۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83288714
T T
۰ نفر
تایم: تشدید حملات اقتصادی، ایران را وادار به مذاكراه با آمریكا نمی كند

تهران - ایرنا - مجله 'تایم' به نقل از تحلیلگران و كارشناسان نوشت، بعید است تشدید حملات به اقتصاد ایران، مقامات این كشور را وادار به مذاكره كند یا به تضعیف سپاه بیانجامد یا مردم را در مقابل نظام قرار دهد.

این هفته نامه آمریكایی روز گذشته(دوشنبه) در گزارشی، تصمیم ترامپ را تازه ترین تلاش دولت او برای اعمال به اصطلاح سیاست «حداكثر فشار» بر ایران توصیف كرد و نوشت این تصمیم با خشم و عصبانیت قابل پیش بینی ایران مواجه شد.
مجله تایم افزود: با این حال برخی مقامات وزارت امور خارجه، مقامات دفاعی و اطلاعاتی و كارشناسانی از خارج از دولت آمریكا هشدار داده اند كه این اقدام دولت ترامپ می تواند از طریق تاثیرات موجی و فزونگر، پیامدهایی در كشورهایی مانند چین، تركیه و عراق داشته باشد.
(تا قبل از لغو معافیت ها) برخی كشورها از جمله یونان، ایتالیا و تایوان از قبل واردات نفت از ایران را متوقف كرده بودند اما چین، هند، ژاپن، كره شمالی و تركیه همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می دادند.
این مجله آمریكایی مدعی شد كه فشارها، صادرات نفت ایران را كاهش داده و با دلسرد كردن سرمایه گذاران به كاهش افت ارز ایران و افزایش تورم منجر شده است.
این گزارش با اشاره به بخش هایی از اظهارات «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا در نشست مطبوعاتی روز گذشته نوشت: پمپئو گفت هدف دولت آمریكا وادار كردن ایران به مذاكره برای دستیابی به توافقی بین المللی برای توقف تلاش های هسته ای، توقف آزمایش های موشكی بالستیك و پایان دادن به حمایت (ادعایی) این كشور از گروه های تروریستی است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) این اقدام را تحسین كرده و وزیر انرژی عربستان گفته كه كشورش به اتفاق دیگران تضمین می كنند كه «بازار نفت از توازن خارج نمی شود.»
به نوشته تایم، اما مقامات آمریكایی و غیرآمریكایی و برخی كارشناسان چنین استدلال می كنند كه بعید است تشدید حملات به اقتصاد ایران، مقامات این كشور را وادار به مذاكره كند یا به تضعیف سپاه و گروه وابسته به آن نیروی قدس منجر شود یا مردم عادی را در مقابل نظام قرار دهد.
«آرون دیوید میلر» كارشناس مسائل خاورمیانه و معاون اندیشكده «وودرو ویلسون» در واشنگتن گفت: راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران چیست؟ حتی اگر حكومت ایران تغییر كند یا ایران وادار شود نفوذ خود در منطقه را كاهش دهد، اقدام اخیر به هدف خود نائل نخواهد شد. درنهایت ممكن است ایران را تحریك كرده و بهانه ای را به آمریكا جهت بكار بستن اقدام نظامی بدهد اما این تغیر توازن چه نفعی برای آمریكا دارد؟
این گزارش افزود: دو مقام آمریكایی كه خواستند نامشان فاش شود، از سیاست دولت آمریكا در قبال ایران انتقاد كرده اند و گفته اند كه دولت این كشور به تاثیرات احتمالی سیاست ایران بر بازارهای نفت یا دیگر كشورها بویژه چین، هند، تركیه و عراق فكر نكرده است. این كشورها در صورت تداوم خرید نفت از ایران تحریم خواهند شد.
«سوزان مالونی» كارشناس مسائل ایران در موسسه بروكینگز واشنگتن به مجله تایم گفت: دولت آمریكا طرح نسبتا مهمی را آغاز كرده بدون اینكه اقدامات لازم را درباره كشورهایی كه بیشترین آسیب را خواهند دید، انجام دهد.
تایم نوشت: عراق بویژه به عنوان كشور میزبان عناصر باقی مانده داعش كه با گذشت 16 سال از تهاجم نظامی آمریكا، دچار اختلافات قومی و مذهبی است، بسیار آسیب پذیر است زیرا واردات گاز طبیعی و برق از ایران برای اقتصاد این كشور حیاتی است.
مالونی گفت: بدتر از همه، دولت آمریكا از نوامبر گذشته تاكنون اشاره كرده بود كه معافیت های كاهش خرید نفت ایران تدریجی خواهد بود اما ناگهان روز دوم ماه مه آن را پایان داد.
این كارشناس افزود: دولت آمریكا ظاهرا درباره چگونگی واكنش احتمالی ایران فكر نكرده است.
وی پیش بینی كرده كه این امر می تواند وقتی كه تقاضا در تابستان امسال به اوج خود می رسد، تاثیراتی در ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت داشته باشد.
تایم افزود: دو مقام اطلاعاتی آمریكا روز دوشنبه این موضوع را رد كردند كه تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز عملی خواهد شد.
آنها گفتند كه تهران می تواند با ایجاد اختلال در صادرات نفت عراق یا حملات سایبری علیه تولیدات نفتی وگازی و تاسیسات صادراتی در عربستان، امارات، قطر و حتی شركتهای نفتی اروپا اقدام آمریكا را تلافی كند كه این امر می تواند قیمت های نفت را در فصل تعطیلات در آمریكا و اروپای غربی افزایش دهد.
مقام مذكور مدعی شد در حمله سایبری به «راس گاز» (RasGas) قطر در سال 2012 و شركت آرامكوی عربستان كه «لئون پانه تا» وزیر امور خارجه وقت آمریكا «مخرب ترین حمله به یك بخش خصوصی تا آن زمان» توصیف كرد، ردی از ایران گرفته شده است.
اروپام ** 9158 ** 1071
۰ نفر