۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 83289849
T T
۰ نفر

گزارشی از طرح های عمرانی شهرستان كهگیلویه

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 83289849
گزارشی از طرح های عمرانی شهرستان كهگیلویه

یاسوج - ایرنا - طرح های عمرانی فراوانی در كهگیلویه از سال های گذشته با هدف توسعه و رفع محرومیت در این شهرستان آغاز شده اما به علت كمبود اعتبار و ضعف پیمانكاران ، این طرح ها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و سرنوشت برخی هم نامعلوم است.

به گزارش ایرنا، شهرستان محروم كهگیلویه یكی از شهرستاهای هشت گانه استان كهگیلویه و بویراحمد است كه در همه دولت ها با مشكلات اجتماعی و سیاسی دست به گریبان بوده است .
كارشناسان امور توسعه یكی از مشكلات اصلی این شهرستان را دو قطبی بودن سیاست و سیاست زدگی مسئولان ذكر می كنند، در بیشتر دوره های انتخابات مجلس شورای اسلامی نماینده این شهرستان همسو با دولت نبوده و این موضوع بر مشكلات شهرستان افزوده است.
در اوایل دولت تدبیر و امید طرح های عمرانی در زمینه های مختلف در این شهرستان كلنگ زنی شد ولی این طرحها به دلایل مختلف سالهاست به خواب عمیق فرو رفته اند.
گازرسانی به بخش های دیشموك و قلعه رئیسی، پتروشیمی دهدشت، طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام ، لنده و سوق، طرح آبرسانی به پنج هزار هكتار از ارضی حومه غربی، پروژه ملی جاده پاتاوه -دهدشت، طرح سیمان سپو، نیروگاه 500 مگاواتی برق كهگیلویه، سد كوهبرد و سید بندخاكی سرپری از جمله طرح هایی هستند كه در این سالها با حضور مسئولان كشوری و استانی كلنگ زنی و بازدید مستمر شده اند.
بازدید مسئولان از این طرح ها برای برون رفت از مشكلات جوابگو نبوده است و بیشتر این طرح ها به دلیل سهل انگاری مسئولان ذیربط و كمبود اعتبار تعطیل و روند اجرایی كندی دارند.
بیشتر این طرح ها بیش از 10 تا 15 سال از كلنگ زنی آنها می گذرد و كمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیكی دارند و طولانی شدن زمان بهره برداری انها باعث مشكلاتی در بخش های مختلف شده است.

