۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۳۳
کد خبر: 83295551
T T
۰ نفر

ظریف پس از مصاف دیپلماتیك با 'تیم ب' عازم تهران شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲:۳۳
کد خبر: 83295551
ظریف پس از مصاف دیپلماتیك با 'تیم ب' عازم تهران شد

نیویورك - ایرنا - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با پایان یافتن برنامه های سفری 6 روزه كه یكی از بخش های مهم آن مصاف با 'تیم ب' در دیپلماسی عمومی بود، نیویورك را به مقصد تهران ترك كرد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، محمد جواد ظریف عصر سه شنبه گذشته به منظور شركت در نشست بزرگداشت روز بین المللی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در سازمان ملل متحد به نیویورك آمد.
وی از همان روز، برنامه های فشرده دیپلماتیك خود را آغاز كرد و صبح چهارشنبه نخستین گفت وگوی عمومی را در اندیشكده انجمن آسیایی برگزار كرد. او در این جلسه برای نخستین بار مساله تبادل زندانیان بین ایران و آمریكا را مطرح كرد و گفت برای مذاكره در این باره اختیار لازم را دارد.
این موضوع مورد توجه جدی جامعه آمریكایی قرار گرفت اما وزارت خارجه این كشور نشان داد كه مساله زندانیان برای آنها یك تاكتیك جنگ روانی بوده است و حاضر نیستند در این باره وارد گفت وگو شوند.
ظریف در این نشست به تشریح اقدامات جنگ طلبانه 'تیم ب' كه متشكل از بی بی (نتانیاهو)، بولتون، بن سلمان و بن زاید است، پرداخت و در تمام گفت وگوهای خبری دیگر هم ابعاد مختلف آن را تشریح كرد.
او به اعتراف های نتانیاهو در تشویق ترامپ برای خروج از برجام و اقدام علیه سپاه پاسداران اشاره كرد و درباره بولتون هم دریافت 50 هزار دلار بابت سخنرانی در جمع منافقین را یادآور شد و نتیجه گرفت آنها می خواهند آمریكا در مسیر درگیری جدیدی قرار دهند كه خود ترامپ هم به آن تمایلی ندارد.
شاید تا كنون سابقه نداشته است كه كسی غوغاسالاری كاخ سفید نشین ها را تنها با استدلال و منطق كه ناشی از قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ داده باشد و حتی در نزدیك ترین رسانه یعنی فاكس نیوز كه هم طیف های آنها بر آن حاكمند، دست به چنین افشاگری بزند.
رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از این نشست، به سازمان ملل متحد آمد و به عنون سومین سخنران، رویكرد چندجانبه گرایی، صلح دوستی و اهل تعامل بودن ایران را تشریح و در عین حال از این تریبون جهانی، بدعهدی ها، خروج از پیمان های بین المللی و یكجانبه گرایی آمریكا به تصویر كشید.
ظریف كه سالیان طولانی در سازمان ملل متحد و در مذاكرات مهم بین المللی نقش آفرینی كرده است، به دیدار آنتونیو گوترش رفت تا با او درباره مشكلات منطقه ای، جهانی، یكجانبه گرایی آمریكا، مسایل سوریه، لیبی، سودان و یمن تبادل نظر كند.
دبیركل سازمان ملل متحد هم همواره به نقش مهم ایران در منطقه تاكید كرده است و برای سال 2019 نیز، چند جانبه گرایی را به عنوان اولویت نخست خود برگزیده است. مساله ای كه از 2 سال پیش و با روی كار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی مورد توجه جدی جامعه بین المللی قرار گرفت كه تصویب یك روز به نام چندجانبه گرایی از سوی اعضای مجمع عمومی سازمان ملل حكایت از آن دارد.
پرسش و پاسخی كوتاه با خبرنگاران حاضر در سازمان ملل متحد هم دیگر برنامه ای بود كه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای صبح چهارشنبه به آن پرداخت.
دیدار با ماریا فرناندا اسپینوزا گارسس رئیس هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم دیگر برنامه ظریف در بعد از ظهر چهارشنبه بود كه در آن هم با اولویت چندجانبه گرایی درباره لزوم توجه به نقش محوری سازمان ملل متحد به عنوان دمكراتیك ترین نهاد بین المللی در حل مشكلات جهانی تاكید شد.
خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا هم عصر چهارشنبه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به دیدار ظریف آمد تا درباره آخرین شرایط این كشور كه با دخالت های آمریكا برای تغییر رژیم، به سمت بحران داخلی پیش می رود، گفت و گو كنند.
البته وزیر خارجه ونزوئلا بارها تاكید كرده است كه اوضاع داخلی آرام است و بر تعداد موافقان دولت مادورو افزوده می شود اما تحریم های یكجانبه و غیرقانونی آمریكا، باعث شده است شرایط اقتصادی این كشور در شرایط بسیار سختی قرار گیرد.
مصاحبه با رویترز و المانیتور هم دیگر برنامه های ظریف در این روز بود.
او همچنین در روز پنج شنبه با تیمو سوینی وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت و گو كرد و پس از آن نیز چندین نشست با صاحب نظران، سیاستمداران و مقامات برخی كشورها برگزار كرد.
ظریف با شبكه سی بی اس و فاكس نیوز هم گفت وگو داشت كه بازتاب های آن در داخل و خارج آمریكا بسیار زیاد بود.
فاكس نیوز این مصاحبه را روز یكشنبه پخش كرد و سئوالاتی را پرسید كه در طول 2 سال گذشته بارها از سوی مقامات كاخ سفید علیه ایران اتهام زنی شده بود و حتی برای نشان و ابراز ارادت به ترامپ، در بین جملات یكی از سئوال ها، سخنرانی توام با اهانت ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه مردم ایران را پخش كرد.
با این حال، ظریف تصمیم ها و رفتار گروه ب را مظهر تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران دانست و فصل نوینی را از دست پاچگی كاخ سفید نشینان آغاز كرد كه مجبور شدند پیش از مصاحبه وزیر امور خارجه ایران، گفت وگو با جان بولتون عضو اصلی تیم ب را به نمایش درآورند.
شاید توصیف زیبای سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران كه در پاسخ به توئیت اهانت آمیز همتای آمریكایی خود مطرح كرد، مناسب حال تیم ب و اطرافیان ترامپ باشد كه 'سخنان ظریف مانند آبی بود كه در لانه مورچه ها ریخته شد'.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در 6 روز اقامت خود در نیویورك، میلیون ها دلار هزینه سه عضو 'تیم ب' را خنثی كرد و با انداختن توپ در زمین آمریكایی هایی كه اعلام كرده بودند آماده مذاكره بدون شرط با ایران هستند، عصر یكشنبه به وقت محلی برای بازگشت به میهن حركت كرد.
بازگشتی كه خود آغاز ماموریتی دیگر برای سفر به كشورهای همسایه و روسیه و در آینده ای نه چندان دور، كره شمالی خواهد بود.
شبد**اروپام*1429**1379

سرخط اخبار جهان