسته خرمای مضافتی در بازار داخلی به بیش از 35 هزارتومان رسیده است.
گفته می شود كه قیمت خرما در ماه های اخیر بین 20 تا 60 درصد افزایش داشته است.
ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، كرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تا سومین تولیدكننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر كشت و پنجمین صادركننده این محصول در جهان به شمار می رود.
سالانه بیش از 1.1 میلیون تن انواع خرما در سطح 203 هزار و 763 هكتار تولید می شود.
میزان تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن در سطح 1.1 میلیون هكتار نخلستان با متوسط عملكردی معادل 6 ‌هزار و 834 كیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاكستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدكننده برتر خرما در جهان هستند كه مصر بیشترین میزان عملكرد و الجزایر بیشترین سطح زیر كشت را در اختیار دارند.
متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یك كیلوگرم برآورد می شود كه البته این شاخص در عربستان سعودی 34 كیلوگرم و در ایران بین هفت تا 10 كیلوگرم است.
اقتصام**9186**9189
۰ نفر