۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۷
کد خبر: 83288395
T T
۰ نفر
روایتی كامل از ابعاد سیل گلستان

گرگان - ایرنا - سرپرست استانداری گلستان می گوید؛ اكنون از مرحله اقدامات ضربتی و اولیه در مقابله با سیل بی سابقه استان عبور كرده و وارد مرحله ارزیابی خسارات شده ایم، او از مدیران استان و همكارانش در جریان مدیریت سیل تمام قد دفاع كرد و همچنین گفت كه تمام تلاش ها بر ایجاد امید و انگیزه آسیب دیدگان متمركز است.

حدود یك ماه پس از وقوع سیل گلستان و در اواخر فروردین 98 با میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان گفت وگو كردیم؛ گفت وگویی كه غراوی تمایل داشت ایرنا به جای طرح سوالات در حوزه های اجتماعی و زنان بر موضوعات فنی و تخصصی سیل متمركز و آن را مورد توجه قرار دهد هرچند در این رابطه هم مطالبی مطرح شد.
مشروح این گفت وگو را كه بطور مفصل به ابعاد سیل اخیر استان گلستان می پردازد، با هم می خوانیم.

** اكنون در چه مرحله ای از مقابله با سیل اخیر استان قرار داریم؟

بعد از 26 روز از ورود سیل به شهرهای استان گلستان وضعیت الان نرمال است و همه شهرها و روستاهای ما كه تحت تاثیر قرار گرفتند، وضعیت خوبی دارند.
اقدامات اولیه در مقابله با سیل كه اولین مرحله در زمان وقوع هر حادثه ای محسوب می شود، به اتمام رسیده و الان در مرحله دوم اقدامات خود ارزیابی و برآورد خسارات در بخش های مختلف اعم از مسكونی، كشاورزی، صنعتی و زیربنایی قرار داریم.
وضعیت الان رضایت بخش و شرایط جوی هم مساعد است و نیروهای كمك رسانی و امداد رسان نیز كه در منطقه حضور دارند در حال انجام وظایف خود هستند تا شرایط را به حالت عادی برگردانند.
در حال حاضر در منازل و ساختمان های مسكونی، شبكه معابر و محیط های شهری آب گرفتگی نداریم اما آنچه از سیل باقی مانده، گل و لای حاصل از آن است.
این گل و لای و لجن های بجامانده از سیل را در آق قلا از طریق شركت های خدماتی مرتبط با پسماند و جمع آوری زباله و بهبود محیط شهری كه هم از طریق شهرداری تهران و هم شهرداری های استان نیروهای كمكی اعزام كردند، جمع آوری می كنیم كه اجرای آن از یكی دو روز آینده در دستور كار قرار دارد.
كار پاكسازی شهر از هم اكنون شروع شده و تلاش می كنیم منازل مردم را از گل و لای و لجن به جا مانده از سیل پاكسازی كنیم.

**از كمك ها چه خبر؟ وضعیت چگونه است؟

كمك ها از همان بدو حادثه از اقصی نقاط كشور به منطقه سرازیر شد و مردم عزیز و هموطنان خیلی خوب كمك كردند.
هلال احمر نیز كمك های خود را از سراسر استان به منطقه سرازیر كرد بخصوص در زمان وقوع حادثه كه به موقع رسید و توانستیم كمك ها را به سرعت با استفاده از قایق ها و بالگردها به آن دست از روستاییانی برسانیم كه ارتباط شهرها و روستاهایشان با مراكز قطع شده بود.
غذا، پوشاك، دارو و چادر مهمترین اقلامی بود كه در روزهای اول باید به دست گرفتار شدگان در سیل می رسید.
هلال احمر نیز انبارهای خود را بر روی نیازهای مردم سیلزده گشود و هرآنچه نیاز بود در اختیار مردم قرارداد. امكانات و اقلامی كه توسط هلال احمر از سراسر كشور می رسید، متناسب با نیازها زیر نظرمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری توزیع می شد.

**كمك های بین المللی چطور بوده است؟

كمك های بین المللی چیز خاص و زیادی نبود، در حد یك محموله از یونیسف به استان رسید و توزیع شد. این كمك ها عمدتا شامل دارو، آذوقه و مواد بهداشتی بود و البته چندان قابل توجه نیست.
البته ارزیاب های مرتبط با سازمان ملل مستقر در تهران آمدند استان و در منطقه حضور یافتند و چندین جلسه هم با آنها داشتیم. آنان قول كمك هایی از طریق سازمان های وابسته به سازمان ملل برای استان گلستان دادند اما هنوز چیزی از آن وعده ها محقق نشده است.

**آیا تحریم ها می تواند عامل بی تحركی بین المللی در كمك رسانی بوده باشد؟

نه ، ما نیاز به اقلامی كه مشمول تحریم بوده نداشته ایم كه بخواهیم برای وارد كردن آن نیاز داشته باشیم. ما همه نیازهای آسیب دیدگان را از داخل تهیه و تامین كردیم.

**اما برخی گزارش ها هست مبنی بر اینكه در جریان عملیات مقابله با سیل برخی دستگاه ها و ماشین آلات سنگین به دلیل نبود قطعه متوقف شده اند؟

ماشین آلات هر جا باشد، بعضا نیاز به تعمیر یا تغییر قطعه پیدا می كند و ما براساس اعتبارات و منابعی كه در اختیار نهادها قرار داده ایم، این قطعات تامین می شود و از این نظر برای تعمیرات تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در بحران سیل هیچ نگرانی نداشته ایم.

**آیا می توان زمانی برای پایان عملیات مقابله با خسارات سیل در گلستان پیش بینی كرد؟

خیر، زمان پایان عملیات قابل پیش بینی نیست ؛ برگشته ایم به شرایط عادی ، الان كارهای مرتبط با نظافت و رفت و روب شهری و منازل مردم و ساكنان در دست اقدام است و شما در آق قلا و گمیشان می بینید كه مردم خودشان دارند نسبت به نظافت و پاكسازی منازل خود با كمك شهرداری ها و نیروهای محلی اقدام می كنند.
البته این هم اتفاق افتاده كه در این سیل بیش از 30-40 سانت گل و لای وارد خانه ها شده و هرچه داشته اند از بین رفته است. مثلا فرش ، لحاف تشك و لوازم خانگی داخل لجن است و قابل استفاده نیست و دیگر با پمپ هم نمی شود لجن را تخلیه كرد و نیاز به نیروهای كارگری دارد تا آن را تخلیه كنند.
تدابیری اتخاذ شده از جمله اینكه نیروهای خدماتی شهرداری بیایند مستقر شوند و كمك كنند و هم از طریق نیروی انسانی مجرب تا هر چه سریعتر مناطق مسكونی به وضعیت اولیه برگردد و پاكسازی ها صورت بگیرد و همچنین اقلامی را كه از بین رفته و دپو شده ، به عنوان پسماند به محل های دفن زباله انتقال دهیم.

**آیا نیاز به فراخوان نیروهای متخصص و فنی تحت عنوان داوطلبان وجود ندارد؟

به نظر من ضرورت ندارد به دلیل اینكه هنگام مقابله با سیل نیروهای متخصص و فنی از همه نهادها در استان آمدند؛ یك اكیپ از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و وزارت دفاع در منطقه مستقر شد و از توانمندی های وزارت ارتباطات در پوشش عكس های هوایی منطقه در زمان سیلاب و تحلیل سیلاب پخش شده در سطح دشت و مزارع استفاده كردیم تا بتوانیم تصمیم درست برای هدایت و خروج سیلاب از طریق مجاری مختلف به سمت دریا اتخاذ كنیم. بنابراین بهره گیری از توان تخصصی دستگاه های ملی در حین مقابل با سیل وجود داشته و براساس آن تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

**منظور فراخوان داخلی بود و برای محلات و ساختمان های مسكونی؟

در مورد منازل و ساختمان های مردم نیازی به نیروهای متخصص نه از داخل و نه از خارج نداریم و ضرورتی هم ندارد. به دلیل اینكه مكانیزم ایمن بودن ساختمان برای سكونت آتی از طریق كمیته هایی تعیین می شود كه برای ارزیابی به آن محلات مراجعه می كنند.
یك كمیته تخصصی مركب از سازمان نظام مهندسی، شهرداری، بنیاد مسكن، دفتر فنی استانداری، نوسازی مدارس و راه و شهرسازی تشكیل شده كه تیم هایی از این كمیته قبل از ورود مردم به ساختمان هایشان آن را مورد ارزیابی قرار می دهند كه اگر از نظر ایمنی و استحكام مورد تایید این تیم ها قرار گرفت، اجازه اسكان داده می شود و اگر تشخیص دهند خطرناك است، آن را در فهرست بناهای تخریبی قرار می دهند كه باید آن را بسازیم و تحویل مالكان آن دهیم.
از این پس تشخیص سكونت با همین كمیته است اما امور مربوط به تخصص های جزئی تر مانند آب ،برق ، گاز ، تلفن و ... عمدتا از طریق شركت های خدماتی محلی و مستقر در سطح شهر انجام خواهد شد و بابت این مسائل جای نگرانی نداریم.

**یك نگرانی اینكه مبادا این شور و جدیت دستگاه ها و نهادهای امدادی تحت الشعاع سیل در سایر استان ها قرار گیرد؟

وقتی یك نقطه كشور دچار سیل یا بلایای دیگری شد همگی باید به كمك آن منطقه بشتابیم چنانچه زمانی كه مازندران و گلستان به عنوان اولین استان ها درگیر سیل شدند از سراسر كشور كمك ها به این سمت سرازیر شد و الان هم كه استان های دیگر درگیر سیل هستند مردم عزیز گلستان باید به یاری دیگر هموطنان خود بشتابند ، اینكه گفته شود چون آنجاها اتفاق افتاده پس نگاه از این منطقه كاسته شده و یا به نوعی توجهات از این منطقه كمتر می شود را قبول ندارم. به دلیل اینكه همچنان روزانه كمك ها دریافت می شود. توجه دولت به استان نیز كاهش نیافته و در حد نیازهایی كه داشته ایم تا همین حالا تامین شده است.

**آیا برای شناسایی و احصاء نقاط ضعف و علل و ریشه های بروز خسارات سنگین در این سیل ، اقدامی برای تشكیل كمیته حقیقت یاب داشته اید؟

اینكه الان یك هیاتی شكل بگیرد و استان برود دنبال این كار 'خیر'، به دلیل این كه ما هنوز در مرحله مقابله با سیلاب هستیم و تازه وارد مرحله ارزیابی خسارات شده ایم و 'هیچ عقل سلیمی هم نمی گوید كه در زمان بحران برو بررسی كن كه چه كسی تخلف كرده و با او برخورد كن'. اینها مراجع و دستگاه نظارتی خودش را دارد.
البته حتما باید آسیب شناسی شود و در هر حادثه یا واقعه ای كه رخ می دهد اگر قصوری بوده در هر مقامی باید پاسخگو باشد ولی در شرایط بحران چنین كاری را نمی كنند. حتما در شرایطی كه اوضاع آرام شد ، دستگاه های متولی این كار را خواهند كرد.

**بحث ریشه یابی است نه مچ گیری و اینكه نقاط ضعف شناسایی شود...

قطعا بررسی می شود اما متاسفانه بعضی دوستان احساس می كنند كه قصور زیادی در این سیل متوجه مسوولان و مدیران هست كه باعث اتفاق شد ولی این را در نظر نمی گیرند كه بالاخره بلای طبیعی است و این طور نیست كه جلوی آن را بتوان گرفت و یا كاری كرد كه پدید نیاید.
كسی باورش نمی شد كه در طی 3 روز در استان روان آب در رودخانه های استان ، مسیل ها و كانال ها جاری شود و حجم آب به 2 میلیارد و 150 میلیون متر مكعب برسد و این به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود بنابراین متناسب با شرایطی كه هست تصمیم گیری می شود، البته اقدامات اساسی برای جلوگیری از كاهش خسارات بخصوص جانی به مردم قبل از وقوع سیل اتخاذ شده بود.
بر اساس هشدارهای هواشناسی و بر همان اساس هم مدیران اقدام كردند كه جا دارد از همه این عزیزان تشكر كنم. همه آن اقدامات مهندسی در حین مقابله با سیل باعث شد كه ما تلفات جانی نداشته باشیم. ممكن است شما چنین تصوری داشته باشید، اما دستگاه های نظارتی كه وظیفه خودشان را دارند این كار را نمی كنند، آنها گزارش هایی را تهیه و به مراجع مسئول ارائه می دهند.

**این كمیته های حقیقت یاب فقط برای یافتن مقصر نیست، بیشتر بررسی ها حول شناسایی نقاط كور یا نقاط ضعف است كه برای جلوگیری از تكرار فاجعه ضرورت دارد...؟

عرض كردم، سیلاب و این حجم بارندگی بی سابقه بوده، برخی تصورشان این است كه ما فقط یك بارندگی در 3 روز داشتیم و این 3 روز باعث شد این حجم روان آب جاری و سیلاب راه بیفتد اما در حین سیل هم باز سیل مجدد داشتیم كه از ذوب برف در ارتفاعات استان براه افتاد و بار سنگین دیگری را به ما تحمیل كرد.
این شرایط را با شرایط خود بسنجیم ، اینگونه نیست كه خدای ناخواسته مدیران مقصر بوده اند ، بنده تا زمانی كه اینجا بودم وظیفه داشتم و هیچ كوتاهی از سوی مدیران ندیدم كه نشان دهد آنان مقصر بوده اند. بالاخره باید بپذیریم كه یك حادثه طبیعی و یك بلای طبیعی به عنوان سیل در استان رخ داد و همه مسئولان دنبال آن بودند كه این سیلاب را بدون خسارات جانی به سمت دریا هدایت كنند.
من از همه دستگاه ها رضایت دارم و معتقدم سرعت كار هم خیلی خوب بوده است.

**بپردازیم به پیامدهای اجتماعی سیل؟

شك نكنید در هر حادثه یا بلای طبیعی یكسری خسارات مادی و معنوی به همه مردمی كه از آن متاثر می شوند وارد می شود. بسیاری از ساكنان آق قلا و گمیشان و روستاهای اطراف بضاعت مالی خوبی نداشته اند و حداقل سرمایه آنان همین اقلام و لوازم منزلی بوده كه تهیه كرده بودند و این هم در سیل اخیر از بین رفت.
طبیعی است كه كسی كه این حداقل ها در زندگی اش را از دست می دهد، از لحاظ روحی تحت تاثیر قرار می گیرد و قطع به یقین تحمل این شرایط برایشان سخت است و بالطبع نارضایتی هایی نیز ایجاد می شود.

**برنامه شما برای حل این مشكلات چیست؟

یكی از سیاست هایی كه در دستور كار قرار داده ایم این است كه خدمات را در همان محل ارائه كنیم و مشكلات را همانجا برطرف كنیم به این ترتیب كه اگر واحدی باید تخریب شود در همان محل برایش بسازیم و با كمك های مردمی و كمك های دولت به تامین كالاهای اساسی آنان كه در سیل از بین رفته ، اقدام كنیم تا شرایط به حالت عادی برگردد.
باید تلاش كنیم نگرانی های مردم را كم كنیم اما اگر این اتفاق نیفتد قطعا از نظر اجتماعی با پدیده های دیگری روبه رو می شویم از جمله مهاجرت از منطقه و حاشیه نشینی در كنار شهرهای بزرگ. بنابراین تمام هم و غم ما بهبود شرایط ، ایجاد روح امید و انگیزه برای ماندن است كه برای فائق آمدن به مشكلات ، هم دولت كمك می كند و هم خود ساكنان مناطق سیلزده همت می كنند.

**اما نگرانی هایی درباره نرسیدن كمك های دولتی و نهادها در بخش لوازم منزل و خانه وجود دارد...

برنامه دولت هم جبران خسارات واحدهای مسكونی و هم كمك بلاعوض برای تامین معیشت سیل زدگان است كه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته انجام می شود. یك بخش هم كمك های نهادهای عمومی و غیر دولتی مانند بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد بركت ، كمیته امداد و بانك ها و سایر نهادهایی است كه هر كدام داوطلبانه آمدند و تامین بخشی از این خسارات به اموال مردم را تقبل كردند.
ما نیز براساس بانك اطلاعاتی كه از سیل و خسارت دیدگان داریم ، آن را در اختیار این نهادها قرار می دهیم . در همین راستا اولین محموله كمك ها شامل 4 قلم كالای اساسی (یخچال، تلویزیون، فرش و اجاق گاز) برای هزار نفر روز دوشنبه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام دریافت شده است و قرار است كمك ها برای 3 هزار نفر دیگر نیز به مرور انجام شود.
علاوه براین دولت هم در مصوبات خود كمك های بلاعوض و نیز تسهیلات خوبی را برای سیلزدگان پیش بینی كرده است.

**در خصوص آسیب هایی كه معمولا به زنان و كودكان در جریان بلایای طبیعی وارد می شود، چه برنامه ای دارید؟

متوجه نمی شوم، مثلا میان زنان و كودكان با پسرها و مردان چه تفاوتی هست؟ كه اینها بیشتر آسیب دیده اند و آنها كمتر؟

**طبیعی است كه زنان و كودكان در چنین شرایطی آسیب پذیرترند و عوارض مانند افسردگی در آنان بیشتر است؟

من تفاوتی بین این افراد قائل نیستم. شاید شما نگاهتان این باشد كه زنان بیشتر تحت تاثیر سیل قرار داشتند و به حالت افسردگی بیشتر دچار شده اند اما من به این قائل نیستم چون همه خانواده زیرفشار حاصل از سیل بوده اند و همه به یك اندازه متاثر شده اند. ما توجه مان به این است كه هرچه سریعتر به این خانواده ها امداد رسانی كنیم.
این تلاش و همت در همه مسئولان دولتی و اجرایی كشور هم هست و حتی كمك هایی هم كه نهادهای زیر مجموعه مقام معظم رهبری می كنند، با این هدف انجام می شود كه آلام مردم كاهش یابد. یقین دارم مردم خوب و عزیز گلستان آنقدر باور دارند كه همه كمك های دولت و مسئولان در حاكمیت از مقام معظم رهبری تا نهادهای زیر مجموعه و خود مردم عزیز كشورمان با هدف به حداقل رساندن آسیب ها صورت می گیرد.

