۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83289948
T T
۰ نفر

همكاری ایران و تركیه در مدیریت پسماند

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83289948
همكاری ایران و تركیه در مدیریت پسماند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و معاون وزیر محیط زیست و شهرسازی تركیه بر همكاری دو كشور در زمینه مسائل مختلف محیط زیستی از جمله مدیریت پسماند تاكید كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، «عیسی كلانتری» در این دیدار با اشاره به اینكه دو كشور دوست و همسایه ایران و تركیه از دیرباز با هم ارتباطات قوی داشتند، گفت: شاهد پیشرفت های خوبی در بخش محیط زیست به ویژه در شهرهایی چون آنكارا و استانبول بودیم.
وی در این دیدار با توجه به موفقیت های كشور تركیه در مدیریت پسماند، اظهار داشت: ایران آمادگی دارد از تجربیات فنی و تخصصی تركیه در حوزه پسماند استفاده كند.
كلانتری با اشاره به وضعیت گرد و غبار در ایران گفت: طی چندسال اخیر، در نیمه اول سال، شاهد گرد و غبار ناشی از كشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه در كشور هستیم و ضرورت دارد تا در نشست های تخصصی دو و چند جانبه این موضوع بررسی و مرتفع شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به برخی از مشكلات زیست محیطی دیوار مرزی تركیه اشاره كرد و گفت: این دیوار با وجود منافع امنیتی مشتركی كه برای هر دو كشور دارد اما به مسائل محیط زیستی آن توجهی نشده است، تردد حیات وحش، حفظ اكوسیستم منطقه ای باید رعایت شود، كارشناسان و متخصصان در این امر باید حضور داشته باشند و بیشتر با هم تبادل اطلاعات كنند.
كلانتری با اشاره به وظیفه سازمان محیط زیست گفت: ما به مسائل سیاسی ورودی نداریم، محیط زیست اولویت ماست و رئیس جمهوری ایران هم بر موضوع محیط زیست تاكید دارد.
معاون وزیر محیط زیست و شهرسازی تركیه با اشاره به دیوار امنیتی بین كشورها گفت: برای حل مشكلات زیست محیطی هیچ تفاوت قومیتی بین دو كشور نیست و باید در حوزه زیست محیطی همكاری كنیم.
«فاطما وارانك» افزود: اشكالاتی در موضوع عمرانی این دیوار وجود داشت كه رفع شد و در خصوص عبور حیات وحش درهایی تعبیه شد اما كافی نیست و حیواناتی با جثه بزرگ نمی توانند از آن عبور كنند.
وی در خصوص اقدامات محیط زیستی تركیه گفت: در سال های گذشته هر شهروند تركیه، سالانه 400 عدد پلاستیك مصرف می كرد اما با گران شدن مصرف آن 75 درصد كاهش داشته است.
وارانك ادامه داد: رئیس‌جمهوری تركیه هم به همین شكل به مسائل محیط زیستی علاقه مند است و دستور كاشت میلیونها درخت را در تركیه صادر كرده است.
وی در خصوص پسماند و امكان تولید انرژی از آن در كشور تركیه گفت: تا سال 2023 تمامی زباله ها تفكیك خواهد شد و امكان تولید انرژی فراهم از آنها فراهم می شود.
معاون وزیر محیط زیست تركیه در ادامه به معضل پسماند در منطقه دریای سیاه اشاره كرد و گفت: در آن منطقه دریا و جنگل به هم بسیار نزدیك است، ما به دنبال سوزاندن زباله ها هستیم اما موضوع باید حل شود.
علمی 9014** 1055
۰ نفر