۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹
کد خبر: 83293865
T T
۰ نفر
60 درصد آزمون هاي علوم پزشكي الكترونيكي برگزار مي شود

تهران- ايرنا- معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر تنها 40 درصد آزمون هاي علوم پزشكي به روش سنتي و 60 درصد يا كاملا الكترونيك يا تلفيقي برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، باقر لاريجاني روز شنبه در اولين نشست دبيران هيات هاي ممتحنه علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي افزود: نقش سه گانه هيات هاي ممتحنه در سياست گذاري، ارزشيابي و اعتباربخشي و طراحي سوال اهميت دارد و كمك به سياست گذاري آموزش علوم پزشكي يكي از مواردي است كه اين هيات ها مي توانند در آن نقش چشمگيري داشته باشند.
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي درباره برنامه هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي بيان كرد: اين برنامه ها نقشه راه دانشگاه ها در حوزه آموزش است و نشان مي دهد كه چه مسيري را بايد طي كنند. دانشگاه ها و رشته هاي مختلف علوم پزشكي لازم است مسير خود را به سمت مرجعيت علمي تعيين كنند. هدف در برنامه هاي تحول اين است كه با توجه به توسعه علمي جهان رويكردي نوين به سمت دانشگاه هاي نسل جديد در علوم پزشكي حركت كنيم.

*حضور در عرصه هاي بين المللي
لاريجاني اظهار داشت: حضور در عرصه هاي بين المللي اهميت دارد و براي حضور در عرصه هاي بين المللي لازم است دانشگاه ها اعتباربخشي شوند و سناريوي روشني براي اين مسير داشته باشند.
وي ادامه داد: دانشگاه هاي علوم پزشكي اعتباربخشي شده اند و هدف اين است كه به سمت استانداردسازي آموزش حركت كنيم و اين روش در دانشكده ها و گروه هاي آموزشي هم لازم است پياده شود.

*روند پياده سازي برنامه هاي تحول و نوآوري در آموزش پزشكي
معاون وزير بهداشت بيان كرد: برنامه هاي متعددي براي نهادينه سازي برنامه هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي1 و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه ها در پيش است. تحول در آموزش فرايندي زمان بر است و اين گفتمان بايد بين اساتيد و دانشجويان نهادينه شود و اميدوارم در اين مسير از تلاش هاي همه همكاران استفاده شود.
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي يكي از مباحث برنامه هاي تحول و نوآوري در آموزش را ارتقاي آزمون ها عنوان كرد و گفت: با گسترش دانشگاه ها، نسل جديد اساتيد وارد دانشگاه ها شده اند و لازم است به نحوي برنامه ريزي شود تا در كنار اساتيد پيشكسوت از ظرفيت هاي اعضاي هيئت علمي جوان هم استفاده شود.‌
وي افزود: يكي از مهمترين مصوبات آموزش عالي بحث آمايش است كه به گسترش هاي علوم پزشكي شكل و چهارچوب داده است. اين مصوبه تاثير زيادي در آموزش عالي سلامت داشته است.
لاريجاني گفت: در بوردها لازم است از ظرفيت اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها استفاده شده و شبكه اي در كشور تشكيل شود. راه اندازي بوردها باعث شده كه ضمن بهره برداري از ظرفيت اساتيد پيشكسوت، اعضاي هيئت علمي جوان نيز در اين برنامه وارد شوند و دقت و كيفيت طراحي سوالات آزمون ها هم ارتقا يابد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت بيان كرد: با اجراي برنامه آمايش و برنامه هاي تحول، امروز در تمام مناطق آمايشي حداقل يك مركز آزمون وجود دارد كه ظرفيت خوبي دارند و باعث ايجاد تسهيلاتي براي داوطلبان شده است.
لاريجاني با اشاره به تحول در هيئت هاي ممتحنه گفت: از ظرفيت تمام اعضاي هيئت علمي در اين بوردها استفاده مي شود و سوالاتي كه در مناطق آمايشي طراحي مي شود با تكنيك هايي پالايش و نهايي مي شوند.
وي اظهار داشت: مصوبه آمايش ظرفيت هاي زيادي در كشور ايجاد كرده و تشكيل گروه هاي آموزشي آمايشي از ديگر برنامه هاي در دست پيگيري است و اميدوارم بتوانيم از اين ظرفيت ها به خوبي استفاده كنيم.

*چالش هاي آزمون هاي پزشكي
معاون آموزشي وزارت بهداشت درباره چالش هايي كه در آزمون هاي علوم پزشكي وجود داشته اظهار داشت: در برنامه تحول به سمت استاندارد هاي جهاني در طراحي سوالات حركت كرده ايم. به عنوان نمونه در آزمون دستياري در 2 سال گذشته كمپين هاي طراحي سوالات تشكيل و از مشاركت همه دانشگاه ها بهره‌برداري شده است.
وي ادامه داد: سوالات طراحي شده طي مراحل مختلف پالايش شد و تيم هاي تخصصي روي اين سوالات با امنيت بالا كار كردند. اين باعث شد كيفيت آزمون دستياري بسيار ارتقا يابد.

*دانشجويان متناسب با نيازهاي كشور تربيت شوند
معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: لازم است با توجه به نيازهاي كشور به نحوي برنامه ريزي شود كه دانش آموختگان علوم پزشكي متناسب با اين نيازها تربيت شوند. از اسناد بالادستي هم در محاسبات نيروي انساني استفاده مي شود. توسعه آموزش عالي بايد بسترهاي توسعه كشور را فراهم كند. كشور ما در آموزش عالي، رتبه خوبي دارد و لازم است با آموزش هاي كارآفريني به دانشجويان تحصيلات تكميلي، زمينه هاي حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.
لاريجاني به راه اندازي دوره مجازي كارآفريني در دانشگاه علوم پزشكي مجازي نيز اشاره كرد و افزود: دانشگاه ها هم لازم است در فيلدهاي مناسب زمينه هاي ارتباط با صنعت را فراهم كنند.
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي بيان كرد: مجوز گسترش هاي جديد در دانشگاه ها بر مبناي استاندارد بودن فرايندها و امتياز اعتباربخشي دانشگاه ها صادر مي شود. انتظار از هيئت هاي ممتحنه علوم پايه اين است كه با توجه به نيازهاي مناطق مختلف كشور ترجمان برنامه هاي تحول و نوآوري در علوم پايه تدوين شود.
لاريجاني گفت: اين فرصت فراهم است تا اعضاي بوردها به سياست گذاري در حوزه آموزش بيشتر مشاركت كنند و همچنين شرايط كشور و مناطق آمايشي در كنار هم مدنظر قرار گيرد.
اجتمام*9482*1193

سرخط اخبار جامعه