**صحبت های سرپرست استانداری گلستان در پایان گفت وگو
سرپرست استانداری گلستان و رئیس روابط عمومی استانداری در طول مصاحبه بارها به تنگی وقت اشاره كردند و به همین دلیل خبرنگار ایرنا از توقف بر روی برخی سوالات گذر كرد اما غراوی در پایان گفت، ما فكر می كردیم ایرنا بیشتر می آید جزییات را از ما می پرسد اما شما رفتید سراغ مسائل اجتماعی و نپرسیدید كه دلایل اصلی وقوع سیل چه بود و چرا حجم آب ماند و تخلیه نشد. به هرحال رویكرد شما به سمت مسائل اجتماعی و نگرانی های مردم بود.
سپس توضیح داد، الان شرایط نگران كننده نیست ، بیشتر آسیب های مالی به خانه ها رسیده و شرایط روبه بهبودی است. مدارس باز شده و هر روز شرایط بهتر می شود و كمك ها و یاری مسئولان و ارگان ها نیز دارد شتاب بیشتری می گیرد.
در جریان سیل اخیر؛ استان خراسان رضوی معین استان ما تعیین شد اما الان خودش درگیر سیل است. امكانات و تجهیزات آنان خیلی موثر بود و كمك كرد بتوانیم شرایط را سریعتر نرمال كنیم و به مرحله ارزیابی خسارات برسیم.
از افتخارات ما این است كه بعد از یك هفته تمام راه ها در محورهای كوهستانی ، بویژه آزادشهر و مینودشت باز شد ، محورهایی كه یا دچار ریزش كوه رانش زمین شده بودند، راه های ارتباطی آنان با روستاها قطع شده بود، برق و آب قطع هم بود و ترمیم آن در زمانی كمتر از 5-6 روز بیشتر طول نكشید.
الان مردم زندگی خود را ادامه می دهند و كمك ها هم جاری است، منتهی برآورد خسارات باید دقیق باشد تا منابع آن را تامین كنیم ، همین كه در كمترین زمان مشكلات در زیر ساخت های شهری و روستایی را مرتفع كردیم ، افتخاری برای مسئولان استان است كه تلاش كردند و 24 ساعته در 26 روز گذشته زحمت كشیدند و در ایام عید در كنار خانواده هایشان نبودند.
اكنون ارزیابی ها دقیق تر شده و به دولت ارسال شده است و قطعا منابع آن هم تامین می شود ، چنانچه رهبر معظم انقلاب هم موافقت كردند كه از صندوق ذخیره ارزی 2 میلیارد یورو برای جبران خسارات سیل برداشت شود.
حتما سهم استان ما هم در منابع حاصل از صندوق ذخیره ارزی دیده می شود تا برای بازسازی تاسیسات زیربنایی، آب، برق، گاز، جاده ها، ابنیه و نیز زیرساخت های مرتبط با صنعت، كشاورزی، و ایستگاه های پمپاژ شبكه های آبیاری، جاده های بین مزارع تامین منابع شود و بخشی هم مربوط به خسارات مردم است اعم از اراضی كشاورزی است ازجمله 317 هزار هكتار تحت تاثیر سیل قرار داشت كه از این میزان 100 هزار هكتار آن از بین رفته است.
دولت هم مصوبه ای دارد كه براساس شیوه نامه تنظیم شده از سوی وزارت جهاد كشاورزی كمك بلاعوض به كشاورزان بصورت نقدی صورت می گیرد و این كمك ها حتی در زیر بخش های كشاورزی هم خواهد بود.
به صنعت و تولید و اشتغال استان هم خسارات زیادی وارد شده و دولت تمهیدات مختلفی اتخاذ كرده است. علاوه بر این خیلی از صنوف و مغازه ها خسارت دیده اند و دولت راهكارهایی پیش بینی و ابلاغ كرده كه در دستور كار ما قرار گرفته است تا بتوانیم تصمیمات مهم دولت را در این زمینه تسهیل كنیم.
غراوی در ادامه به دلایل و ریشه های تخلیه كند آب از مناطق سیلزده گلستان اشاره كرد و گفت: شرایط وقوع سیل براساس توپوگرافی هر منطقه متفاوت است، یك موقع سیلابی در یك استان می آید و شیب طبیعی بگونه ای است كه از یك طرف وارد می شود و ظرف 2-3 ساعت خساراتی اعم از جانی و مالی وارد می كند ولی از دشت خارج می شود. اما استان ما متاسفانه اینگونه نیست بطوری كه شیب كم زمین باعث شد این سیلاب دشت ها و رودخانه هایی كه به سمت دریا منتهی می شود، قدرت تخلیه سیلاب به سمت دریا را نداشته باشد.
بزرگترین رودخانه ما گرگانرود كه از طریق خواجه نفس و روستای چاپاقلی به دریا منتهی می شود و یك رودخانه دیگر قره سو كه از طریق روستای قره سو وارد خلیج گرگان می شود، دو رودخانه اصلی هستند كه یكی آوردش به دریا و دیگری به خلیج می ریزد.
خب از گذشته استان خیلی پیگیری كرد كه لایروبی رودخانه ها و كانال زه كشی انجام شود یا حتی برای كنترل سیلاب سدهایی را در دست اقدام داریم مانند نرماب، چایلی و آق دكش كه خیلی می توانستند در كنترل سیلاب موثر باشند.
اما بخاطر محدودیت های مالی كه دولت داشت و منابع محدودی كه در این چند سال در واقع به استان ها دادند، متناسب با سایر كشور، نیاز كامل ما برطرف نشد و شرایط كشور هم اینطور نبود كه بتواند تامین كند.
درخواست ما این بود كه اگر دولت بپذیرد این 2-3 پروژه اصلی را - كه سرشاخه های حوزه های آبریز ما هستند و می توانند در كنترل سیلاب خیلی موثر باشند، بویژه سد نرماب كه 129 میلیون متر مكعب ظرفیت مخزن آن است و تا 149 میلیون متر مكعب هم قدرت تنظیم آب را دارد- تكمیل كنیم این سد حوزه بالادست رودخانه چل چای را می توانست بطور كامل كنترل كند و از روان آب شدن آن و افزوده شدن به گرگانرود جلوگیری می كرد.
همچنین سد آق دكش كه حتما می تواند در كنترل سیلاب كمك كند و در واقع از بار و انرژی تخریبی سیلاب جلوگیری كند. این دو پروژه اصلی ما در استان بود كه متاسفانه تامین منابع آن خیلی به كندی پیش گرفته شد و اگر به بهره برداری می رسید شاید می توانست خیلی كمك كند.
به علاوه یكی از نگرانی های ما این است كه عمدتا در طول نوار 94 كیلومتری ساحل (خزر) كه تمامی كانال های زه كشی و رودخانه ها از این نوار به دریا متصل می شوند ، امكان لایروبی رودخانه ها و كانال های زه كشی فقط تا جایی كه در خشكی هستند، وجود دارد و آنجا كه رودخانه به دریا متصل می شود، در واقع مصب رودخانه ها امكان هیچگونه لایروبی وجود ندارد ، چون بیش از 40 سال از رسوب گذاری شرق خزر گذشته و در واقع آنقدر رسوب كرده كه مصب رودخانه را پر كرده است، بطوری كه شیب موجود برای ورود سیلاب به دریا یا خلیج بسیار كم است و آب امكان تخلیه از آن نقطه را ندارد.
معضل بزرگتر دیگر را در تالاب گمیشان داریم؛ آنجا كه كانال های زهكشی ما به این تالاب وارد می شود و تنها تالاب را پر می كنند ، اما امكان اینكه وارد دریا شود، نیست ، چون بعد از تالاب دوباره به خشكی می رسیم و بعد به دریا!
در سیل اخیر متوجه شدیم كه همه این كانال های زهكشی ما امكان تخلیه به دریا را ندارند پس مجبور شدیم از طریق توان نیروهای مسلح كه به منطقه آمده بودند ، استفاده كنیم و تمامی مسیل ها و كانال هایی را كه منتهی به دریا یا تالاب می شود را لایروبی كنیم و عرض مقطع آنها را افزایش دهیم. این عملیات هم تا جایی صورت گرفت كه با امكانات در اختیار در خشكی انجام شد، اما آن بخشی كه داخل دریا می شد ، هیچ امكاناتی نداشتیم.
1770//2729
۰ نفر