۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 83294826
T T
۰ نفر
فرانكفورتر روندشاو:هند تمایلی به توقف واردات نفت ایران ندارد

تهران - ایرنا - یك نشریه آلمانی با اشاره به درپیش بودن انتخابات پارلمانی درهند، از عدم تمایل دولت این كشور برای توقف واردات نفت ایران در این شرایط حساس خبر داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، نشریه «فرانكفورتر روندشاو» در گزارشی به موانع عملی شدن قصد آمریكا برای توقف كامل صادرات نفت ایران پرداخت و نوشت: از نظر آمریكا اكنون زمان آن رسیده است كه با فشارهای گسترده اقتصادی، ایران را به زانو درآورد. از جمله این فشارها توقف كامل فروش نفت ایران به كشورهای دیگر است كه یكی از منابع اصلی درآمد بیش از 80 میلیون ایرانی به شمار می رود.
این در حالی است كه عواقب این اقدام بیش از همه متوجه مردم ایران می شود، به طوری كه با افزایش مشكلات اقتصادی شركت های ایرانی ناچار به كاهش فعالیت هایشان شده و تعدیل نیرو را در دستور كار قرار می دهند.
به نوشته این نشریه آلمانی، عملی شدن تلاش آمریكا برای توقف كامل صادرات نفت ایران به دلیل موانعی از جمله مخالفت كشورها دور از ذهن به نظر می رسد.
بر این اساس در پی اعلام عدم تمدید معافیت 8كشور برای واردات نفت ایران از سوی آمریكا، مقامات این كشورها لب به اعتراض گشوده و خواهان مذاكره با واشنگتن در این خصوص شدند.
در این میان دولت های چین و هند بیش از همه به این مذاكره تمایل نشان داده اند.
چینی ها باتوجه به حجم واردات بالایی كه از ایران دارند، نمی خواهند به آمریكا اجازه دهندكه فعالیت های اقتصادی شان بااین تحریم تحت الشعاع قرار گیرد.
هند نیز در شرایطی نیست كه بتواند از تحریم های آمریكا تبعیت كند، چرا كه این كشور در بحبوحه انتخابات پارلمانی است.
در حالی كه پالایشگاههای هند با نفت با كیفیت ایران كار می كنند، قطع واردات از ایران موجب افزایش لجام گسیخته بهای حامل های انرژی در این كشور خواهد شد.
به همین دلیل دولت هند تمایلی ندارد كه در این شرایط با افزایش قیمت ها موقعیت سیاسی خود را به خطر انداخته و نقش جاده صاف كن را برای سیاست های آمریكا ایفا كند.
فرانكفورتر روندشاو افزود: در ایران بزرگان سیاسی بر این باورند كه این كشور از پس فشارهای موجود بر می آید. آنها منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 كه به احتمال زیاد با تغییر «دونالد ترامپ» همراه خواهد بود هستند.
هند در چند ماه گذشته بسیار تلاش كرده است تا منابع تأمین انرژی خود را به‌طور قابل توجهی گسترش دهد.از سوی دیگر نیز روابط هند و ایران از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است و دهلی نو همچنان برای حفظ این روابط تلاش می‌كند.
از همین رو است كه به اعتقاد كارشناسانی مانند«بجارنی اسشیلدراپ»رئیس مركز تحقیقاتی(SEB)،برغم آنكه دولت آمریكا تصمیم بر اعمال فشار حداكثری بر نفت ایران گرفته، اما برای كشورهای وارد كننده نفت ایران از جمله هند بسیار دشوار است كه واردات خود را به صفر برسانند.
اروپام**6143**1590
۰ نفر