۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبر: 83285411
T T
۰ نفر
سفر نخست وزیر پاكستان، گامی در توسعه روابط تجاری با ایران

تهران- ایرنا- «ملازهی: ایران و پاكستان نسبت به نیازها و امكانات یكدیگر شناخت كافی ندارند»، « تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض» و «یك روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یك موج قیمت به بازار» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 72ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعكس كرده است.

** ملازهی: ایران و پاكستان نسبت به نیازها و امكانات یكدیگر شناخت كافی ندارند/ تجارت و همكارهای اقتصادی با پاكستان را فعال تر كنید
شفقنا در گفت وگو با پیرمحمد ملازهی، كارشناس مسائل سیاسی پاكستان و افغانستان، نوشت: عمران خان نخست وزیر پاكستان روز یكشنبه به دعوت رئیس جهموری ایران، به تهران سفر خواهد كرد. این اولین سفر عمران خان به ایران است كه به منظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه های گوناگون است.

پیرمحمد ملازهی، سفر نخست وزیر پاكستان به ایران را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار كرد: واقعیت این است دو كشور ایران و پاكستان همسایه هستند، مرزهای طولانی با یكدیگر دارند، مسایل و دیدگاه های مشترك بسیاری دارند، به لحاظ فرهنگی به یكدیگر نزدیك هستند، بنابراین بسیار تفاوتی نمی كند كه چه كسی در پاكستان نخست وزیر باشد، اما جدا از این مساله، عمران خان زمانی كه به عنوان نخست وزیر مطرح شد، اعلام كرد كه اولین سفر خود را به تهران انجام می دهد، ولی بعدها شرایطی پیش آمد و ظاهراً نظامیان با این سفر موافق نبودند لذا به عربستان سعودی رفت و بالاخره شرایط مساعد شد و اكنون به دعوت رئیس جمهور به ایران سفر می كند.

او افزود: دیدگاه ها و مواضع مختلفی در پاكستان وجود دارد و اكنون این دیدگاه ها و مواضع تا حد زیادی نسبت به گذشته نزدیك تر به ایران است، حقیقت این است كه عمران خان نگاه مثبت تری نسبت به نواز شریف نخست وزیر قبلی به ایران دارد، در حال حاضر هم شرایط منطقه و بین الملل تغییرات بسیاری كرده، از یك سو آقای ترامپ فشارهای زیادی را روی ایران آورده و آمریكا از برجام خارج شده و تحریم هایی را علیه ایران مدنظر دارد، از سوی دیگر در خاورمیانه تحولاتی پیش آمد، آمریكا جولان را به عنوان بخشی از خاك اسرائیل به رسمیت شناخته، سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل كرده و بیت المقدس را بخشی از اسرائیل شناخته است، و مسایل دیگری كه در منطقه پیش آمده، مواضعی كه پاكستان نسبت به جهان اسلام، یمن و… دارد، تا حد زیادی به ایران نزدیك است بنابراین آنچه در سطح بین الملل و منطقه اتفاق افتاده به نوعی همكاری و تبادل نظر بین رهبران ایران و پاكستان را اجتناب ناپذیر كرده است، از این زاویه به نظر می آید كه سفر نخست وزیر پاكستان به ایران مهم باشد.

ملازهی در مورد تعاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و پاكستان، گفت: بخشی از نمایندگانی كه با عمران خان به ایران سفر می كنند، تجار، بازرگانان و بخش اقتصادی و وزیر دارایی پاكستان هستند، به نظر می رسد كه ظرفیت ها برای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو كشور وجود دارد، اما به نظر من شناخت كافی از نیازها و امكانات یكدیگر وجود ندارد چون قبلاً صحبت این بود كه در حدود 5 میلیارد دلار مبادلات تجاری بین دو كشور باشد كه تاكنون محقق نشده است و حداكثر 5.1 میلیارد دلار تجارت بین دو كشور بوده است، در حالی كه ظرفیت های دو كشور بالاتر از این رقم است بنابراین من فكر می كنم در شرایطی كه ایران در تحریم آمریكا قرار گرفته و پاكستان و تركیه مخالفت جدی خود را با سیاست تحریم آمریكا اعلام كردند، فرصتی برای ایران است كه لااقل بخشی از نیازهای خود را كه از طریق تحریم های آمریكا نمی تواند تأمین كند از این كشور تأمین كند.

او ادامه داد: در دو كشور پاكستان و ایران امكانات اقتصادی مناسبی وجود دارد، در ایران بازار مصرف وجود دارد و پاكستان این امكان را دارد كه صادرات مجدد یعنی بخشی از نیازهای ایران را از كشورهای دیگر وارد كند و از طریق مرز و بازارچه های مرزی به ایران وارد كنند. به طور كلی معتقدم تقویت روابط ایران و پاكستان هم فرصت اقتصادی را به دست می دهد و هم ایران می تواند از این طریق تحریم های آمریكا را خنثی كند.

** تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض/ حضور سطح پایین ایران در نشست منطقه‌ای چه معنایی دارد؟
پایگاه خبری «رویداد24» گزارش داد: برخی رسانه‌های آمریكایی نشست بین المجالس منطقه‌ای در بغداد كه از صبح امروز آغاز شده را زمینه ساز اتحاد مجدد منطقه‌ای در برابر آمریكا و اسرائیل قلمداد كرده‌اند. عراق قرار است میزبان یك نشست تاریخی میان همسایگان خود از جمله نمایندگان از ایران و عربستان باشد. دو كشوری كه سالهاست درگیر جنگ‌های نیابتی در منطقه و اختلاف شدید هستند.

مجلس نمایندگان عراق امروز میزبان نشست بین المجالس با حضور روسای مجلس شش همسایه خود یعنی ایران، اردن، كویت، عربستان، سوریه و تركیه است. این نشست می‌تواند آغازگر یك اتحاد منطقه‌ای بی سابقه در زمانی باشد كه درگیری‌ها هنوز در جریان است. محمد الحلبوسی رئیس جوان پارلمان عراق در این باره در توییتر خود نوشته عراق پیروز در مقابل تروریسم، مفتخر است كه همسایگانش را در بغداد به مهمانی بپذیرد.

بشیر حداد نائب رییس مجلس عراق این نشست را یك ابتكار عمل ارزشمند و فرصتی برای شراكت استراتژیك میان عراق و همسایگانش خوانده و در بیانیه خود گفته این پیام مثبت به همه كشور‌های همسایه و جهان مخابره می‌شود كه عراق قصد دارد خود را باز بیابد و به فضای عربی و منطقه‌ای خود برگردد و تصور می‌كند مكان جغرافیایی این كشور بر روی نقشه مكانی كلیدی برای موازنه قواست. این كشور (عراق) تاثیر بسزایی بر تقویت همكاری‌ها و تلاش برای رسیدن به امنیت و ثبات در منطقه خواهد داشت.

نشریه نیوزویك آمریكا در گزارشی درباره اتحاد جدید خاورمیانه در مقابل آمریكا و اسرائیل نوشته همزمان با این تحولات، ایران با وجود تحریم‌های آمریكا روابطش را با كشور‌های همسایه خود تقویت كرده است. تهران اخیرا توافق اقتصادی با بغداد و دمشق به امضا رسانده و هر سه این كشور‌ها دیدار‌های مهمی را با امید افزایش همكاری‌های امنیتی كلید زده‌اند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا به سوریه و تركیه سفر كرده و رئیس پارلمان سوریه یعنی حموده صباغ در نشست امروز بین المجالس در عراق حضور دارد.

با وجود پیش بینی‌های صورت گرفته درباره احتمال میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان و شكل گیری مجدد اتحاد منطقه‌ای در برابر آمریكا و اسرائیل، حضور سطح پایین ایران در نشست بغداد به منزله عدم تمایل ایران به چنین تحلیلی است. علاء الدین بروجردی به نمایندگی از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای شركت در كنفرانس بین المجالس همسایگان عراق به بغداد سفر كرده است. این در حالی است كه پیش از این منابع آگاه عراقی از حضور علی لاریجانی در این نشست خبر داده بودند. هنوز معلوم نیست چرا ایران در این نشست درسطح بالاتری شركت نكرده است و حتی رئیس كمیسیون امنیت ملی به عراق فرستاده نشده است.

** گشایش ارزی در راه است؟
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مجیدرضا حریری، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران نوشت: حجم صادرات غیر نفتی ایران بین 40 تا 50 میلیارد دلار است اما نكته اینجاست كه چند گروه بزرگ سهام داران عمده صادرات غیر نفتی ایران هستند، پتروشیمی ها و میعانات گازی فلزات رنگی و صنایع معدنی هستند، به این ترتیب انتظار می رود بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی، بدون مشكل پروسه ورود به سامانه نیما را طی نماید.

مجیدرضا حریری، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این خصوص می گوید: اگر در طول سال 97 حدود 33میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده، سهم بخش خصوصی به صورت خالص حدود 6 تا 7میلیارد دلار است و بیش از 25 تا 26میلیارد دلار از این مبلغ به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار شركت های دولتی مانند صندوق های بازنشستگی و … هستند. بنابراین برای برگشت ارزهای صادراتی باید به طور مستقیم به مدیران این شركت ها و صندوق ها كه یا دولتی بوده و یا منصوب دولت هستند، فشار وارد شود كه به حتم دولت و بانك مركزی می توانند نتایج قابل توجهی بگیرند.

وی درباره بازگشت ارزهای صادراتی گفت:‌ تاكید بانك مركزی بر روی برگشت ارزهای صادراتی، اصرار درستی است البته این برگشت فقط نباید فیزیكی باشد بلكه این ارزها باید وارد چرخه اقتصادی كشور شود. در زمینه ارز صادراتی بخش خصوصی نیز موظف است به طور شفاف عملكرد خود را بیان كرد اما متاسفانه در این مدت، میزان شفافیت از سوی این بخش قابل قبول نبوده است. آمار برگشت ارزهای صادراتی به صورت تخمینی است و دو طرف ماجرا یعنی بانك مركزی و بخش خصوصی باید آمارهای خود را ارایه دهند.

در عین حال رئیس كنفدراسیون صادرات غیرواقعی بودن قیمت پایه صادراتی، عدم هماهنگی در آمار و نیز مشكلات در فرآیند واگذاری ارز به واردكنندگان را عمده‌ترین دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی كشور اعلام كرد.

** یك روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یك موج قیمت به بازار
پایگاه خبری «تابناك» در گفت و گو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، نوشت: بعد از تعطیلات نوروز یك بار دیگر موج افزایش قیمت به بازار خودرو‌ها وارد شده و اكنون برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح شده است كه دلیل ورود این موج جدید افزایش قیمت خودرو چه بوده است؟

در همین زمینه، موتمنی گفت: قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در سال جدید افزایش یافته است و در حقیقت با یك آشفته بازاری در بازار خودرو مواجه هستیم. در حال حاضر از 19 فروردین به این سمت، هنوز قیمت‌ها به حالت عادی خود باز نگشته است. وی ضمن اشاره به این موضوع كه افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سال جاری بین 5 الی 14 میلیون تومان بوده است، گفت: قیمت پراید 131 كه در 28 اسفند 1397 حدود 41.5 میلیون تومان بوده است هم اكنون در حدود 47 میلیون تومان معامله می‌شود، قیمت پراید 111 كه 45.5 میلیون تومان بود هم اكنون به 50.5 میلیون تومان افزایش یافته است، قیمت 206 تیپ 2 كه قبل از سال به 72 میلیون تومان رسیده بود الان 82 میلیون تومان می‌باشد، قیمت پژو 405 جی ال ایكس كه به 68 میلیون رسیده بود هم اكنون 74 میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت 206 تیپ 5 كه به 86 میلیون تومان رسیده بود هم اكنون در حدود 101 میلیون تومان معامله می‌شود.

موتمنی در مورد دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها در سال جدید گفت: این افزایش قیمت به سمت تقاضا باز نمی‌گردد و تقاضا برای خرید كم است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به سمت عرضه باز می‌گردد. هر ساله معمولاً شركت‌ها تا 25 فروردین ماه به آن صورت خودرویی را به بازار عرضه نمی‌كنند و امسال نیز این اتفاق افتاده است. البته این بدان معنی نیست كه شركت‌ها را متهم به عدم عرضه كنیم بلكه به این خاطر است كه این شركت ها، چه شركت‌های داخلی و چه شركت‌های مونتاژكننده تا 17 فروردین ماه 1398 تعطیل بوده اند و بعد از آن تا سیستم خود را به روز كنند چند روزی طول خواهد كشید. همین چند روز وقفه باعث شد تا آن آرامشی كه قبل از سال در بازار حاكم بود بر هم بخورد. از طرفی هم اكنون بازار به گونه‌ای شده است كه اگر یك روز در عرضه خودرو وقفه بیفتد یك موج قیمتی به بازار وارد می‌شود و برای فروكش كردن این موج قیمتی هم باید هفته‌ها صبر كرد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد پیش بینی وضعیت قیمتی خودرو در روز‌های آتی گفت: اگر تولید انجام شود و عرضه افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها كاهش خواهد یافت.

** ریاضیات؛ قربانی سرعت در كنكور
وبسایت خبری «عصرایران» در این گزارش آورده است: اهمیت و كاربرد دانش ریاضیات در زندگی، در عصر حاضر برای همگان واضح است. در كشور ما اما هر بحث آموزشی در دوره دبیرستان، كنكور سراسری را در كانون خود خواهد داشت چراكه این آزمون بزرگ تاثیر مستقیمی در سرنوشت فارغ التحصیلان دبیرستانی دارد و دانش آموزان، رشته تحصیلی، شغل و مسیر زندگی شان را با این آزمون تعیین می كنند.

این در حالی است كه شیوه ارزشیابی در كنكور باعث شده سرعت در حل مسأله، مهمترین اولویت دانش آموزان باشد. این نگرش، آموزش ریاضی را تحت‌الشعاع خود قرار داده آن‌گونه كه دانش آموزان و اولیای آنها، متقاضی یادگیریِ روش‌های حل مسائل ریاضی با سرعت بالا شده‌اند و آموزش كلاسیك ریاضی را برای كنكور ناكارآمد می‌دانند.

در راستای این دیدگاه، قانون «عرضه و تقاضا» بازار به حیطه آموزش وارد شده و با تغییر ماهیت ریاضی، آموزش ریاضی را از مسیر طبیعی خود خارج كرده و دستخوش تغییرات بنیادین ساخته است. تشكیل این بازار پرمشتری، كارشناسان رشته‌های مختلف را جذب تدریس ریاضی و حتی نگارش كتاب‌های متنوع كمك درسی و چهارگزینه‌ای ریاضی با نكته‌های پر تعداد كرده است.

اغلب این عزیزان كه فارغ التحصیلان رشته های مهندسی یا علوم پایه بوده و با رشته تخصصی آموزش ریاضی آشنائی كافی ندارند، در رسانه ملی، فضای مجازی و همایش های دانش آموزی و ... با مهارت و سرعت بالا (آن چنان كه متقاضی می خواهد نه آنگونه كه باید باشد) به حل سؤالات چهارگزینه ای می‌پردازند و به شیوه‌های مختلف و عجیب گوی سبقت را از هم ربوده و برای جذب مشتری، ثانیه به ثانیه زمان حل سؤالات ریاضی را كاهش می دهند. در این جامعه، آموزش ریاضی به اندازه ای سقوط كرده است كه مدرس از نكته ها و كدهای خود ساخته، شعر می سراید و در قالب آهنگی معروف در همایش ها با دانش آموزان هم خوانی می كند.

طبق آمار منتشر شده از طرف سازمان سنجش، میانگین نمره خام دانش آموزان رشته ریاضی در درس ریاضی از 33.4 درصد در سال 81 به 7 درصد در سال 97 سقوط كرده است. این كاهش در این 17 سال به تدریج بوده و در دهه نود، میانگین یك رقمی شده است و پائین ترین رقم آن 4.6 درصد در سال 94 است.

بدیهی است كه عوامل زیادی در این اُفت شریكند اما یكی از عوامل مهم و تأثیر گذار، رویكرد مدرسان كنكور در دهه اخیر(دهه میانگین های یك رقمی) به تغییر ماهیت ریاضی و خلق نكته ها و كدهای میانبر و آموزش آنهاست. نكته هایی كه سؤالات ریاضی خاص توسط آنها با سرعت بالا حل می شوند بدون آنكه اثری از مفاهیم ریاضی در آنها وجود داشته باشد.

** دو محرك مالیاتی و تأثیر آن بر درآمد و فروش شركت‌های بورسی/عواقب خروج زیرمجموعه‌های بورسی از شركت مادر چیست؟ شتاب نقدینگی برای هجوم به بازار سرمایه
«تابناك» در گفت وگو با مهدی افشار اعلم نوشت: این كارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دو موضوع كاهش مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات شركت‌های تولیدی، تأثیر این دو موضوع را بر میزان فروش و درآمد شركت‌ها قابل توجه دانست و گفت: با توجه به الزام قانونی برای خروج زیرمجموعه‌ها از تركیب سهامداری شركت‌های مادر تا آذر ماه، شاهد تغییرات در مالكیت برخی شركت‌ها و یك صنعت خاص خواهیم بود.

افشار اعلم در خصوص چشم انداز بازار تا پایان فصل بهار گفت: نكته‌ای كه باید بحث مورد توجه قرار گیرد بحث كاهش مالیات بر ارزش افزوده شركت‌های از 0.9 درصد است و مسئله دیگر بحث كاهش مالیات بنگاه‌های تولیدی از بیست و پنج درصد است.

وی در خصوص كاهش سود بانكی گفت: علی رغم تاكید مقامات بانكی شاهد هستیم كه برخی از بانك‌ها به هیچ عنوان این موضوع را رعایت نمی‌كند و با انواع روش‌ها از گردن نهادن به قانون طفره می‌روند و متاسفانه بانك مركزی نیز به آن‌ها تذكر نمی‌دهد و این بانك‌ها با وعده سود بیشتر در حال جذب منابع هستند و با این اقدام بانك‌های دیگر را نیز به رقابت نامبارك افزایش سود بانكی می‌كشانند.

افشار اعلم با بیان تردید‌ها در مورد كاهش مالیات با توجه به بودجه وجود دارد، گفت:، ولی با فرض اجرایی شدن كاهش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بنگاه‌های تولیدی، این دو موضوع روی درآمد و میزان فروش شركت‌ها بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت. به هر حال كاهش مالیات و حداقل ارزش افزوده تاثیرات مثبتی بر فروش شركت‌ها خواهد داشت و كاهش مالیات خود شركت بر درآمد زایی اثر مستقیم دارد.

افشار اعلم تصریح كرد: رشد بازار از زمانی آغاز شد كه نرخ دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و دلیل آن را نیز باید در مسایلی همچون قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های حامی تروریست و همچنین نزدیك شدن به ایام پایانی معافیت 8 كشور برای خرید نفت از ایران دانست، برخی نیز معتقدند كه قیمت دلار افزایش خواهد یافت و به همین دلیل به سراغ سرمایه گذاری در سهام شركت‌های با درآمد ارزی مثل فولادی ها، معدنی‌ها و پالایشی‌ها می‌روند. وی با بیان اینكه یكی از دلایلی كه می‌توان برای رشد بورس عنوان كرد مسئله ورود نقدینگی‌های راكد در سیستم بانكی به دلایلی از جمله نرخ سود بانكی به بازار سرمایه است.

** بوروكراسی اداری ما ده برابر دیگر كشورهای جهان است/ می‌خواهند وزارت تازه متولد شده را جوان‌مرگ كنند
«تابناك»؛ در گفت وگو با فریدون احمدی، نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس، نوشت: از دولت اصرار و از مجلس انكار؛ موضوع تفكیك وزارت صنعت، معدن و تجارت از همان زمانی كه یكپارچه شده بود با انتقادات بسیاری روبه رو شده، ولی هر بار كه این بحث مطرح گشته، توسط نمایندگان در مجلس رد شده است. با این حال، دولت اصرار دارد تا وزارت صنعت و معدن را جدا كرده و دوباره وزارت تجارت و بازرگانی متولد شود.

فریدون احمدی، نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس در خصوص این موضوع گفته است: خوشبینانه‌ترین حالت این است كه ما دو میلیون كارگزار و كارمند و سرویس دهنده در بدنه دولت داریم. این در حالی است كه در دنیا نسبت این عدد، دو به 800 است و بار دیگر به ازای هر 800 تن از جمعیت كشور دو كارمند وجود دارد. این نشان می‌دهد، بوروكراسی اداری ما، ده برابر دیگر كشور‌های جهان است؛ بنابراین، بخشی از ناكارآمدی در فضای كسب و كار به نارسایی‌هایی كه در بوروكراسی و نظام اداری داریم، برمی گردد و این موضوع هم با ادغام و یا تفكیك وزارت خانه‌ها حل نمی‌شود، بلكه ناشی از غیر منطقی بودن اندازه دستگاه هاست.

نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس در ادامه یادآور شد: هر چقدر نفرات وزارت خانه‌ها زیاد باشند، مشكلات كسب و كار ما نیز زیادتر خواهد شد؛ بنابراین، نباید به فكر افزایش وزارت خانه جدید بود، چون هر وزارت خانه جدیدی كه تشكیل شود، باید تعداد زیادی از مدیران و معاونان گرفته تا كارمندان به آن افزوده شود كه این هم هزینه‌ها را بالا می‌برد و هم باعث كندی كار می‌شود. البته دولت گفته كه قرار است هزینه وزارت خانه جدید از صرفه جویی در سایر هزینه‌های دولت، تأمین شود. این در حالی است كه هم اكنون دولت با كسر بودجه روبه روست، ولی حاضر نیست برای جبران كسری‌های موجود، از هزینه‌های جاری خود كم كند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان كرد: این وزارت خانه بزرگ می‌خواهد به دو وزارت خانه تبدیل شود، ولی ما اطمینان داریم كه كار هم چابك نخواهد شد و می‌خواهند وزارت تازه متولد شده امروز را جوان‌مرگ كنند. هیچ كس به این موضوع رسیدگی نمی‌كند كه شاید افرادی كه در این وزارت خانه‌ها مدیریت می‌كنند، درست انتخاب نشده و نتوانسته اند آن را اداره كنند. البته شواهدی وجود دارد كه فضا در مجلس اندكی نسبت به این موضوع ملایم‌تر شده است، به گونه‌ای كه چند روز پیش، این لایحه در كمیسیون صنایع به تصویب رسید. با این حال، بدنه مجلس با این موضوع موافق نیست. حال باید دید دولت چه سازوكاری برای اصلاح ساختار‌های معیوب خود خواهد داشت.

** حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات
وبسایت خبری «فرارو» در گفت و گو با عبدالله ناصری، فعال سیاسی، نوشت: هفته گذشته سعید حجاریان تئوریسین، در یادداشتی با تاكید بر اینكه تحریم انتخابات ایده كهنه و ناكارآمدی است، هفت پیشنهاد به جریان اصلاحات در آستانه انتخابات ارائه كرد. او در ادامه هفت پیشنهاد را مطرح كرد كه ادغام احزاب كوچك در احزاب بزرگ یا منحل كردن آنها، تقابل با اپوزیسیون، روشن كردن میزان بحران برای عقلای جریان اصولگرا، خروج از خمودگی و رخوت و تجدید نهادی، دفاع همه جانبه در برابر اتهامات و جعلیات از جمله همین موارد بود. البته این نظرات حجاریان با انتقاداتی هم مواجه شد و برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب عنوان كردند كه نباید دیدگاه‌های وی را به عنوان نظرات جریان اصلاحات در نظر گرفت، ولی با این حال نمی‌توان نادیده گرفت كه وی یكی از تئوریسین‌های برجسته این جریان است گاه مستقیم و گاه غیرمستقیم دیدگاه‎های وی مورد توجه بخش عده جریان اصلاحات قرار می‌گیرد.

در همین خصوص عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی، عنوان كرد: «اصلاح‎طلبان هیچ‌گاه با تحریم انتخابات حتی زمانی كه شرایط سیاسی كشور به مراتب بسته‌تر از امروز بود، موافق نبودند و نیستند. آنچه كه طی دو دهه اخیر از سوی كنشگران اصلاح‌طلب یا احزاب این جریان سیاسی مطرح شده، صرفا بحث عدم ارائه لیست انتخاباتی بود. واقعیت این است كه تحریم انتخابات نه در ایران بلكه در هیچ كجای جهان كاربرد ندارد، اما مشاركت مشروطی كه آقای حجاریان و پیش‌تر آقای تاج‌زاده به آن اشاره كرده‌اند، مسئله دیگری است كه در میان احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب هم در خصوص آن اتفاق نظر وجود دارد.»

وی ادامه داد: «بنابراین بحث آقای حجاریان جدا از آن هفت پیشنهادی كه مطرح كرده‌اند، مورد تایید بخش عمده جریان اصلاحات است. اما در خصوص آن هفت پیشنهاد اجرایی كه ایشان مطرح كرده‌اند، من معتقدم كه خیلی از آن‌ها امكان اجرایی شدن ندارند. به عنوان مثال ایشان عنوان كرده‌اند كه احزاب كوچك یا منحل شوند یا در احزاب بزرگ ادغام شوند، اما من بعید می‌دانم كه اصلا چنین موضوعی مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد. دلیلش هم این است كه ما در حال حاضر افرادی را در جریان اصلاحات داریم كه با وجود اینكه كنش اصلاح‌طلبانه دارند، اما منش آن‌ها هیچ سنخیتی با منش اصلاح‌گرایانه ندارد؛ لذا امكان اینكه احزاب كوچك در احزاب بزرگ ادغام شود، وجود ندارد. اما باز هم تاكید می‌كنم كه مسئله حضور مشروط در انتخابات مورد تائید اكثریت جریان اصلاحات است.»

ناصری در پایان تاكید كرد: «مسئله ناامیدی و بی اعتمادی موضوعی نیست كه اصلاح‌طلبان مطرح كرده باشند. بلكه این نتیجه نظرسنجی‌هایی است كه توسط بخش‌هایی انجام می‌شود كه عمدتا در اختیار رقبای اصلاحات هستند؛ بنابراین من معتقدم كه بخش قابل توجهی از كنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و عقلای جراین اصولگرا به همین دلیل است كه این روز‌ها حضور كمرنگ‌تری در رسانه‌ها نسبت به گذشته دارند. اینكه می‌گویم در میان عقلای اصولگرا هم این مسئله وجود دارد به این دلیل است كه به عنوان مثال ببینید آقای ناطق نوری یا آقای باهنر تا چه حد حضورشان در رسانه‌ها نسبت به گذشته كاهش پیدا كرده‌اند. به نظر من این ناامیدی و بی اعتمادی طی این سال‌ها میان فعالان سیاسی و برخی از مسئولان هم رسوخ كرده و باید حاكمیت به دنبال راهكار مناسب برای رفع آن باشد.»

