۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۳۳
کد خبر: 83292135
T T
۰ نفر
نگاه ملي به دور از حاشيه در رفع مشكلات كشور موثرتر است

اهواز - ايرنا- رييس دانشگاه تهران گفت: نگاه ملي و عالمانه به مسائل و مشكلات مختلف كشور نظير سيلاب اخير، به دور از هر گونه حاشيه ، در رفع مشكلات تاثيرگذاري بيشتري دارد .

به گزارش ايرنا محمود نيلي احمد آبادي عصر پنجشنبه در نشست با مسئولان دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره تشكيل كارگروه هاي بررسي موضوع سيلاب در كشور اظهار داشت : تاكنون در كشور از ظرفيت هاي دانشگاه به عنوان يك نهاد به خوبي استفاده نشده و بسياري از مشكلاتي كه امروز با آن مواجه هستيم به دليل عدم بهره مندي از ظرفيت هاي دانشگاه ها است.
وي افزود: ممكن است افرادي از جامعه دانشگاهي در نهادهاي اجرايي و مراكز تصميم گيري نظير مجلس و قوه قضاييه حضور داشته باشند و اگرچه اين حضور مي تواند مغتنم باشد اما به معني استفاده از ظرفيت دانشگاه نيست.
رييس دانشگاه تهران ادامه داد: در ايران تجربه كار گروهي قوي چه در دانشگاه‌ها و چه در بين دانشگاه ها نداريم و اين يكي از ضعف هاي است كه همواره به ما وارد است.
وي بيان كرد : همچنين يكي از مشكلات پيرامون دانشگاه ها، عدم عرضه ظرفيت هاي علمي به جامعه است كه اكنون نياز است، توان خود را به صورت جدي تر به جامعه عرضه كنيم.
نيلي احمدآبادي تصريح كرد : تاكنون تلاش‌هاي زيادي براي رفع اين نقاط ضعف انجام شده و كارگروه هاي متعددي نيز تشكيل شده است.
رييس دانشگاه تهران گفت: مسئولان براي رفع مشكلات اجتماعي و اقتصادي كشور به شدت به دنبال راه هاي جديد و علمي هستند كه دانشگاه مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد .
وي اظهار داشت : در حال حاضر شيوه‌اي كه در كشور مورد استفاده قرار مي گيرد استفاده از بدنه هاي كارشناسي در فضاي محدود است و تاكنون اين فرصت براي مسئولان فراهم نشده كه از تمامي نظريات به شكل هماهنگ استفاده كنند.
نيلي احمدآبادي گفت: استفاده از ظرفيت دانشگاه تربيت مدرس در حادثه ساختمان پلاسكو به دستور رئيس جمهوري يكي از اقدامات موثري بود كه منجر به تنظيم آيين نامه هاي جديدي براي مقابله كشور با مخاطراتي نظير آتش سوزي در ساختمان هاي بلند شد اما سيلاب نيز موضوع متفاوتي است .
وي تصريح كرد : رئيس جمهوري براي دومين بار پس از حادثه ساختمان پلاسكو استفاده از ظرفيت دانشگاه ها را در دستور كار قرار داد اما گستردگي سيلاب و تنوع تخصص ها نيازمند برنامه ريزي دقيق تري است .
وي ادامه داد: بي شك سيل اخير نتيجه كارهاي اشتباه انجام شده و همچنين اقدامات صحيح انجام نشده است كه اگر اين هيات بتواند به اين دو موضوع به خوبي پاسخ دهد كه چه كارهايي بايد انجام مي شد و نشد، كار بزرگي در كشور صورت مي‌گيرد.
وي گفت: دانشگاه ها نشان دادند كه جزو سالم ترين ، بي طرف ترين و علمي ترين نهاد هاي كشور به شمار مي روند و انتخاب دانشگاه تهران براي بررسي علمي موضوع سيل توسط رياست جمهوري يكي از اقدامات شايسته اي بود كه انجام شد.
نيلي احمدآبادي اظهار داشت: دانشگاه تهران نيز با تمام ظرفيت علمي خود و قابليت هايي كه دارد مي‌تواند در اين زمينه خدمت شاياني به كشور داشته باشد.
وي تصريح كرد : بر اساس برنامه ريزهاي صورت گرفته گزارش مورد نظر در خصوص سيلاب اخير بايد ظرف مدت 6 ماه تهيه و ارايه شود.
رييس دانشگاه تهران گفت: اكنون علاوه بر اينكه قصد داريم توانمنديهاي دانشگاه را ارائه دهيم، به دنبال راهكاري براي حل مشكلات در آينده نيز هستيم.
وي گفت: تيم هايي كه قرار است براي تهيه اين گزارش تشكيل شود بايد شامل افراد برجسته و متخصص در حوزه هاي مختلف باشد كه در اين زمينه از دانشگاه هاي استان هاي درگير سيل و ساير دانشگاه هاي كشور خواسته شده نيروهاي متخصص خود را معرفي كنند .
نيلي احمدآبادي اظهار داشت : اين هيات روايت دقيق و مستندي از هرچه كه در كشور اتفاق افتاده ارائه مي دهد و پس از آن آسيب شناسي ، راهبردهاي مورد نظر را ارايه مي دهند .
وي گفت: نگاه اين هيات متمركز به مقصران نيست بلكه اين تنها بخشي از گزارش است و هدف اصلي جلوگيري از تكرار اين حوادث است.
رييس دانشگاه تهران گفت: اگرچه ارايه اين گزارش شايد نتواند به تنهايي تمام مسائل كشور را برطرف كند و ما بايد انتظار خود و ديگران را از چنين گزارشي محدود كنيم چرا كه ظرفيت هاي دانشگاهي نيز با محدوديت هاي همراه است .
همچنين غلامحسين خواجه رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين جلسه اظهار داشت: براي بررسي موضوع سيلاب اخير در خوزستان جامعه دانشگاهي استان نيز اين مسئوليت را عهده دار شده و بيشتر متخصصان ما در دانشكده مهندسي علوم آب و زمين نيز از ابتداي وقوع سيلاب در ستاد مديريت بحران استان حضوري فعال داشتند.
وي افزود: همچنين همكاران ما با سازمان اب و برق نيز همكاري نزديكي براي كنترل سيل داشتند و در حال حاضر نيز اين همكاري ها ادامه دارد.
رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: اكنون نيز خرسنديم كه مسئولان عالي رتبه كشور براي رفع مشكلات موجود مسئوليت هايي را به دانشگاه ها ارجاع مي دهند و ما نيز به خوبي از آن استقبال مي كنيم.
وي تصريح كرد: دانشگاه شهيد چمران در زمينه هاي مختلف داراي ظرفيت هاي خوب و كادري متخصص و قوي بخصوص در علوم آب و زمين است كه در اين شرايط مي تواند كمك خوبي براي مديريت اجرايي استان باشد.
محمود نيلي احمدآبادي رييس دانشگاه تهران و هيات همراه روز پنجشنبه به منظور بررسي مسايل و مشكلات سيلاب در خوزستان از برخي مناطق سيل زده استان بازديد كرده و پس از آن در جلسه اي با مسئولان دانشگاه شهيد چمران اهواز در زمينه تشكيل هيات بررسي موضوع سيل در كشور شركت كرد.
گفتني است به دستور رييس جمهوري قرار است گزارشي با محوريت دانشگاه تهران در خصوص سيلاب اخير در كشور تهيه و ظرف مدت 6 ماه به دولت ارايه شود .
7152/6068

سرخط اخبار استان‌ها