۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۲۱
کد خبر: 83292063
T T
۰ نفر

برگزاري يادبود فرمانفرمائيان با حضور چهره‌هاي هنري

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۲۱
کد خبر: 83292063
برگزاري يادبود فرمانفرمائيان با حضور  چهره‌هاي هنري

تهران - ايرنا - مراسم يادبود منير شاهرودي فرمانفرمائيان با حضور گسترده چهره هاي شاخص هنر، در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، آيين يادبود منير شاهرودي فرمانفرمائيان هنرمند برجسته كشور و واقف 51 اثر ارزشمند به دانشگاه تهران با حضور چهره هايي چون مجيد سرسنگي، محمد بهشتي، سيدمجتبي حسيني، هادي مظفري، بهمن فرمان آرا، عليرضا سميع آذر، فاطمه معتمدآريا، رز عيسي، فرمانفرمائيان و جمع گسترده از اهالي فرهنگي و هنر، پنجشنبه 5 ارديبهشت در باغ موزه نگارستان برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم، مجيد سرسنگي معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه تهران، طي سخناني ضمن اداي تسليت به جامعه هنري كشور و حاضران در مراسم، گفت: به نمايندگي از دانشگاه تهران فقدان اين هنرمند ارزشمند را تسليت عرض مي كنم. امروز قرار بود نيلي احمدآبادي رئيس محترم دانشگاه تهران، حضور داشته باشد و ابراز همدردي كنند متاسفانه به دليل سفري كه به استان خوزستان براي بررسي مسائل سيلاب ها داشتند، اين توفيق براي ايشان ميسر نشد بنابراين من وظيفه دارم سلام و تسليت ايشان را خدمت شما اعلام كنم.
وي افزود: براي ما كه مخصوصا در اين يكي دو سال اخير مرتب با اين هنرمند برجسته در ارتباط بوديم و اين توفيق براي دانشگاه فراهم شد كه موزه اي تحت عنوان نام اين هنرمند در باغ موزه نگارستان افتتاح شود.
سرسنگي با بيان اينكه اين فقدان بسيار سنگين تر است، ادامه داد: خود من در اين دو سال هر وقت كه خدمت اين هنرمند برجسته مي رسيدم و يا اگر ايشان به مناسبتي تشريف مي آوردند، از مصاحبت با ايشان لذت مي بردم به خاطر اينكه خانم فرمانفرمائيان غير از اينكه يك هنرمند برجسته بود، يك انسان فرهيخته هم بود و به همين علت است كه نام و ياد و خاطره ايشان در كنار آثار برجسته اي كه خلق كرده تا سال هاي سال در اين كشور و در دل ايرانيان باقي خواهد ماند.
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه تهران، ادامه داد: موزه منير كه به همت و بزرگواري خود ايشان در باغ موزه نگارستان افتتاح شد، امروز محل مراجعه بسياري از عاشقان هنر ايراني است و اين عاملي است كه نام و ياد اين هنرمند همچنان در فضاي هنري و فرهنگي كشور باقي بماند. ايشان عمر پر بركت و مباركي داشت و تحسين برانگيز است كه نه تنها در كشور بلكه در سطح جهاني نام هنر ايراني را پرآوازه كرد. اميدوارم ما در دانشگاه تهران امانتدار خوبي براي آثار و ياد و خاطره اين هنرمند برجسته باشيم.
در ادامه اين مراسم، محمد بهشتي به سخنراني پرداخت و گفت: درگذشت هنرمند يگانه سركار خانم منير شاهرودي فرمانفرمائيان را خدمت خانواده محترمشان، دوستانشان و دوستدارانشان تسليت عرض مي كنم. نزديكك به يك هفته قبل از در گذشت ايشان، توفيق ديدار داشتيم و مرحوم منير مي خنديد و مي گفت دارم مي رم. طبيعتا ما جدي نگرفتيم اما ايشان آگاه بودند و از خيلي قبل تر مقدمات رفتن را فراهم كرده بودند.
وي افزود: براي چنين هنرمندي، فكر مي كنم نزديك به صد سال عمر، كم بود زيرا هر وقتي كه من او را ديدم اولا سرشار ازانرژي و زندگي بود و ثانيا هزاران طرح و ايده براي اجرا كردن داشت. او يكي از پر كارترين هنرمنداني بود كه مي شناسيم اما باز هم كلي كار نكرده داشت.
بهشتي ادامه داد: در بين هنرمندان ما منير فرمانفرمائيان خيلي معادل ندارد، كسي كه در جهان شناخته شده تر از سرزمين خودش باشد و تقريبا موزه معتبري در دنيا نيست كه اثري از ايشان نداشته باشد اما سال هاي زيادي نيست كه در داخل ايران جامعه هنر ايشان را شناخته و با تحير هم شناخته است. موزه منير يادگاري اين هنرمند براي جامعه ايراني است، اين موزه حكم گلاب را دارد كه ما عطر منير صداقت، لطف و صفا و شاعرانگي را از آن استشمام مي كنيم.
در ادامه اين مراسم، سيد مجتبي حسيني معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي سخناني گفت: خانم فرمانفرمائيان از دو جهت براي من اهميت ويژه داشتند؛ گزاره اولي كه در ذهن من مي آيد اين است كه ذوق خلول و طلب جاودانگي يكي از تمايزات انساني است، هيچ آدمي بر پشت زمين نزيسته كه ميل به جاودانگي در جان او شعله ور نباشد حتي اگر به نام نيكي قناعت كند. بنابراين انسان ها در طلب نام نيك، ياد خوب و خوش و امتداد و استمرار حياتشان، كارهايي مي كردند و دستاوردهايي داشتند كه آن ها را بر زمين مستقر دارد دست كم خاطره آن ها را در دل ها و جان هاي كساني كه پس از آن ها خواهند آمد، جاري و مستمر باشد.
وي افزود: هنر اين پديده جاودانه و جادويي يكي از رمزهاي ماندگاري انسان است. سركار خانم فرمانفرمائيان هنرمند يگانه و ستاره د رخشاني بودند و با آثار نابي كه ملهم از فهم و فكر و فرهنگ و هويت او بود توانستد عياري را به يادگار بگذارند و مميزه هايي را در آثار خودشان درج كنند كه اين جاودانگي از دريچه آثار هميشه پابرجا خواهد بود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اظهار كرد: گزاره دومي كه هميشه در يادكرد ايشان در ذهن من مي آيد، اين است كه من به سابقه خانوادگي كمي با سنت وقف آشنا بودم و بعد اين توفيق را پيدا كردم كه 110 ماه از عمرم را به اداره مجموعه موقوفات حاج حسين آقا ملك، سپري كنم. در آن 110 ماه به ذوق جان و از صميم دل تجربه كردم كه چطور وقف مي تواند حيات كسي را چنان استمرار ببخشد كه گويي او هر لحظه در كنار ما هست و عطر نفسش را لحظه به لحظه مي توان استشمام كرد.
وي با اشاره به سنت مبارك وقف، گفت: زماني كه من منصوب شدم تقريبا چيزي حدود چهل سال از فوت مرحوم ملك گذشته بود اما آثار و يادگاران او كه با سنت وقف جاودانه شده بود، حاج حسين آقا را روز به روز زنده تر مي كرد زيرا افراد بيشتري با موقوفات او آشنا مي شدند و هر كه با موقوفات او آشنا مي شد درمي يافت كه چقدر كار او بزرگ بود و چه ميراث ارزشمندي را به يادگار گذاشته است.
سيدمجتبي حسيني افزود: سركار خانم فرمانفرمائيان نيز 51 اثر از آثارشان را وقف كردند آن هم وقف دانشگاه تهران كه نهاد نام دار و نام آور و بلندآوازه اي است كه دومين درخشش و تلالو اين هنرمند هم روزگار ما در ذهن و ضمير من است. فكر مي كنم كسي كه توانست چنين آثاري را بيافريند و بعد اين آفرينش را در جامه فاخر و قباي بلند وقف براي روزگاران بعد از خودش به يادگار بگذارد، حتما انسان بزرگوار و كريم الاطبعي بوده است. از اين روي بر من واجب بود كه در اين جمع حاضر باشم.
در ادامه، رز عيسي از شاخص ترين كارشناسان هنرهاي تصويري خاورميانه و از دوستان منير فرمانفرمائيان به سخنراني پرداخت و از اهميت كارهاي منير و اهميت موزه او در گوگنهايم و ايران گفت.
سپس فرمانفرمائيان به سخنراني پرداخت و از طرف خانواده و فرزندان منير فرمانفرمائيان از همه حضار قدرداني كرد.
در پايان اين مراسم، فاطمه معتمدآريا بازيگر سرشناس، طي سخناني گفت: در تمام اين بيست و چند سالي كه من ما منير فرمانفرمائيان آشنا بودم، هيچ وقت هيچ گله و شكايتي از چيزي نداشت و هيچ وقت لبخند از لبهايش نمي رفت. از مشخصه هاي بسيار مهمي كه در وجودش بود، عشق به حيات و هستي و زندگي بود.
وي افزود: جالب بود كه منير جون براي هر چيزي حيات قائل بود براي يك شاخه گل براي يك تكه از شيشه هايي كه به هم وصل مي كرد براي عصاي خودش كه با آن با خشم حرف مي زد و مي گفت بي تربيت همين جا بنشين و تا من نشسته ام، تكان نخور. براي همه اشيا هويت قائل بود شايد رمز حيات طولاني و لذت بخشي كه منير جون علي رغم همه سختي ها و نابساماني هايي كه در طي سال هاي زندگي برايش وجود داشت، همين عشق به حيات و زندگي بود و همين عشق باعث خلاقيت و پويايي او بود.
فراهنگ**9031**9246**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