۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83285205
T T
۰ نفر

دوردوم مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در بوشهر آغاز شد

۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83285205
دوردوم مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در بوشهر آغاز شد

بوشهر- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر گفت: دور دوم مبارزه با پوره های ملخ صحرایی براساس جدول زمانبندی ابلاغ و روز گذشته در9 كانون آلوده این استان آغاز شد.

خسرو عمرانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: وسعت كانون های آلوده درمرحله دوم 12 هزار هكتار است.
وی بیان كرد: براساس پایش ها كانون های آلوده در استان بوشهر شامل شهرستان های تنگستان، دشتستان، دیلم، دشتی، دیر و گناوه است كه سمپاشی این مناطق تا 10 اردیبهشت ادامه دارد.
وی بیان كرد: دور سوم سمپاشی ها براساس شرایط و نیاز در دستور كار قرار می گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر گفت: براساس پیش بینی ها 20 هزار هكتار از مناطق مختلف استان بوشهر به عنوان مناطق آلوده شناسایی شده كه از این میزان در مرحله نخست كه از اول بهمن آغاز شد 2هزار و 100 هكتار، مرحله دوم (پوره ها) 12 هزارهكتار و مابقی سمپاشی در صورت نیاز در مرحله سوم براساس پیش بینی ها كه با هجوم ملخ های بالغ مهاجر روبرو خواهیم شد، انجام می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر گفت: با بسیج همه امكانات، ستاد بحران در همه شهرستان ها فعال و اطلاع رسانی لازم به مردم و كشاورزان دراین زمینه انجام شده و همه چیز در استان تحت كنترل و در دست پیگیری و اقدام است.
عمرانی افزود: باتوجه به هماهنگی های لازم ستاد مدیریت بحران، بوشهر از استان های پیشرو در مبارزه با ملخ صحرایی است.
وی یادآورشد: با توجه به اینكه ورود نخستین گروه ملخ ها به استان بوشهر از اول بهمن گزارش شد 36 گروه ردیاب در این استان تشكیل و همه امكانات برای مقابله با این آفت بسیج شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر گفت: در این استان با همكاری سازمان برنامه و بودجه و استانداری، منابع مالی و همه تمهیدات لازم برای مقابله با آفت ملخ صحرایی فراهم شده است.
وی بیان كرد: تغییر اقلیم استان بوشهر به سمت گرم شدن هوا و پراكندگی و گستردگی فضا كار ردیابی دسته های ملخ صحرایی را در استان با مشكلاتی روبرو می كند.
عمرانی اضافه كرد: براساس برنامه ریزی انجام شده در زمان حاضر همه عرصه های كشاورزی و غیركشاورزی استان بوشهر برای مقابله با ملخ صحرایی ردیابی می شود.
وی ادامه داد: كارسمپاشی در استان بوشهر با چهار دستگاه ماشین سمپاش یو وی ال، سمپاش های زمینی و هفت باند فرودگاه و یك فروند هواپیمای سمپاش برای مقابله با این آفت دراستان مستقر شده است.
عمرانی گفت: تاكنون بیش از یكهزار و500 لیتر سم دراستان بوشهر برای سمپاشی عرصه های مختلف در فاز نخست مصرف شده است.
وی گفت: بیش از 10میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای آماده سازی امكانات، خرید سمپاش ها و مصارف سم‌ها هزینه شده كه دستگاه‌های مختلف در این زمینه كمك كرده اند.
عمرانی گفت: ملخ‌های صحرایی از مضرترین انواع ملخ‌ها هستند و در دسته‌های چند صد هزار تایی از كشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه جزیره عربستان به استان هایی از جمله فارس، بوشهر، هرمزگان، جنوب كرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان وارد شدند.
وی یادآور شد: با توجه به پیش بینی ها حضور ملخ‌ها تا پنج سال آینده در كشور ادامه دارد و باعث آسیب و ضرر می‌ شود كه باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم.
عمرانی گفت: این ملخ‌ها همه گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر كنترل نشوند روزانه 200 تا 400 كیلومتر قدرت پروازی و در صورت مبارزه نكردن تا سه هزار و 500 كیلومتر قدرت جابه جایی دارند و اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نشود به استان فارس و پس از آن به نقاط هجوم می‌ برند.
عمرانی اظهارداشت: در صورت تاخیر در مبارزه، پوره‌ها می‌ توانند روزانه بین چهار تا هشت كیلومتر جابه شوند به همین دلیل ملخ های بالغ در هر مكانی دیده شوند باید در مدت سه روز مبارزه انجام شود.
وی گفت: مبارزه با پوره‌ها نیز باید ظرف یك هفته انجام شود و اگر بالغ شد بلافاصله پس از آن مهاجر می ‌شود.
عمرانی افزود: توصیه می ‌شود مردم در هر مكانی ملخ بالغ و یا پوره‌های این ملخ‌ها را مشاهده كردند به مركز جهاد كشاورزی اطلاع دهند تا نیروهای این سازمان در مدت زمان كمتر از 48 ساعت در محل حضور یافته و در صورت نیاز به ردیابی و مبارزه این كار را انجام دهند.
6047/6043
۰ نفر