۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۸
کد خبر: 83281011
T T
۰ نفر

معاون وزير: كمبود آب مهمترين چالش كشاورزي ايران است

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۸
کد خبر: 83281011
معاون وزير: كمبود آب مهمترين چالش كشاورزي ايران است

تهران- ايرنا- معاون وزير جهاد كشاورزي در امور دام گفت: كمبود آب، مهمترين چالش كشاورزي كشور است كه اين مهم در حوزه دامپروري نيز اثرات خود را در توليد محصولات دامي نشان مي دهد.

به گزارش ايرنا، مرتضي رضايي روز سه شنبه در مراسم جشن مزرعه كه با حضور كشاورزاني از 11 استان كشور در روستاي چالتاسيون پيشوا برگزار شد اظهار داشت: بيشترين علوفه مورد نياز كشور به صورت آبي كشت مي شود كه اين امر هزينه هاي بسياري را به كشور تحميل مي كند.
وي گفت: ايران از شرايط اقليمي خشك و نيمه خشك برخوردار است و ميزان توليد آب سبز يا همان آب حاصل از بارندگي در كشور بسيار محدود است.
معاون وزير جهادكشاورزي گفت: كمبود بارش نزولات جوي باعث مي شود تا توليد علوفه در مراتع طبيعي بسيار كم باشد كه اين مهم هزينه هاي توليد شير و گوشت را افزايش مي دهد.
رضايي با اشاره به اين كه شرط تحقق دست يابي به كشاورزي پايدار حفاظت از محيط زيست و منابع آب است افزود: جاي تأسف است كه به دليل استفاده از شيوه هاي نادرست در كشت علوفه و محصولات كشاورزي و آبياري، منابع آب به ويژه آب هاي زيرزميني در كل كشور بسيار ضعيف شده است و اين مهم توليد محصولات كشاورزي را با چالش جدي مواجه كرده است.
وي تصريح كرد: استاندارد نبودن علوفه توليدي يكي ديگر از محدوديت هاي موجود در توليد محصولات دامي است، امروز در اكثر مناطق شيوه هاي مكانيزاسيون، به زراعي و به نژادي در توليد علوفه مورد توجه قرار نمي گيرد كه بايد براي اصلاح اين روند برنامه ريزي منسجمي صورت گيرد.
معاون وزارت جهاد كشاورزي در امور دام با تأكيد بر لزوم اجراي طرح هاي پايلوت در حوزه كشاورزي و دامپروري براي دست يابي به شيوه هاي نوين كشاورزي گفت :اجراي اين طرح ها به بهره برداران كمك مي كند تا از روش هاي نوين در حوزه كشاورزي و دامپروري درك واقعي و ملموس پيدا كنند.
پيشوا با 80 هزار نفر جمعيت در 45 كيلومتري جنوب شرق تهران واقع شده است.
پيشوا 12 هزار هكتار اراضي قابل كشت دارد.
تهرام/7254//1348
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد