۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 83294349
T T
۰ نفر
سواد رسانه اي مولفه اي اثربخش در مديريت اغتشاش اطلاعاتي

اراك - ايرنا - امروز رسانه هاي مختلف به ويژه شبكه هاي اجتماعي در حال افزايش نفوذ خود بر سبك زندگي افراد و تغيير ارزش هاي شخصيتي هستند كه در اين شرايط ضرورت افزايش سوادر رسانه اي در جامعه بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود.

به گزارش ايرنا، سواد رسانه اي مجموعه ‌اي از مهارت‌ها و توانائي ها است كه در تجزيه و تحليل انواع پيام‌هايي كه از طريق رسانه‌ هاي مختلف به افراد منتقل مي شود، كمك مي كند تا درك بهتري حاصل شود.
بي شك در دنياي امروز كه مبتني بر توسعه و گسترش ارتباطات اجتماعي است، توسعه و درك بهتر اين مهارت ضروري به نظر مي رسد.
در رسانه هاي جديد كه از آنها با عنوان شبكه هاي اجتماعي ياد مي شود، در تمام ساعات شبانه روز با اخبار ضد و نقيضي مواجه مي شويم كه با نگاه اول، مخاطبان عواطف و احساسات گوناگوني را بروز مي دهند.
در حقيقت اينجاست كه با بالابردن سطح آگاهي در لايه هاي مختلف جامعه مي توان در قالب افزايش سواد رسانه اي به نتايج بهتري دست يافت .
صاحبان رسانه در درجه نخست و سپس كارشناسان و متخصصان توليد محتوا براي تهيه و انتقال پيام‌هاي خاص در راستاي اهداف و سياست هاي رسانه خود تلاش مي‌كنند و مردم اين پيام‌ها را دريافت و براساس افكار و تجارب خود تحليل ‌مي‌كنند و مي توان گفت در اين شرايط مردم مي‌توانند از يك رسانه تجزيه و تحليل هاي متفاوتي داشته باشند.
سواد رسانه اي، افراد را قادر مي سازد تا نيت هاي اصلي پيام‌هاي موجود در محتواي رسانه هاي جمعي مانند تلويزيون، راديو، روزنامه‌ها، مجلات، كتاب‌ها، بيلبوردهاي تبليغاتي و رسانه هاي اجتماعي مبتني بر وب و اينترنت و شيوه هاي رسانه اي مختلف نمايان شود.
مردم با افزايش سواد رسانه اي مي‌توانند رسانه‌هاي خود را ايجاد كرده و در شكل‌ گيري فرهنگ آن مشاركت بيشتري داشته باشند، كه اين موجب مي شود مردم از حالت استفاده بدون چون و چرا در مواجهه با انواع محتواي رسانه ها خارج شوند و با هوشمندي بيشتري از رسانه‌ها استفاده كنند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي بر ضرورت ساماندهي فضاي مجازي با ارتقاي سواد رسانه اي تاكيد كرد و گفت: بي توجهي مسئولان به اين مسئله مهم خسارات جبران ‌ناپذيري را به‌ وجود مي‌آورد.
آيت الله «قربانعلي دري نجف آبادي» افزود: كنترل و ساماندهي فضاي مجازي بر عهده نيروي انتظامي، سپاه و دستگاه امنيتي است اما برنامه ريزي براي توليد محتوا و همچنين ارتقاي سواد رسانه اي مردم، وظيفه دستگاه هاي فرهنگي است كه بايد نسبت به اين مسئله مهم توجه ويژه داشته باشند.
وي ادامه داد: مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان بايد بدانند كه توليد برنامه هاي مختلف در شبكه هاي مجازي از سوي غرب در راستاي تخريب بنيان خانواده ها است و والدين نسبت به استفاده صحيح از فضاي مجازي با افزايش سواد رسانه توجه ويژه داشته باشند.
امام جمعه اراك ادامه داد: در شبكه هاي ماهواره اي و اجتماعي بعضي از افراد مغرض با اهداف از پيش تعيين شده و با شيوه هاي نا آشنا براي عموم مردم، اقدام به تبليغات ضد ديني و حمله به اعتقادات مذهبي افراد به خصوص جوانان و نوجوانان مي كنند، كه با تحقيقات كارشناسان مشخص مي شود كه اين اقدامات با هدف دين زدايي و توهين به مقدسات شكل گرفته است، بنابراين لازمه مقابله با اين توطئه دشمنان افزايش سطح سواد رسانه اي است.
وي اظهار داشت: نقض حريم خصوصي افراد، انزوا و دورماندن از محيط هاي واقعي اجتماعي از ديگر مشكلات فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي و شبكه هاي ماهواره اي و به مراتب نبود سواد رسانه اي است كه مي طلبد مسئولان بلندپايه فرهنگي كشور نسبت به ساماندهي اين فضا با افزايش سواد رسانه اي در جامعه برنامه ريز يكنند.
امام جمعه اراك بيان كرد: دشمنان نظام اسلامي با در اختيار داشتن ابزار توليد محتوا در فضاي مجازي سعي در نهادينه كردن فرهنگ كشورهاي خود در همه نقاط دنيا به خصوص ايران اسلامي دارند.
آيت الله دري نجف آبادي افزود: ارتقاي سواد رسانه اي و آشنايي با فناوري فضاي مجازي براي توليد محتوا در اين فضا تنها راه مقابله با توطئه هاي دشمنان است كه دستگاه هاي فرهنگي بايد نگاه ويژه اي به اين مهم داشته باشند.
استاندار مركزي نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران با هيچ نوع توسعه و پيشرفت در زمينه هاي مختلف مخالف نيست اما فضاي مجازي در كشور بايد بر اساس آرمان هاي انقلاب و منويات مقام معظم رهبري مسير توسعه را بپيمايد و هر كسي كه با استفاده از اين فضا در راستاي تشويش اذهان عمومي و ترويج بي بند و باري استفاده كند، بايد برخورد قانوني شود.
سيد «علي آقازاده» افزود: نقش سواد رسانه اي در پي بردن به توطئه ها و اهداف شوم دشمنان از انعكاس اخبار و برنامه هاي مختلف بسيار مهم است و بايد نسبت به افزايش سواده رسانه اي در جامعه تلاش كرد.
وي ادامه داد: مردم مومن و موحد ايران اسلامي بايد بدانند كه توليد برنامه هاي مختلف در شبكه هاي مجازي از سوي غرب در راستاي تخريب بنيان خانواده ها و تخريب اعتقادات جوانان است و بايد نسبت به افزايش سواد رسانه اي خود و فرزندانشان بيش از پيش حساس باشند.
استاندار مركزي اظهار داشت: اساتيد دانشگاه ها، آموزگاران، روحانيان و دستگاه هاي فرهنگي نسبت به فرهنگ سازي استفاده بهينه از فضاي مجازي همراه با سواد رسانه اي وظيفه خطيري بر عهده دارند و بايد اقدامات ارزنده اي در اين خصوص انجام دهند.
آقازاده بيان كرد: گفتمان سواد رسانه اي بايد جهت گيري مردمي و ملي پيدا كند و اساتيد دانشگاه ها، روحانيان و ديگر متوليان فرهنگي در اين امر مهم سهم بيشتري نسبت به ديگر اقشار جامعه دارند.
دادستان عمومي و انقلاب اراك نيز گفت: حجم بسيار زيادي از اخبار و اطلاعات در رسانه هاي مختلف به خصوص فضاي مجازي وجود دارد كه بخش عمده اي از آنها براي افراد غيرضروري است.
«عباس قاسمي» افزود: كسب اطلاع بسياري از اخبار و اطلاعات نه تنها براي افراد كارآمد نيست بلكه مشكلات بسياري را براي آنها به دنبال دارد چرا كه انعكاس آن اخبار و اطلاعات نادرست و مغرضانه از سوي كشورهاي مختلف با هدف و برنامه اي از پيش تعيين سده همراه است.
وي اظهار داشت: افزايش سواد رسانه اي باعث مي شود اقشار مختلف مردم به ميزان نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و سرگرمي به فضاي مجازي و رسانه هاي مختلف مراجعه كنند.
دادستان عمومي و انقلاب اراك بيان كرد: سواد رسانه اي استفاده معقول و متعارف از فضاي مجازي را به دنبال دارد و مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان به سمت و سويي هدايت مي شوند كه به بسياري از اخبار و اطلاعات نياز ندارند.
قاسمي گفت: سواد رسانه‌اي كه آميزه‌اي از تكنيك ‌هاي بهره‌گيري موثر از رسانه‌ها و كسب بينش و درك براي تشخيص اخبار و اطلاعات و نوعه رسانه هاي مختلف از يكديگر است مي تواند به شناخت و نگرش و رويكردي درست در زمينه استفاده از رسانه ها بيانجامد.
وي بيان كرد: سواد رسانه‌اي، با توانمند كردن انسان بر درك نحوه كار رسانه‌ها، ماهيت و اهداف توليد پيام رسانه‌ها و تأثيرات و تكنيك‌هاي رسانه‌هاي گوناگون، افراد را در برابر اثرات رسانه‌ها مقاوم مي‌سازد.
دادستان عمومي و انقلاب اراك بيان كرد: سواد رسانه اي به ما مي آموزد كه در برابر رسانه ها چه چيزهايي از دست مي دهيم و چه چيزهايي به دست مي آوريم و به عبارت بهتر در مقابل زمان و هزينه اي كه صرف مي كنيم چه چيزي به دست مي آوريم.
قاسمي اظهار داشت: نبود فرهنگ استفاده از رسانه هاي مختلف به خصوص در فضاي مجازي در رهگذر كمبود سواد رسانه اي در جامعه ما زمينه ساز بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي از قبيل طلاق، كاهش ازدواج و كلاهبرداري هاي مختلف شده است.
وي افزود: آموزش سواد رسانه‌ اي به رشد تفكر انتقادي و مشاركت فعال در فرهنگ رسانه‌اي كمك مي‌كند و هدف آن، دادن آزادي بيشتر به افراد به وسيله‌ قدرت دادن به آن‌ها براي دسترسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي و ايجاد رسانه است.
دادستان عمومي و انقلاب اراك اضافه كرد: با سواد رسانه اي مردم قادر به كشف پيام‌هاي پيچيده‌ي موجود در محتواي آنها هستند، آن‌ها هم‌چنين مي‌توانند رسانه‌هاي خود را ايجاد كرده و در شكل‌گيري فرهنگ رسانه‌اي مشاركت فعالانه داشته باشند، اين امر سبب مي‌شود مردم از حالت مصرفي خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌اي بهره‌مند شوند.
مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مركزي گفت: افزايش سواد رسانه در بين خانواده ها شاخص كليدي و محوري در توسعه آگاهي و كاهش آسيب هاي اجتماعي است.
«غلامرضا فتح آبادي» افزود: بهره مندي از سطح موثر سواد رسانه اي لازمه زندگي در عصر اينترنت است و بدون شناخت هويتي فضاي مجازي و فناوري نوين ضريب آسيب زايي آن براي افراد و خانواده ها بالا خواهد بود.
وي اظهار داشت: فضاي مجازي به عنوان پديده اي نو در بسياري از عرصه ها و جنبه هاي زندگي فردي و اجتماعي مردم حضوري فعال دارد اما در برخي از موارد آسيب هاي اجتماعي جبران ناپذيري را وارد كرده است از اين رو بايد با آگاهي بخشي و آموزش سواد رسانه اي در خصوص استفاده صحيح از آن به كاهش اين آسيب ها كمك كرد.
مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مركزي گفت: مهمترين راهكار و مسير براي بهبود سطح بينش، ادراك و آگاهي خانواده ها، والدين، مربيان و فرزندان در بهره برداري هوشمندانه، صحيح و مؤثر از رسانه ها و فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي، آموزش صحيح است.
فتح آبادي، با تاكيد بر افزايش سواد رسانه با آموزش، افزود: آموزش مراتبي دارد و نيازمند سياستگذاري و برنامه ريزي توسط متوليان امر است.
وي اظهار داشت: در قرن اخير از سواد رسانه اي، به عنوان سواد جديد ياد مي شود كه توانايي در زمينه هاي دسترسي، تحليل، ارزيابي، برقراري ارتباط با پيام هاي رسانه اي در اشكال مختلف و تفكر انتقادي را شامل مي شود.
وي گفت: تقويت شناخت، مهارت سازي، توانمندسازي در حوزه شناخت، چگونگي برداشت و برخورد، شيوه تبيين و اجرا، روش هاي تعامل و امثال آن بايد به خانواده ها آموزش داده شود.
معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه آزاد اراك نيز گفت: امروز رسانه هاي در تمام لايه هاي جامعه نفوذ پيدا كرده و به نوعي زندگي مردم دچار 2 جهاني شده است.
«پيمان عين القضاتي» اظهار داشت: همانطور كه مردم در زندگي حقيقي خود نيازها و ضرورت هاي زندگي خود را مي آموزند و به صورت علمي مشكلات خود را از پيش رو بر مي دارند، در فضاي مجازي نيز اين ضرورت وجود دارد كه به صورت علمي وارد عمل شد.
وي اظهار داشت: در صورت بي توجهي به مسئله فضاي مجازي و سواد رسانه اي جامعه دچار مشكلاتي مي شود كه به مراتب سخت تر از زندگي حقيقي است جامعه را در كوتاهترين زمان ممكن از مسير اصلي خود خارج مي كند.
معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه آزاد اراك افزود: شبكه هاي مجازي امكاني ايجاد كرده اند كه اطلاعات امكان بدون كنترل رد و بدل مي شود و الان شرايط دنيا اين فرصت را فراهم كرده كه همه مي توانند سليقه خود را در تفسير متن در اختيار يكديگر قرار دهند و با سيستم لايك و كامنت تفسير خاص خود منتشر مي كنند.
عين القضات ادامه داد: بسياري از رسانه هاي ما مخاطب محور نيستند ولي اكنون دوره اي است كه نمي توان كسي را مجبور كرد كه از چه رسانه اي استفاده كند، بايد به جاي برخورد سلبي و يا ايجابي به سليقه مخاطب اهميت داد، فضاي انديشه به اين سمت رفته است كه تمام آحاد جامعه را به رسميت بشناسد.
وي بيان كرد: امروز شبكه هاي اجتماعي و كانال هاي تلويزيوني ماهواره اي اتفاقات را به صورت لحظه اي از يك نقطه دنيا به نقطه اي ديگر منعكس مي كنند و در مواردي در شبكه هاي اجتماعي انتقال دهنده خبر ناشناخته مي ماند.
معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي اراك گفت: ما وارد دنيايي شده ايم كه همه افراد آن شانس توليد اطلاعات و انتشار آن را دارند بنابراين سيستم هاي فرهنگي جامعه نيز بايد راهكارهاي عملي براي استفاده از اين پديده نوظهور ارائه دهد.
عين القضات اظهار داشت: همانطور كه نظام حاكميتي بايد زمينه افزايش سواد رسانه اي را در جامعه فراهم كند بايد نسبت به توليد محتوا از سوي دستگاه هاي متولي نيز برنامه ريزي كند چرا كه افزايش سواد رسانه اي به تنهايي نمي تواند خطر فضاي مجازي و رسانه هاي نوظهور را رفع كند.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي نيز گفت: تقويت راهبردهاي سواد رسانه اي از جمله مولفه هايي است كه در نظارت، پالايش و درك بهتر براي شناخت وجه تمايز رسانه هاي اثربخش كارآمد است.
«مجيد طبيب زاده» افزود: حفظ اخلاق و وجدان انساني مورد نظر مردم دنيا و ايران است و همگان نيز از فضاي مجازي، شبكه هاي اجتماعي و ساير رسانه هاي نوظهور استفاده مي كنند، بنابراين بايد از امكانات اين فضا استفاده كرد و تهديدات آن را فهرست بندي و مردم را از آسيب هاي احتمالي آنها آگاه كرد.
وي اضافه كرد: شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي بيشتر از آن چه مشكلات اخلاقي به بار بياورد، مسائل اجتماعي را تحت الشعاع قرار داده است و بايد از منظر مقابله با مسائل اجتماعي و خانوادگي به اين مقوله نگاه شود.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي اضافه كرد: تزلزل در بنيان خانواده و مشكلات روابط اجتماعي بين افراد مهمترين معضلات رسانه هاي نوظهور و به خصوص مجازي است كه آحاد مردم و مسئولان نسبت به اين مسئله مهم مسئول هستند.
وي، توليد محتوا و آموزش هاي سواد رسانه اي را مهمترين راهكار مقابله با آسيب هاي رسانه هاي نوظهور عنوان كرد و گفت: تهديدها و آسيب هاي اين نوع رسانه ها بايد براي خانواده ها و مراكز آموزشي به صورت كارشناسي تشريح و تبيين شود.
طبيب زاده ادامه داد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سالانه چندين نويت همايش هاي افزايش سواد رسانه اي را در نقاط مختلف استان برگزار مي كند كه تعداد زيادي از شهروندان در آنها شركت كرده و بازدهي بسيار مطلوبي نيز داشته است.
وي مشكلات و معضلات فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي را ناشي از آماده نبودن فضاي فرهنگي كشور در پذيرش اين مهم عنوان كرد و گفت: فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي با سرعت وارد كشور ما شد در صورتي كه شرايط فرهنگي كشور آمادگي لازم را براي پذيرفتن اين فناوري نداشت از اين رو مشكلات و مسائل بسياري در جامعه به وجود آمده است و براي حل اين مشكلات بايد همه در صحنه حاضر شوند.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي خاطرنشان كرد: توليد محتوا و آسيب شناسي كارشناسي مهمترين راه مقابله با هجمه هاي فرهنگي دشمنان از طريق شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي است كه مسئولان بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.
با به‌ كارگيري سواد رسانه‌اي، تسلط فرد در فهم خروجي رسانه افزايش ‌يافته به ‌اين ‌ترتيب فرد به ‌خوبي مي‌داند از رسانه چه مي‌خواهد و فعالانه به ارزيابي نقادانه محتواي آن مي‌پردازد تا معناي پيام‌هايي با قابليت هاي اثرگذاري بر سبك زندگي‌ خود را دريابد.
به اين منظور يادگيري و افزايش سواد رسانه اي به عنوان مهارت و استفاده از رسانه هاي ديجتيال به عنوان يكي از تكنيك هاي نوين ارتباطي ضروري است.
اگر سواد رسانه اي را علم تنظيم كننده روابط ميان مخاطب و رسانه ها براساس هنجارهاي دروني شده بدانيم، نبايد از جايگاه آن در سياست هاي رسانه اي كشورها غافل شويم.
3017/3075

سرخط اخبار استان‌ها