** اتهامات عجیب زنوزی به وزارت ورزش؛ می‌خواهند تیم‌های تهرانی را قهرمان لیگ كنند!
تیم فوتبال تراكتورسازی برای دومین هفته متوالی در لیگ برتر شكست خورد تا شانس قهرمانی‌اش در لیگ برتر به حداقل برسد اما این پایان كار نبود و زنوزی مالك این تیم اتهامات عجیبی را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وارد كرد كه قابل پیگیری است‌.

سایت خبری «پارسینه» گزارش داد؛ تیم فوتبال تراكتورسازی برای دومین هفته متوالی در لیگ برتر شكست خورد تا شانس قهرمانی‌اش در لیگ برتر به حداقل برسد اما این پایان كار نبود و زنوزی مالك این تیم اتهامات عجیبی را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وارد كرد كه قابل پیگیری است‌.

زنوزی بعد از شكست تیمش مقابل پیكان در تبریز گفت: «دلیل شكست ما در دو بازی متوالی را باید از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بپرسید چون بازی‌ها را در آنجا مهندسی می‌كنند آقای تاج واقعا اگر خسته شدید، بروید تا این فوتبال راحت شود؛ شما به اندازه كافی خدمت كردید. رفتن این آقایان باعث اصلاح فوتبال می‌شود. وزیر ورزش تنها نباید وزیر دو تیم تهرانی باشد. تا به حال وزیر ورزش به وضعیت و استادیوم‌های سایر تیم‌های لیگ برتر رسیدگی كرده‌ است؟ بعد باز بازی سپیدرود یك هفته است از وزیر ورزش و رئیس فدراسیون تقاضای دیدار حضوری و تماس تلفنی دارم اما آنها هیچ اعتنایی نمی‌كنند. رده‌های اول، دوم و سوم لیگ از قبل مشخص شده و بقیه تیم‌ها باید برای رده‌های دیگر تلاش كنند. به جای اینكه بازیكنی كه قمار و شرط بندی كرده را محروم و به قوه قضاییه معرفی كنند برایش مجوز بازی صادر می‌كنند. آیا اعتبار و آبروی محسن فروزان از تیم تراكتورسازی بیشتر است؟! ما ایرانی هستیم؛ ایران از كرج تا تهران نیست. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نباید رنگی باشند. سایپا و پیكان را بدون داشتن هوادار در تهران نگه داشته‌اند تا نتایج را به نفع خودشان رقم بزنند. چرا از جیب 80 میلیون ایرانی برای استقلال و پرسپولیس هزینه می‌كنند؟ مگر كل جمعیت ایران هوادار این دو تیم تهرانی هستند؟»

ابهاماتی كه زنوزی بعد از شكست تیمش مطرح كرده بنظر می‌رسد فرار رو به جلو برای منحرف كردن افكار عمومی هواداران تراكتورسازی است. اما در هر صورت كمیته اخلاق می‌تواند صحبت‌های زنوزی را به طور جدی بررسی كند كه آیا وزارت ورزش به دنبال قهرمانی تیم‌های تهرانی است یا خیر؟ و آیا شكست دوباره‌ تراكتور این بار در تبریز مقابل تیم پیكان كه از تیم‌های انتهای جدول محسوب می‌شود هم كار وزارت است یا خیر!

** 38.5 درصد بیكاران سال 97 فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند
جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش آورده است: بررسی نرخ مشاركت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد كه 40.5 درصد جمعیت در سن كار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیكاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان میدهد كه نرخ مشاركت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی كمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشاركت اقتصادی كل كشور نشان میدهد كه این شاخص، نسبت به سال قبل (1396) 0.4 درصد افزایش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر بیانگر آن است كه 35.6 درصد از جمعیت در سن كار (10 ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد كه بخش خدمات با 50.3 درصد بیش ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش های صنعت با 32.0 درصد و كشاورزی با 17.7 درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش كشاورزی در سال 1397 نسبت به سال قبل0.2 درصد افزایش داشته است؛ در حالی كه سهم شاغلان بخش صنعت 0.3 درصد كاهش و سهم شاغالن بخش خدمات 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیكاری جمعیت 10 ساله و بیش تر نشان میدهد كه 12 درصد از جمعیت فعال، بیكار بوده‌اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان 95 درصد نرخ بیكاری كل كشور بین 11.8 درصد تا 12.3 درصد با نقطه مركزی 12 درصد بدست آمده است؛ بدین معنی كه این فاصله با اطمینان 95 درصد، مقدار واقعی نرخ بیكاری كل كشور را در بر می گیرد.

بر اساس این نتایج، نرخ بیكاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیكاری كل كشور نشان میدهد كه این شاخص، نسبت به سال قبل 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیكاری جمعیت 15 ساله و بیش تر نشان میدهد 12.1 درصد از جمعیت فعال، بیكار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیكاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. این نرخ در سال 1397 نسبت به سال قبل 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیكاری جمعیت 10 ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد 18.1 درصد جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیكار این اند. بوده نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغیییرات این نرخ حاكی از آن است كه نسبت به سال قبل 0.9 درصد كاهش داشته است .

** واكنش تند مشاور لاریجانی به زاكانی:مغازه‌ای پیدا كرده تا به لاریجانی اتهام بزند/ اگر مخالف برجام بودی چرا با آمانو دیدار كردی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با منصور حقیقیت‌پور، نماینده مجلس نهم و نایب رئیس كمیسیون ویژه بررسی برجام، نوشت: علیرضا زاكانی، نماینده پیشین تهران و رئیس كمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم به انتقاد از علی لاریجانی رئیس مجلس پرداخت و با اشاره به تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس گفت «معتقدم مجلس ما یك نفره است و آقای لاریجانی هر كاری بخواهد در مجلس می‌كند». او چندی پیش نیز علی لاریجانی را از دوستان اصلاح طلبان توصیف كرد.

منصور حقیقیت‌پور نماینده مجلس نهم و نایب رئیس كمیسیون ویژه بررسی برجام در واكنش به اظهارات زاكانی گفت: آقای زاكانی خیلی خوب است كه انصاف و مروت را رعایت كند. برجام درست است كه 20 دقیقه ای در صحن علنی مجلس تصویب شد اما ده ها ساعت كمیسیون ویژه روی آن كار كرد. وقتی هم كمیسیون ویژه بررسی برجام رأی گیری انجام داد همه اعضای منهای یك نفر كه رأی منفی داد، نگاه شان این بود در قالب یك ماده واحده، زهر برجام را در حوزه اشكالات اجرایی بگیریم و قیود لازم را نیز برای اجرای برجام بگذاریم. بر این اساسی پیش نویسی تهیه و از سوی آقای لاریجانی رئیس مجلس خدمت مقامات عالی نظام تقدیم شد.

