۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 83286766
T T
۰ نفر
ترامپ چه تصميمي در مورد تحريم‌هاي نفتي ايران خواهد گرفت

تهران- ايرنا- دقيقاً دو هفته ديگر مهم‌ترين رويداد نفتي ايران در نيمه نخست سال 2018 رقم خواهد خورد. دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در روز 14 ارديبهشت در مورد تمديد يا عدم تمديد معافيت‌هاي تحريميِ واردكنندگان نفت از ايران تصميم‌گيري خواهد كرد.

اين تصميم ترامپ تأثير جدي بر ميزان توليد و صادرات نفت ايران در 6 ماه آينده خواهد داشت. آيا كشورهايي نظير هند، چين، كره جنوبي، ژاپن و تركيه همچنان بدون ترس از جريمه‌هاي دولت ترامپ به واردات نفت از ايران ادامه خواهند داد؟ آيا ترامپ مجوز واردات نفت ايران توسط اين كشورها را تمديد خواهد كرد؟ به گزارش مردم سالاري آنلاين، بازي حدس و گمانه‌زني در مورد تصميم دولت ترامپ در مورد تحريم‌هاي نفتي ايران از هم‌اكنون در رسانه‌هاي مختلف دنيا آغاز شده است و بازار نفت نيز با افزايش قيمت‌ها به استقبال موعد تصميم‌گيري دولت آمريكا در مورد سرنوشت تحريم‌هاي نفتي ايران رفته است. در آخرين تحولات، ترامپ با وليعهد ابوظبي تلفني گفت وگو كرده است تا حلقه فشارها بر ايران را تنگ‌تر كند.

در روزهاي باقي‌مانده ممكن است ديپلمات‌هاي آمريكايي فشارهاي خود را بر عربستان سعودي نيز افزايش دهند تا اين كشور، شيرهاي نفت خود را بيشتر باز كرده و صادرات نفت خود را افزايش دهد. سال گذشته در چنين روزهايي ترامپ همزمان با تصميم‌گيري در مورد خروج از برجام از عربستان خواست تا توليد نفت خود را افزايش دهد. در آن مقطع، رياض چشم‌بسته فرمان واشنگتن را اطاعت كرد و توليد نفت عربستان، برخلاف تعهدات اين كشور در توافق نفتي اوپك و غيراوپك، تا حدود 11 ميليون بشكه در روز بالا رفت. عربستان در حال حاضر، يكي از بانيان توافق نفتي اوپك با كشورهاي غيرعضواوپك، نظير روسيه، است؛ توافقي كه در نتيجه آن توليد نفت اوپك و متحدان غيراوپكي اش در حدود يك ميليون و 200 هزار بشكه در روز كاهش يافته و اين كاهش توليد، از دلايل اصلي افزايش قيمت نفت در ماه‌هاي اخير بوده است.

بايد ديد آيا عربستان در هفته‌هاي آينده يك‌بار ديگر با افزايش توليد خود و زيرپا گذاشتن توافق نفتي، جهانيان را حيرت‌زده خواهد كرد يا خير. از طرف دولت سعودي تاكنون هيچ سيگنال مثبتي به ترامپ داده نشده و بودجه عربستان نيز بر اساس نفت 80 دلاري بسته شده است. قيمت نفت برنت در حال حاضر در كانال 71 دلاري قرار دارد و وزير انرژي عربستان صراحتاً گفته است كه تصميم‌گيري در مورد توافق نفتي در اجلاس ماه ژوئنِ اوپك صورت خواهد گرفت و تا آن زمان خبري از كنار گذاشتن برنامه كاهش توليد نفت نيست.

در بهار و تابستانِ سال گذشته كه عربستان، بنا به درخواست دولت آمريكا، توليد نفت خود را افزايش داد در نهايت وقتي ترامپ تصميم گرفت كه به هشت كشور براي واردات نفت ايران، مجوز اعطاء كند، اين تصميم دولت ترامپ مورد خشم رياض واقع شد. رياض توليد نفت خود را در آن مقطع بالا برده بود تا به بهاي كاهش درآمدهايش، فشارها بر ايران افزايش قابل توجهي يابد و انتطار آن را نداشت كه ترامپ به واردكنندگان نفت ايران، معافيت تحريمي اعطا كند.بنابراين، اگرچه در روزهاي آتي ترامپ فشار خود را بر عربستان افزايش خواهد داد، اما بعيد است كه رياض بار ديگر چشم‌بسته به فرمان واشنگتن، توليد نفت را تا بالاترين سطح ممكن بالا ببرد.

**وضعيت بازار نفت به نفع ايران است
بازار نفت در حال حاضر با كمبود عرضه روبرو است و اين امر خود را در افزايش قيمت نفت نشان داده است. از ابتداي سال جاريب ميلادي تاكنون قيمت نفت برنت 34 درصد افزايش يافته است.ترامپ همزمان فشارها بر ونزوئلا را نيز افزايش داده و اين كشور در هفته‌هاي اخير حتي براي روشن كردن چراغ خانه‌ها با مشكل مواجه بوده است. توليد نفت ونزوئلا كاهش شديدي را تجربه كرده و از سوي ديگر، جنگ داخلي در ليبي نيز به كاهش توليد نفت اين كشور منجر شده است.

اين تحولات، افزايش قيمت نفت را در پي داشته و قيمت بنزين نيز در اكثر كشورهاي دنيا، مهم‌تر از همه آمريكا، افزايش يافته است. كاهش قيمت نفت، يكي از وعده‌هاي ترامپ براي انتخابات رياست جمهوري سال 2020 است و وي به شدت به افزايش قيمت بنزين در آمريكا حساس است.وضعيت بازار نفت به نفع ايران است و اين امر دست ترامپ را براي افزايش فشار بر ايران، تا حدي بسته است.

در ايران‌ستيزي ترامپ هيچ شكي نيست اما او فعلاً در يك مخصمه گرفتار شده است: هم افزايش فشار بر ايران را مي‌خواهد و هم به دنبال كاهش قيمت نفت و كاهش قيمت سوخت در آمريكا است. اين دو خواسته با هم در تناقض است. ترامپ تا 14 ارديبهشت بايد بين اين دو، يكي را انتخاب كند.احتمالاً در نهايت ترامپ مجبور شود معافيت تحريمي كشورهاي هند، چين، كره جنوبي، ژاپن و تركيه را كه همچنان نفت از ايران وارد مي‌كنند، تمديد كند.

با اين حال، او از اين كشورها به احتمال زياد خواهد خواست تا در شش ماه پيش رو نفت كمتري از ايران خريداري كنند و حجم سفارشات خريد خود را پايين بياورند. برخي منابع آگاه پيش از اين به رويترز گفته‌اند كه احتمالاً دولت ترامپ از اين كشورها خواهد خواست تا واردات نفت خود از ايران را 20 درصد كاهش دهند. از كشورهايي كه معافيت تحريمي دارند، سه كشور ايتاليا، يونان و تايوان، نفتي از ايران وارد نمي‌كنند و بعيد است ترامپ معافيت اين سه كشور را تمديد كند.

منبع: روزنامه مردم سالاري؛ 1398،02،02
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش