۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبر: 83288382
T T
۰ نفر

وزیر فرهنگ:

دیوار تحریم و تكفیر با كتاب فرو می‌ریزد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبر: 83288382
دیوار تحریم و تكفیر با كتاب فرو می‌ریزد

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بدخواهانی می‌كوشند كه دیوارهای ارتباطی ما و جهان را بلندتر كنند، این دیپلماسی فرهنگی است كه دیوارها را فرو می‌پاشد، دیوار بی اعتمادی و تكفیر و تحریم با كتاب فرومی‌ریزد و نابود می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز سه شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه كتاب تهران، اظهار داشت: كتاب پدیده بشری خارق العاده ای است شبیه خود انسان است؛ همانگونه كه انسان پدیده ای با لایه های متعدد و كاركردهای گوناگون محسوب می‌شود، كتاب هم كه مخلوق انسان است با كاركردهایی از قبیل تولید علم و دانش بشری، پرورش و پالایش زبان.
صالحی افزود: زبان ملل با كتاب، پرورش و پالایش پیدا كرده است، اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه، گلستان، بوستان و مثنوی نبود، زبان فارسی تا زمان ما به این نقطه نمی رسید. كتاب در هر ملتی مسیر پرورش زبان را آماده می كند، تقویت قدرت تفكر و تخیل بر عهده كتاب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انسان دو ساحت مهم وجودی شامل تفكر و عواطف داشته باشد، كتاب این دو ساحت را با هم پیش می برد، فهرست بلندبالایی از كاركردهای كتاب را در طول تاریخ بشریت می توان ذكر كرد.
صالحی بر نقش كتاب در حوزه اقتصاد و صنعت تاكیدكرد و گفت: رهبر انقلاب امسال را به نام سال رونق تولید نام گذاشتند و در این نام‌گذاری مهم صنعت نشر را نباید نادیده گرفت. نشر در اقتصاد ملی كشور نقش و سهم مستقیم و غیرمستقیم دارد، به شكل مستقیم در اقتصاد ملی درآمدزایی دارد و همچنین به شكل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال می كند.
وی افزود: براساس آمار سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی مالكیت فكری، 46 میلیون نفر در صنعت نشر چین فعالیت دارند كه این آمار نشان می دهد، صنعت نشر عملا می تواند در اشتغال مستقیم، نقش بسزایی داشته باشد.
صالحی با یادآوری تاثیرات غیر مستقیم صنعت نشر و كتاب، افزود: كلیسای نوتردام فرانسه در سال ۱۸۳۱ فرسوده و كمتر مورد توجه بود و وقتی ویكتور هوگو «گوژپشت نوتردام» را نوشت، این كلیسا مورد توجه قرار گرفت و طی ۲۵ سال بازسازی شد تا كلیسای پررونق و موثر در گردشگری جهان شود. این نشان می دهد یك كتاب چگونه می تواند با یك برداشت و روایت درست، فرصت های جدیدی برای اقتصاد شهری و ملی بسازد.
وزیر فرهنگ خاطرنشان كرد: كتاب علاوه بر تولید علم و پالایش زبان و تقویت قدرت تفكر به عنوان رسانه قدیمی و پایا و مانا نقش مهمی در آموزش پذیری و فرهنگ ایفا می‌كند.
صالحی افزود: نقش و سهم كتاب و صنعت نشر در حوزه اقتصاد را هم باید جدی گرفت و اگر از رونق تولید، سخن می گوییم كتاب و نشر را فراموش نكنیم.
وی با تاكید بر این كه كتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید، گفت: امروز دیپلماسی عمومی موثرتر از دیپلماسی رسمی است چون پایدار، مستمر و فراگیر است، در این بین دیپلماسی فرهنگی نقش بیشتری دارد و در این نوع دیپلماسی، كتاب و نشر كانون است و سهم اصلی را دارد. ایران را به شاهنامه، مثنوی و گلستان و بوستان و خمسه نظامی و شفای بوعلی می شناسند، همانطوری كه ما مللِ اهل تفكر را به كتابهایشان می شناسیم. خط ارتباط وجودی ملل با ما و ما با ملل مختلف با كتاب است و كتاب یك سفیر سیار و فعال است.
وی گفت: اگر بدخواهانی می كوشند كه دیوارهای ارتباطی ما و جهان را بلندتر كنند، این دیپلماسی فرهنگی است كه این دیوارها را فرو می پاشد، اگر كسانی می خواهند ملت بزرگ ایران را منزوی كنند كتاب و ارتباط و تعامل از طریق كتاب است كه این توهم و تخیل را از بین می برد، دیوار بی اعتمادی و تكفیر و تحریم با كتاب فرومی ریزد و نابود می شود.
وی گفت: امروز ما می توانیم در این دوره سخت كه بدخواهان ایران تلاش كردند كمربند تحریم را بر دور ما محكم كنند با تفكر و كتاب این كمربند را بازتر كنیم. دیپلماسی فرهنگی بویژه در حوزه كتاب باید در سال ۹۸ باید بیش از گذشته مورد اهتمام قرار گیرد.
صالحی با اشاره به حضور چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه تاكیدكرد: رابطه دیرپای تاریخی ایران با چین موجب افتخار است، با كاغذ جاده هایمان را ساختیم و ابریشمی كردیم و امیدواریم گام به گام، بیشتر، روابطمان را به پیش ببریم.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با شعار خواندن توانستن است از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.
دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان كتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 كشور جهان با 137 هزار عنوان كتاب در این دوره نمایشگاه حضور دارند.
چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه كتاب، 94 ناشر را با چهارهزار عنوان و 15هزار جلد كتاب به نمایشگاه می آورد. همچنین قرار است 20 نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و 50 مدیر فروش رایت كتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.
فراهنگ**3009**9053
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