عضو كمیسیون ویژه برجام مجلس نهم یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند «برای آنكه اجماع كلی در نظام باشد، مجلس نظر شورای عالی امنیت ملی را نیز درباره پیش نویس تهیه شده اخذ كرد بنابراین این پیش نویس در جلسات متعددی با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هماهنگ و ادبیات مدنظر شورای عالی امنیت ملی با محتوای ماده واحده مجلس برای اجرای برجام تلفیق شد. آقای زاكانی نیز در جلسات حضور داشت. نهایتا اجماع بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجماعی درباره مفاده این ماده واحده صورت گرفت.

وی ادامه داد: وقتی مجلس بنا به توصیه مقام معظم رهبری و با هدف ایجاد اجماع میان اركان نظام، ماده واحده مدنظر خود را برای اجرای برجام با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ و قطعی كرد، آیا می تواند بعد آن را در صحن علنی به نقد و بررسی بگذارد و بگوید هر كس خواست پیشنهاد دهد تا متن ماده واحده بالا و پایین شود؟ ما نظر نظام را در 20 دقیقه مصوب كردیم و این هنر مجلس بود.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقایان مغازه ای برای خود پیدا كردند كه در این مغازه به آقای لاریجانی و دیگران اتهام می زنند و بی احترامی می كنند. اگر آقای زاكانی مخالف برجام بود چرا با آمانو ملاقات كرد؟ چرا اجازه داد او بازدیدهایی را انجام دهد؟ نظر نظام بر این بود كه در آن مقطع ما با برجام از بحث هسته ای عبور كنیم. حالا آمریكایی ها بدجنسی نشان دادند و برجام را اجرا نكردند مقصر مجلس شورای اسلامی است یا آمریكا؟ آقایان بی انصافی می كنند.

** واكنش ها به درز اطلاعات «تپسی»؛ از «پذیرش عملكرد غلط» تا «حفظ حریم شخصی كاربران»
پایگاه خبری «شفقنا» گزارش داد: پنج شنبه هفته گذشته یك اكانت توییتری متعلق به باب دیاچنگو یك محقق امنیتی اعلام كرده بود كه به دیتابیسی دسترسی پیدا كرده كه اطلاعات 6.5 میلیون راننده یك سرویس تاكسی اینترنتی ایرانی روی آن قرار دارد. این محقق امنیتی مدتی بعد اعلام كرد كه این دیتابیس شامل 6 میلیون و 700 هزار راننده نیست بلكه تعداد ركوردها (‌ خط كد نوشته شده )‌ است و در توییت دیگری توضیح داد تعداد ركوردهایی كه از آن صحبت كرده شامل فاكتورهای تكراری یك راننده می‌تواند باشد و عدد اعلام شده نمایانگر تعداد كل رانندگان نیست و تاكید كرد كه آن دیتابیس هم اكنون مشكل امنیتی ندارد.با این حال دیاچنگو تلاش می كند تا این موضوع را به مركز ماهر ایران اطلاع دهد.

بعد از انتشار این توییت و واكنش كاربران شبكه های اجتماعی محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت: «گزارش منتشر شده در مورد وجود آسیب پذیری در نگهداری اطلاعات یك شركت حمل و نقل اینترنتی، صحت دارد. بررسی تكمیلی در جریان است و گزارش آن رسما از طریق مركز ماهر منتشر خواهد شد. این یك هشدار جدی برای كسب و كارهای اینترنتی بود تا در رعایت امنیت اطلاعات كاربران جدی باشند.»

با این حال شركت حمل و نقل اینترنتی «تپ‌سی» با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد، بخشی از اطلاعاتی كه روز گذشته در اینترنت درز پیدا كرده، مربوط به فاكتور سفرهای رانندگان این شركت است.این شركت یادآور شد: «پس از بررسی‌های انجام شده توسط تیم امنیت تپ‌سی درخصوص ادعای لو رفتن اطلاعات توسط یك حساب توییتری، نتایج به اطلاع كاربران می‌رسد. همان‌گونه كه در اطلاعیه نخست نیز ذكر شد اولویت تپ‌سی حفاظت از اطلاعات كاربران است. بررسی‌های تپ‌سی هم ثابت كرد تأكید و سرمایه‌گذاری این شركت بر حفاظت اطلاعات كاربران كاملاً به‌جا بوده و در شرایط حیاتی كاملاً موثر واقع شده و هیچ‌گونه دسترسی به هیچ نوع اطلاعات مسافران – مانند اطلاعات سفر، مبدا و مقصد و زمان سفر، اطلاعات هویتی صورت نگرفته است. با بررسی دقیق‌تر موضوع، تیم امنیت تپ‌سی متوجه تلاش برای تعدادی نفوذ با منشا خارجی به سرورهای این شركت شد كه تنها یكی از سرورهای جانبی مورد نفوذ هكرها با آدرس آی‌پی متعلق به كشور اوكراین قرار گرفته است كه فاكتورهای 60 هزار راننده فعال جهت حسابرسی مالیاتی در سال‌های 1395و 1396 روی آن نگهداری می‌شدند.»

گویا وزیر ارتباطات تنها مقامی از بین مسئولان بوده كه نسبت به درز اطلاعات از این شركت واكنش داشته است و بیشتر كاربران از شهروندان و اهالی رسانه بوده اند كه نسبت به این خبر و امنیت پایین اطلاعات در این شركت اعتراض و انتقادهای خود را در فضای مجازی نشان داده اند.

** هزینه‌ی 5 میلیاردی اخراج كرانچار!؛ هدایت تیم امید به مربی ایرانی سپرده می شود؟
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با اشاره به اینكه «فدراسیون فوتبال برای اخراج كرانچار باید هزینه ای در حدود 5 میلیارد متحمل شود كه همین مسئله می تواند باعث ادامه همكاری طرفین شود.» در این گزارش آورده است: هر روز اخبار جدیدی درباره‌ی قطع همكاری زلاتكو كرانچار با تیم امید شنیده می‌شود. عملكرد فنی او زیر سوال است و به همین علت جلساتی حتی با حضور مدیران كمیته ملی المپیك برای بهبود شرایط این تیم برگزار شده است. فدراسیون فوتبال از نتایجی كه كرانچار با تیم امید گرفته، به هیچ وجه راضی نیست و این مسئله را به اطلاع سرمربی سابق پرسپولیس و سپاهان هم رسانده است.

اما نكته‌ جالب درباره‌ی قطع همكاری احتمالی كرانچار با تیم امید، هزینه‌ و خسارتی است كه بر جای می ماند. متاسفانه فدراسیون فوتبال كه مدیریت تیم امید را به حمید استیلی سپرده بود و او هم نهایتا دوست قدیمی اش زلاتكو كرانچار را سرمربی تیم امید كرد، قرارداد نسبتا سنگینی را با این مربی كروات به امضا رسانده و ظاهرا اكنون اخراج او 350 هزار دلار آب می‌خورد. گفته می شود همین مسئله باعث شده تا فدراسیون كمی محتاطانه نسبت به این موضوع برخورد كند.

قرار است فدراسیون مجددا با احضار زلاتكو كرانچار دو نشان را با یك تیر بزند. ابتدا مسیر اخراج او را طی كند و سپس اگر نتوانست هزینه‌ی 350 هزار دلاری را بپردازد، تلنگر جدی تری به مربی كروات زده باشد تا او در امور فنی هوشیارتر عمل كند. این اتفاق‌ها در حالی رخ داده كه اخباری نیز درباره‌ گزینه‌های ایرانی هدایت تیم امید شنیده می‌شود.

قرار است ظرف روزهای آینده جلسه‌ای دیگر میان زلاتكو كرانچار و فدراسیون فوتبال تشكیل شود و بعد از آن تصمیم نهایی درباره‌ ادامه همكاری طرفین اتخاذ شود. تصمیمی كه می‌تواند نقش مهمی در آینده‌ تیم امید ایفا كند.

** یك حقوقدان: اینستاگرام به دستور دولت آمریكا عمل كرده است/ یك استاد ارتباطات: شبكه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با دو نفز از اساتید علوم ارتباطات، نوشت: كامبیز نوروزی، حقوقدان درباره اقدام اخیر شبكه اجتماعی اینستاگرام نسبت به مسدودسازی حساب كاربری برخی مقامات نظامی و سیاسی ایران گفت: دلیلی كه اینستاگرام برای بستن حساب بعضی از شخصیت های نظامی ایران اعلام كرده این است كه دولت ایالات متحده آمریكا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. نكته مهم اینجاست كه اساساً این تصمیم آمریكا كاملاً غیرحقوقی است.

سپاه پاسداران یكی از سازمان های قانونی نیروهای مسلح ایران است و قرار دادن آن در فهرست نیروهای تروریستی فاقد مبنای حقوقی است. اما واقعیت ماجرا این است كه روابط بین الملل بر پایه زور حركت می كند و دولت آمریكا از قدرتی كه در صحنه بین المللی دارد استفاده می كند و بسیاری از الزاماتی كه ویژه در دولت ترامپ ایجاد می شود بر مبنای زور است. كما اینكه خروج ایالات متحده از برجام نیز برخلاف ساختار و حقوق بین الملل بود و امروز نیز همان روند درحال طی شدن است.

این حقوقدان ادامه داد: در این زمینه ایران چندان دست بازی برای تغییر روند موجود ندارد و شاید یكی از مهم ترین كارهایی كه می توان در برابر اقدامات آمریكا انجام داد و ایران باید به آن توجه كند، پرهیز از تولید خوراك تبلیغاتی برای این قبیل تصمیمات است. متاسفانه در همین روزها كه آمریكا سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد، فردی كه خودش را همیشه منتسب به سپاه و نیروهای مسلح قلمداد می كند و بسیار هم زیاد صحبت می كند، در مصاحبه با تلویزیونی اینترنتی ادعایی را مطرح كرد كه بی تردید خلاف امنیت ملی بود.

وی اظهار اشت: یكی دیگر از مهم ترین كارهایی كه ایران می‌تواند در مقطع فعلی انجام دهد جلوگیری از دادن بهانه به دست دولت آمریكا و متحدانش بوده و این مساله ای است كه از آن غفلت می شود. یكی از محدودهای دموكراسی، تولید خشونت است. هر فرد یا گروهی كه با استفاده از انواع شبكه های اجتماعی یا پیام‌رسان ها، تولید خشونت كرده یا مروج تروریسم باشد، نمی تواند از مزایای آزادی استفاده كند و در واقع در چنین حالتی سوءاستفاده از آزادی اتفاق می افتد. منتها مهم این است كه اینستاگرام مدعی نشده كه بستن حساب كاربری شخصیت های ایرانی به این دلیل بوده كه آنها مروج تروریسم هستند، بلكه تنها به دستور دولت ایالات متحده آمریكا استناد كرده است.

همچنین محمدرضا رسولی در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: انگیزه اینستاگرام در مسدودسازی این حساب ها سیاسی است. اگر بتوان اینستاگرام را به مثابه یك شبكه اجتماعی دانست، باید واجد شرایط فعالیت های رسانه ای باشد و مباحث مربوط به آزادی رسانه ها، حقوق مخاطبان و فعالان در آن رعایت شود. اینكه بر اساس تحریم هایی كه وضع شده، اینستاگرام حساب كاربری اشخاصی را حذف می كند، مخدوش كننده حقوق و قانونی می شود كه به آزادی رسانه ای مرتبط است.

وی با بیان اینكه بی تردید نظام ارتباطی رسانه ای باید تحمل صدای مخالف را داشته باشد، گفت: شبكه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند و یكسویه كردن صداها اتفاق خوبی نیست. چنان كه در داخل نیز زمانی كه روزنامه ای تعطیل یا رسانه ای بسته می شود ما لب به انتقاد می گشاییم، در نظام بین المللی نیز وقتی صفحاتی از شبكه های اجتماعی حذف می شود، از تضارب آرا در نظام رسانه ای جهانی ممانعت به عمل می آید.

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: دموكراسی رسانه ای در سطح بین الملل بسیار مهم بوده و به نحوی الگو قرار دارد. كشورهایی كه خود داعیه دار و پرچمدار این مسأله هستند و به كشورهایی نظیر كشور ما انتقاد می كنند و معتقدند كه ما این دموكراسی را رعایت نمی كنیم، چرا خودشان دست به چنین اقداماتی می زنند؟ آنها در واقع الگوسازی می كنند و دموكراسی رسانه ای را زیر سوال می برند. به نظر می رسد كه نظزیه پردازان و نظام های دانشگاهی باید ورود كنند و ادامه چنین وضعیتی در نظام رسانه ای بین المللی را به نقد بكشند.

** دلیل تجمع جایگاه‌داران سوخت چه بود؟/ شركت ملی پخش؛ متهم ردیف اول
پایگاه خبری «رویداد24» گزارش داد: تجمع جایگاه داران سوخت یكی از اخبار مهم اقتصادی بود كه در روزهای گذشته اتفاق افتاد. با این تجمع، نخستین اعتراض جدی عمومی در حوزه انرژی رقم خورد. معترضان معتقدند عدم پرداخت كارمزد سال 97 و عدم تحقق وعده پرداخت حق‌العمل در وزارت نفت مهمترین دلیل اعتراض آنها بوده است.

