۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 83290101
T T
۰ نفر

عبور از تحريم ها با رونق كسب و كار و صادرات

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 83290101
عبور از تحريم ها با رونق كسب و كار و صادرات

تهران- ايرنا- وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: راهكار اصلي مقابله با تحريم ها، بهبود شرايط كسب و كار، ارتقاي ساخت داخل محصولات و صادرات است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحماني» در نخستين نشست شوراي مشورتي جوانان اين وزارتخانه خاطرنشان كرد: با برنامه هايي كه در ماه هاي گذشته اجرا شد، اكنون شرايط اقتصاد و توليد به حالت مطلوب تري بازگشته است.
وي با تاكيد بر افزايش صادرات در شرايط كنوني، خاطرنشان كرد: در شرايطي كه مشكلات واردات و ارز داريم‌، بايد ساخت داخل و در نتيجه صادرات را افزايش دهيم، در اين زمينه از جوانان انتظار مي رود با تخصص و دانش خود ما را همراهي كنند تا فضاي رواني جامعه مديريت شود.

** لزوم استفاده از فرصت صادرات به كشورهاي همسايه
وزير صنعت ادامه داد: در كاشي و سراميك ساليانه سه هزار و 600 ميليون متر مربع توليد داريم، در حالي كه در گذشته سه ميليون‌متر مربع واردات داشتيم؛ اكنون نه تنها نيازي به اين واردات نداريم، بلكه امكان صادرات هم فراهم است.
وي اظهار داشت: بطور نمونه پاكستان ساليانه 100 ميليون مترمربع كاشي و سراميك مصرف مي كند و پارسال هشت ميليون متر مربع صادرات ايران به پاكستان بوده است.
رحماني با تاكيد بر اينكه فرهنگ هم بايد به كمك توليد بيايد، گفت: فرهنگ مصرف كالاي ايراني يكي از اين برنامه هاست، زيرا با حمايت از توليد كالاي ايراني چنانچه يك ميليارد دلار صادرات داشته باشيم، دستكم 50 هزار شغل ايجاد مي شود.
وزير صنعت به تقويت كسب وكارهاي نوين اشاره كرد و يادآور شد: چند سال پيش تقاضا براي مجوز تاكسي هاي تلفني بسيار زياد بود، در حالي كه امروز تاكسي هاي استارتآپي جاي آنها را گرفته است، اگر ثابت بايستيم و شغل هاي جايگزين نداشته باشيم، تغييرات ما را نابود مي كند.
وي، فعال كردن ظرفيت هاي موجود را گام ديگر برنامه هاي سال 98 برشمرد و گفت: صادرات بايد يكي از پروژه هاي محوري باشد.
رحماني يادآور شد: روزي كه به عنوان وزير انتخاب شدم، خودروسازي به عنوان صنعت مادر كشور به دليل اشتباهات رخ داده اعتبار خود را از دست داده و توليد 70 درصد نسبت به برنامه عقب بود، همچنين يك ميليون دستگاه خودروي داخلي و 100 دستگاه خودروي خارجي تحويل شده بود.
به گفته وي، قطعه سازان هم در حال تعطيلي بودند و امكان تامين قطعات را نداشتند و علاوه بر آن، فضاي منفي رسانه هاي داخلي و خارجي از مشكلات ديگر بود.
وزير صنعت ادامه داد: در گام نخست رونق توليد و در گام بعدي حفظ آن را در برنامه ها قرار داديم، زيرا اشتغال كارگران و خريد قطعه نيازمند توليد بود و با اين برنامه توليد خودرو از آبان تا اسفند سه برابر شد.
وزير صنعت ادامه داد: پارسال توليد لوازم خانگي نيمه تعطيل شده بود، صنايع فولاد و آلومينيم هم با مشكل مواجه شده بودند و دشمن فكر مي كرد اين صنايع تعطيل مي شوند.

** اعتماد به جوانان
اين مقام مسئول خواستار آن شد تا افراد حاضر در نشست نظرات خود را براي بهبود شرايط جامعه جمع بندي كرده و براي بررسي و اجرا تحويل دهند.
وي بيان داشت: تفويض اختيار به جوانان، استان ها و مديران به معناي اعتماد است.
وزير صنعت درخصوص جذب جوانان براي انجام امور تاكيد كرد: به هوش و دانش جوانان نياز داريم، زيرا بهترين سرمايه ها در جهان نيروي انساني است، اما نظام جذب نيروهاي ما ايراد دارد و بايد قانون مربوطه اصلاح شود.
رحماني، معدن و صنايع معدني را از ديگر برنامه هاي سال 98 عنوان كرد و گفت: امروز شاهديم كه استارتآپ ها ورود چنداني در بخش معدن و تجارت نداشته اند.
وزير صنعت، معدن و تجارت، ارتباط صنعت و دانشگاه را از حلقه هاي مفقود اين 2 حوزه برشمرد و افزود: يكي از محورهاي برنامه هاي امسال فناوري است كه در اين زمينه برنامه هاي جوانان را بطور حتم بررسي و پيگيري مي كنيم.
وي ادامه داد: برخي از مسائل مثل انتقال مهارت ها را بايد پيگيري كنيم، انتقال تجربيات صنعتگران به نسل بعد در چند سال اخير بهبود پيدا كرده، اما بايد بيشتر تقويت شود.
اقتصام*3065**9189

سرخط اخبار اقتصاد