**طرح های عمرانی كهگیلویه سرنوشت این شهرستان را تغییر می دهند
استاندار كهگیلویه و بویراحمد در اواخر سال 97 در جلسه شورای اداری شهرستان كهگیلویه گفت كه با توجه به در دست اجرا بودن طرح های صنعتی و اقتصادی از جمله پتروشیمی، سیمان، نیروگاه 500 مگاواتی برق و آبرسانی و تامین آب كشاورزی در كهگیلویه ، این طرح های بزرگ سرنوشت این شهرستان را تغییر می دهند.
وی در این جلسه افزود: باید با وحدت و یكپارچگی كهگیلویه از بن بست محرومیت خارج شود.
احمدی در این جلسه دو قطبی بودن را یك معضل برای هر منطقه دانست و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و تسریع در روند اجرایی طرح ها كهگیلویه به زودی در مسیر توسعه قرار خواهد گفت.
احمدی عنوان كرد: استانداری با همكاری مدیران كل برای تسریع در روند اجرایی طرح های كهگیلویه از همه ظرفیت ها به نحو احسن استفاده خواهد كرد.
وی وضعیت فضای شهری دهدشت را نامطلوب دانست و گفت: دهدشت یكی از شهرهای تاریخی استان است كه باید توجه بیشتری به زیرساختهای آن كرد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مردم باید بدانند دغدغه اصلی مسئولان استانی توسعه كهگیلویه خواهد بود.
فرماندار كهگیلویه در هفته جاری در نشست با خبرنگاران از روند اجرایی طرح های در دست احرای شهرستان اطلاع چندانی نداشت و اطلاعات جزئی از طرح های عمرانی شهرستان ارائه كرد.
جعفر نیكبخت اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبار مهمترین مشكل طرح های عمرانی این شهرستان است كه باعث كندی در اجرای عملیات اجرای آنها شده است.
نیكبخت تصریح كرد كه كارخانه سیمان سپو در حال حاضر به دلیل عدم تأمین وام بانكی تعطیل است.
فرماندار كهگیلویه اظهار كرد كه طرح تأمین و انتقال آب اراضی دهدشت غربی با گذشت سال‌ها از آغاز عملیات تا پایان سال 97 پیشرفت فیزیكی ۲۴ درصدی دارد كه عدم تخصیص اعتبار و تورم باعث مشكلاتی در اجرای این پروژه شده است.
نیكبخت در پاسخ سوال خبرنگاری كه از وی پرسید آیا از تعطیلی این طرح از سوی مدیریت بحران شهرستان لنده خبر داری یا نه گفت: اطلاع ندارم؟
اعضای شورای تامین شهرستان لنده 24 فروردین ماه امسال با حضور در محل پل رودخانه ایدنك به دلیل تخریب دیوار حفاظتی پل و تهدید سازه پل ایدنك با دستور دادستان عملیات اجرایی این طرح را متوقف كردند.
بیش از 9سال است عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب به دهدشت غربی در حاشیه رودخانه مارون ایدنك در حال ساخت است كه در این مدت بیش از سه پیمانكار و شركت به دلیل ناتوانی در تكمیل پروژه خلع ید شده است.
فرماندار كهگیلویه در ادامه گفت: كارخانه پتروشیمی دهدشت كه از سال ۸۶ كلنگ‌زنی شده بود و در دو بخش صنعتی و غیر صنعتی تاكنون ۲۰ درصد پیشرفت دارد.
نیكبخت سد كوهبرد را یكی دیگر از پروژه‌های عمرانی كهگیلویه دانست و افزود: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت دارد و در تأمین اعتبار مشكل دارد.
وی ادامه داد: عملیات تعریض و بهسازی جاده سوق با مساعد شدن شرایط جوی از سر گرفته خواهد شد.
وی در آخر افزود: به طور كلی همه پروژه‌های عمرانی شهرستان مشكل اعتبار دارند.
نیكبخت ادامه داد: دولت توان اشتغالزایی ندارد بخش خصوصی باید وارد كار شود.
فرماندار كهگیلویه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه تاكنون چند درصد از اعتبارات عمرانی شهرستان جذب شده نیز اظهار بی اطلاعی كرد.
یك هزار و 870 میلیارد ریال اعتبار در كمیته برنامه ریزی سال 97 به شهرستان كهگیلویه اختصاص یافت.
نماینده مردم شهرستان‌های كهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمق محرومیت كهگیلویه بزرگ در حوزه های مختلف گفت: نیاز است مسئولان با همكاری، همدلی و تلاش جهادی نسبت به محرومیت زدایی در این شهرستانها از هیچ كوششی دریغ نكنند.
عدل هاشمی پور سیاست زدگی مسئولان را مانع بزرگی برای توسعه این مناطق دانست و اظهار داشت: باید مسئولان از همه ظرفیت ها برای رفع محرومیت استفاده كنند.
وی با بیان اینكه طرح های عمرانی زیادی در نقاط مختلف كهگیلویه بزرگ در حال اجراست، بیان كرد: همكاری همه نهادها نقش مهمی در تسریع روند اجرایی این طرحها خواهد داشت.
هاشمی پور طرح گازرسانی به بخش های قلعه رئیسی و دیشموك، جاده پاتاوه به دهدشت، آبرسانی به دهدشت شرقی، آبرسانی به لیكك بهمئی، احداث جاده برفكون در چاروسا و فعالیت مجدد پتروشیمی دهدشت را از جمله این طرحها ذكر كرد.