هرچند رجب پور معاون بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به سوال‌های معترضان پاسخ داد اما گفته‌هایی همچون «چرا خواسته‌هایتان را در خیابان مطرح می‌كنید» چندان به مذاق معترضان خوش نیامد؛ هرچند بنرهای معترضان و شعارهایی همچون «به شركت ملی پخش اعتماد نداریم» مشخص بود قرار نیست صحبت معاون كسی را راضی كند. آنچنانكه بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت كشور پیش از این هشدار داده بود اگر شركت پخش باز هم به خواسته‌های جایگاه‌داران بی‌توجه باشد، تا سه ماه آینده همه جایگاه‌های سوخت در استان تهران را تعطیل خواهند كرد.

جایگاه داران سوخت معتقدند حقوقشان تضییع شده و با وجود ارائه خدمات به مردم ،با فشارهای مختلف اقتصادی و كارمزد پایین به مرز ورشكستگی رسیده‌اند و احتمال تعطیلی زودهنگام و ناخواسته جایگاه‌های سوخت وجود دارد.

حسین حیدری مالك یكی از جایگاه‌های سوخت در ساری به خبرنگار رویداد24 می‌گوید: در سال 92 هر لیتر بنزین 100 تومان و كارمزد‌ها بین 10 تا 12 درصد بود. در دولت دولت احمدی نژاد بنزین دو نرخی شد و از سال 94 كارمزد‌ها حدود 4.5 درصد محاسبه شد؛ در یكسال اخیر هم با افزایش نرخ دلار و كاهش ارزش پول ملی اوضاع جایگاه داران هر روز بدتر شد.

او ادامه می‌دهد: هر چه جلوتر می‌رویم دستگاه‌ها مستهلك‌تر می‌شود. دستگاه 300 میلیونی امروز 3 میلیارد تومان شده و نازل و شیلنگ و تلمبه بنزین از 150 هزار تومان به 650 هزار تومان رسیده است، ضمن آنكه حقوق كارگران هم افزایش پیدا كرده و 37.5 درصد برای سال 98 رشد داشته است و به غیر از بن كارگری حق اولاد و مسكن و بیمه و هزینه‌های جاری هم افزایش پیدا كرده است. بر اساس مصوبه مجلس حق العمكاری 12 درصدی باید لحاظ كنند، اما آنچه خواسته ماست میانگین 15 درصد كارمزد از هر لیتر بنزین است.

به گزارش رویداد24 جایگاه‌داران در تجمع خود گفته‌اند شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نه تنها به افزایش كارمزد آنها بی توجه است، بلكه چند هزار میلیارد تومان پول آنها را هنوز تسویه نكرده است.

** جای خالی خاتمی در میان اصولگرایان!/ محافظه كاران بدون لیدر در اندیشه فتح مجلس یازدهم
وبسایت خبری رویداد24 در گزارشی نوشته است: اصولگرایان مجموعه فعالان سیاسی هستند كه منتقد عملكرد سیاسی دولت خاتمی بودند. بیست سال بعد از دولت خاتمی، اصولگرایان حالا با مشكل بزرگی مواجه شدند كه درون خود رهبری كاریزما و توانمند برای حل معضلات و ورود به انتخابات مجلس یازدهم ندارند.

اصولگرایان سال‌هاست مفهوم حزب را مفهومی غربی و زایده‌ای بر انقلاب می‌دانند؛ چه محمود احمدی نژاد كه حزب را هم معنای قبیله معنا می‌كرد و چه علی لاریجانی كه افتخار داشت هرگز عضو حزبی نبوده است. حزب گریزی در میان اصولگریان آنقدر ریشه دارد كه جبهه پایداری در انتخابات 92، نامزد غیر حزبی خود، سعید جلیلی را به نامزد حزبی، كامران باقری لنكرانی ترجیح داد. نمونه این رفتار را موتلفه اسلامی داشت كه شب انتخابات به میرسلیم گفت كه به نفع رئیسی انصراف دهد؛ این در حالی است كه موتلفه قدیمی‌ترین و جبهه پایداری با نفوذترین تشكیلات در جریان اصولگرا به شمار می‌رود.

جریان‌های اثرگذار اصولگرا، عموما تمایلی به تشكیل حزب ندارند. اگر چه در میان اصلاح طلبان هم حزب گریزی وجود دارد، اما مثلا سید محمد خاتمی و مهدی كروبی سابقه حضور در مجمع روحانیون مبارز را دارند و میرحسین موسوی عضو حزب جمهوری اسلامی بوده است. محمدرضا عارف نیز روزگاری عضو موسس جبهه مشاركت ایران اسلامی بوده است.

روحانیون اصولگرا نیز عمدتا در تشكیلات جامعتین حضور دارند. جایی كه روزگاری بزرگانی همچون هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، مهدوی كنی، محمد یزدی و علی اكبر ناطق نوری حضور داشتند و این افراد روسای سه قوه بودند و بسیاری تصممیمات بزرگ كشور از آن مجلس بیرون می‌آمد. با این حال افول جامعه روحانیت با اختلافات بین طیف سنتی و مدرن آن، شروع شد.

به مرور با پررنگ شدن نقش مصباح یزدی (كه با استاندارد‌های جامعه روحانیت مبارز نمی‌توانست جزئی از آن مجموعه باشد، چون سابقه مبارزاتی روشنی نداشت) در معادلات سیاسی قم، این تشكیلات بیشتر و بیشتر به افول رفت تا اینكه امروز مصطفی پورمحمدی دبیركل روحانیت مبارز حتی به جلسات وحدت اصولگرایان دعوت نمی‌شود.

اما همانقدر كه بازوی فقهی اصولگرایان سنتی در جامعه روحانیت ضربه خورده، بازوی بازاری آن نیز با مشكلات شدیدی مواجه شده است. وقتی مرحوم حبیبی جایگزین مرحوم عسگراولادی شد، فعالان سیاسی می‌گفتند كه حبیبی سایه فرد قبلی هم نیست و با وفات حبیبی، بادامچیان در حالی در این جایگاه نشسته كه كمتر كسی از این پیرمرد انتظار تحول دارد.

اصولگرایان با وجود همه مشكلات، امیدوارند برنده انتخابات شوند. ارتباط خوب آن‌ها با شورای نگهبان برای رصد وضعیت تایید صلاحیت‌ها و ارتباط خوب برای دسترسی به نتایج نظرسنجی‌های محرمانه، به آن‌ها كمك خواهد كرد با بهترین استراتژی وارد عرصه انتخابات شوند. راهی كه سخت و طولانی است. بیست سال بعد از دولت خاتمی، اصولگرایان حالا با مشكل بزرگی مواجه شدند كه درون خود رهبری كاریزما همچون خاتمی برای حل معضلات و ورود به انتخابات مجلس یازدهم ندارند. رهبران اصولگرایان خوب می‌دانند بدنه آن‌ها توان پذیرش پنجمین شكست پیاپی را ندارد.

پژوهشم**1699**9131

سرخط اخبار سیاست خارجی