۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 83284509
T T
۰ نفر
وزير خارجه چين: ارزيابي از كمربند و راه بر اساس واقعيت باشد

پكن- ايرنا- وزير خارجه چين با اشاره به حضور 40 رهبر خارجي و نمايندگان بيش از 150 كشور در دومين مجمع 'يك كمربند - يك راه' در پكن تاكيد كرد: آشنايي و ارزيابي جامعۀ جهاني از پيشنهاد يك كمربند- يك راه بايد بر اساس واقعيت باشد.

به گزارش ايرنا 'وانگ يي' روز جمعه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پكن افزود: تا كنون 126 كشور و 29 سازمان بين المللي توافقنامه هاي همكاري در طرح 'يك كمربند - يك راه ' با چين امضاء كرده اند.
وي با اشاره به اينكه كشورهاي خارجي با عملكرد خود راي اعتماد و راي موافق به كمربند و راه داده اند گفت: در 6 سال گذشته پس از مطرح شدن پيشنهاد يك كمربند - يك راه، ميزان كل تجارت چين با كشورهاي اين مسير از 6 تريليون دلار و ميزان سرمايه گذاري از بيش از 80 ميليارد دلار فراتر رفته است.
او گفت: همچنين در اين مدت 82 پارك همكاري چين و كشورهاي مسير در خارج از چين نزديك به 300 هزار شغل براي مردم محلي ايجاد و فرصت هاي توسعه در اين كشورها فراهم كرده است مردم نيز نسبت به رفاه ناشي از اجراي اين طرحها احساس خوب و مثبتي دارند.
وانگ يي گفت: كمربند و راه صحنه اي باز است و هر كشوري براي شركت در آن آزاد است، ولي حق ندارد از مشاركت كشورهاي ديگر در آن جلوگيري كند.
وي گفت: چين از نظريات سازندۀ طرفها استقبال مي كند و اين اهميت شايستۀ اصول رايزني مشترك، ساخت مشترك و بهره برداري مشترك است.

** يك كمربند - راه در ايجاد جامعه بشري با سرنوشت مشترك سهيم است
'وانگ يي' عضو شوراي دولتي و وزير خارجه چين همچنين در اين نشست با اشاره به اينكه برگزاري دومين مجمع همكاري بين‌المللي كمربند و جاده از 5 منظر بسيار اهميت دارد تصريح كرد ايفاي نقش الگويي براي حمايت قطعانه از چند‎جانبه‎گرايي؛ پرورش ايده همكاري همگام با توسعه عصر؛ ايجاد شبكه‎اي از روابط مشاركتي و اقدامات مشترك؛ ايجاد نظام قوي حمايت از اقدامات و توزيع سود اصلاحات و درهاي باز از جمله مزايايي اين طرح است.
او در ادامه افزود: اطمينان داريم دومين مجمع همكاري بين‎المللي كمربند و جاده، ضمن تزريق نيروي محركه قوي به اقتصاد جهاني و ايجاد فضاي گسترده براي توسعه كشورهاي مختلف، در ايجاد جامعه بشري با سرنوشت مشترك نيز سهم خواهد داشت.

** حضور رييس جمهوري چين در مجمع
وزير خارجه چين گفت: دومين مجمع همكاري بين‌المللي كمربند و جاده از 6 تا 8 ارديبهشت (25 تا 27 آوريل) در پكن برگزار مي‌‎شود.
او گفت: شي جين‎پينگ رئيس جمهوري خلق چين ضمن حضور و ايراد سخنراني در مراسم گشايش اين مجمع، نشست رهبران مجمع را نيز ميزباني خواهد كرد و پس از پايان اين نشست، در جمع خبرنگاران به معرفي دومين مجمع همكاري بين‎المللي كمربند و جاده خواهد پرداخت.
وانگ يي افزود، تاكنون رهبران و مسئولان دولتي 37 كشور براي شركت در اين مجمع اعلام آمادگي كرده‌اند.
او گفت: دبير كل سازمان ملل و رئيس صندوق بين‎المللي پول نيز در مجمع حضور خواهند داشت.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان