۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83280337
T T
۰ نفر
مدير شبكه بهداشت دامغان: طرح مبارزه با بيماري سالك آغاز شد

سمنان- ايرنا- مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان دامغان گفت: طرح مبارزه با بيماري سالك به منظور پيشگيري و جلوگيري از شيوع اين بيماري، با توجه به فرارسيدن فصل گرما، دراين شهرستان آغاز شد.

بهراد پور محممدي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: بيماري سالك تاكنون در بيش از 17 استان و 88 شهرستان كشور مشاهده شده است كه در شهرستان دامغان نيز اين بيماري به صورت بومي وجود دارد.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان دامغان اضافه كرد: تامين تجهيزات، دارو و انجام اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از بروز بيماري به ويژه در روستاها و درمان رايگان در صورت ابتلا، در دستور كار قرار دارد.
پورمحمدي خاطر نشان كرد: مبارزه با مخزن و ناقل سالك از اقدامات شبكه بهداشت و درمان دامغان در راستاي كنترل اين بيماري است.
وي، طرح مبارزه با جوندگان را يكي از راه هاي پيشگيري از بيماري سالك دانست و افزود: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردين 98 و به مدت 14 روز، تا شعاع 500 متري حاشيه شهر و اطراف روستاهاي مورد نظر با نظارت مستقيم كارشناسان واحد بيماري، مهندسان بهداشت محيط و نيروهاي محيطي شبكه بهداشت دامغان آغاز شد.
پورمحمدي ادامه داد: از بين بردن لانه جوندگان به وسيله شخم زدن، آبگيري و استفاده از دود براي كشتن موش ها از ديگر راه هاي مبارزه با جوندگان است.
وي، ضمن اشاره به فقدان همكاري مناسب نهادها و دستگاه هاي مرتبط در دامغان در مقابله با بيماري سالك، گفت: كاهش تعداد موارد بيماري سالك در شهرستان به تنهايي توسط شبكه بهداشت و درمان امكان پذير نيست و بايد ساير ادارات و نهادهاي مرتبط به ويژه شهرداري ها، دهياري ها، جهاد كشاورزي، منابع طبيعي و حفاظت محيط زيست، همگام با اين شبكه، فعاليت هاي خود را در موعد مقرر انجام دهند.
مدير شبكه بهداشت و درمان دامغان با اشاره به اينكه برنامه ريزي هاي لازم جهت مبارزه با پشه هاي خاكي به عنوان ناقل بيماري انجام شد، گفت: در بحث پيشگيري بيماري سالك آموزش در خانه هاي بهداشت روستاها انجام شد كه در كنار آن مي توان با استفاده از ظرفيت رسانه ها و نشريات محلي، فرهنگ پيشگيري از اين بيماري را در جامعه نهادينه كرد.
به گزارش ايرنا، سالك يك بيماري پوستي انگلي و مشترك بين انسان و حيوان است كه در اثر گزش پشه خاكي ماده و انتقال انگل سالك ايجاد و اغلب به شكل يك زخم پديدار مي شود، بيماري سالك در شهرستان دامغان داراي سابقه 10 ساله است و در فصل تابستان گريبان‏گير مردم بيش از 30 روستاي جنوب و شرق دامغان مي ‏شود.
9856/6103