وی عنوان كرد: با توجه به منابع محدود مالی دولت، نیاز است مسئولان با تدبیر و همكاری نسبت به روند رو به رشد این طرحها تلاش جهادی داشته باشند.
هاشمی پور اظهار كرد: با برنامه ریزی های انجام شده طرح های عمرانی خوبی از سوی بنیاد بركت در بخش های محروم قلعه رئیسی و دیشموك نیز اجرایی خواهد شد.
وی تصریح كرد: با توجه به اجرایی شدن طرح های مختلف نیاز است مسئولان نسبت به امیدواری مردم خدمات دولت و نظام را تبیین كنند.
اطلاعات طرح های عمرانی شهرستان كهگیلویه برای آگاهی مردم و مسئولان در زیر آورده می شود.
**پتروشیمی دهدشت
پتروشیمی دهدشت در آبان سال 1385 جواز تاسیس گرفت و در 21 فروردین 1386 با حضور نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی وقت، معاون وزیر نفت آن زمان در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی كهگیلویه و بویراحمد كلنگ زنی شد.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن انواع مواد پتروشیمی و اشتغال زایی 240 نفر باید یك هزار روزه به بهره برداری می‌رسید ولی تنها مراحل خاكبرداری آن انجام شد.
**طرح آب‌رسانی به چهار شهر چرام، دهدشت، سوق، لنده
طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان كهگیلویه و بویراحمد از سد كوثر گچساران، اردیبهشت 96 با حضور وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی كلنگ زنی شد.
علاوه بر تأمین آب شرب این چهار شهر ، آب 350 روستا در مسیر این طرح با جمعیتی افزون بر 87 هزارو 700 نفر نیز تأمین خواهد شد.
اعتبار این طرح كه هم اكنون 17 درصد پیشرفت فیزیكی دارد یك هزار و 760 میلیارد ریال است.
**نیروگاه 500 مگاواتی برق كهگیلویه
عملیات اجرایی نیروگاه سیكل تركیبی 500 مگاواتی در منطقه پادوك كهگیلویه در نهمین روز از دهه فجر سال 96 با حضور استاندار كهگیلویه و بویراحمد، رئیس كمیسیون انرژی مجلس، نماینده مردم شهرستان كهگیلویه در مجلس و مسئولان محلی، آغاز شد.
اعتبار اجرای این پروژه 325 میلیون یورو معادل 15 هزار میلیارد ریال است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد مدت اجرای این طرح را سه ساله اعلام كرد.
در سفر رئیس جمهوری به استان در سال 1395 مجوز احداث این نیروگاه اخذ شد.
** كارخانه سیمان سپوی دهدشت
عملیات اجرایی سیمان سپو دهدشت پس از 6 سال وقفه در آخرین روزهای سال 95 در آیینی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارات استان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح 2 هزار و 300 میلیارد ریال بوده است.
داریوش دیودیده در این آیین گفت: بخش ارزی طرح سیمان سپو دهدشت 90 میلیون یورو است كه قرار داد آن منعقد شده است.
دیودیده عنوان كرد: براساس برنامه زمان بندی فاز نخست این طرح 36 ماهه به بهره برداری خواهد رسید.
قابل توجه مسئولان این طرح بعد از سه سال از زمان ساخت هیچ گونه پیشرفتی نداشته و تعطیل است.
**گازرسانی به چاروسا و دیشموك
گازرسانی به 2 بخش قلعه رئیسی و دیشموك و 140 روستای تابعه بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
هزینه اجرای این طرح 600 میلیارد ریال است.
با اجرای این طرح 732 خانوار در شهر قلعه رئیسی و 978 خانوار در شهر دیشموك از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.
** جاده ملی پاتاوه - دهدشت
24 سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در كهگیلویه و بویراحمد می گذرد، چهار دولت در این مدت طولانی تلاش كرده اند این جاده را به پایان برسانند اما همچنان روند لاك پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.
ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال 1373رهبر معظم انقلاب به كهگیلویه و بویراحمد مصوب و یك سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.
همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم كمتر از 10سال طول بكشد اما 24سال از شروع عملیات ساخت آن می گذرد.
** ورودی های خاموش دهدشت
شهر دهدشت مركز شهرستان 131 هزار نفری كهگیلویه دارای چهار ورودی از بهبهان، سوق، طولیان و چرام است كه بعضی از این ورودی ها به دلیل تاریكی شبانه و نداشتن علائم هشدار دهنده در روز به مسیرهای خطرناكی برای تردد مردم تبدیل شده است.
شهرستان كهگیلویه با 131 هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر، چهار بخش و 10 دهستان است.
گزارش : حسین خدمتی
7531/1662

سرخط اخبار استان‌ها