۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 83278873
T T
۰ نفر

ارتباط وقوع سیل كشور با طرح باروری ابرها تكذیب شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 83278873
ارتباط وقوع سیل كشور با طرح باروری ابرها تكذیب شد

یزد- ایرنا- مدیر مركز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای كشور مستقر در یزد با اشاره به وقوع سیلاب و روان آب در جریان بارندگی های اخیر در برخی استان ها تاكید كرد: این موضوع ارتباطی با طرح باروری ابرها ندارد و اساسا پروژه باروری ابرها پارسال در هیچ نقطه ای از ایران انجام نشده است.

فرید گلكار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه این روزها در مورد باروری ابرها سئوال های زیادی در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی مطرح شده است، افزود: اگر بنا بود طرحی هم اجرا شود، قرار نبود در وضعیت بحرانی و یا با اخطار وقوع سیل از سوی سازمان هواشناسی یا هر مرجع رسمی اجرا شود.
وی اظهار داشت: مركز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها یك واحد علمی با نیروهای آموزش دیده است و از سوی دیگر طرحی بدون مطالعه و پیش بینی های لازم انجام نخواهد داد .
مدیر مركز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها ادامه داد: بعضا آسمان ابری و احتمال بارندگی هم پیش بینی می شود، وقتی تشخیص داده شد نیازی به باروری ابر نیست، اجرای پروژه را متوقف می كنیم.
گلكار تصریح كرد: گاه مردم صدای هواپیمایی را می شنوند، فكر می كنند این صدا مربوط به هواپیمای طرح باروری ابرهاست، این تصور كاملا اشتباه است. این مركز 2 فروند هواپیما از میان صدها هواپیمایی كه از آسمان یزد یا آسمان دیگر استان ها عبور می كنند در اختیار دارد .
مدیر مركز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان این كه مكان فیزیكی مركز در یزد قرار دارد، تاكید كرد: معمولا پروژه ها در خارج استان انجام می شود، زیرا فرصت باروری ابرها در استان های دیگر بیشتر است .
وی یادآورشد: این مركز در 2 سال گذشته به دلیل نوسازی تجهیزات، پروژه باروری ابرها را اجرا نكرد، آخرین طرح باروری ابرها مربوط به سال 95 است و در سال 96 و 97 هیچ طرحی انجام نشد.
گلكار با اشاره به فیلم منتشره در فضای مجازی كه زمان آن مربوط به 25 اسفند پارسال در زمینه باروری ابرهاست، اضافه كرد: این مصاحبه مربوط به آبان سال 97 است و قرار بود باروری ابرها انجام شود.
وی ادامه داد: به دلیل برخی مشكلات اداری و ملاحظاتی كه بود، قرار شد سال گذشته كارهای آزمایشی و تجهیزات مركز تكمیل شود كه بدین ترتیب طرح باروری ابرها صورت نگرفت.
مدیر مركز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اظهار تاسف گفت: برخی شهروندان بر این عقیده هستند، اگر سه روز قبل از بارندگی باروری ابرها انجام شود، آثار آن چند روز یا چند هفته و یا حتی چندماه بعد آشكار خواهد شد در حالیكه چنین نیست.
وی تاكید كرد: در صورتی كه پروژه باروری ابرها با روش كلاسیك در جهان انجام می شود، ظرف 2 و حداكثر سه ساعت تاثیر دارد بیشتر از این مقیاس زمانی تاثیری ندارد.
بارندگی های اخیر سبب جاری شدن سیلاب در 25 استان از 31 استان كشور شد و هزاران میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.
به گفته « رامین امینی زارع » یكی از پژوهشگران حوزه مدیریت ریسك و مدرس دانشگاه ، ایران در شمار 10 كشور نخست دنیا از لحاظ بلایای طبیعی قرار دارد كه باید به راهكارهای مقابله با آنها توجه كنیم.
به گزارش ایرنا، موج نخست بارندگی ها از 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردین ماه ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مركزی و شرقی این استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت وارد كرد.
در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت كه با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توام شد، باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد طوریكه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی استان شد.
پنجم فروردین 98 نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یكدیگر در محور ورودی شمال این كلانشهر تعدادی كشته و نیز زخمی برجا گذاشت.
از سوی دیگر بارندگی در مناطق بالادست حوضه های كارون، دز و كرخه در 2 هفته اخیر تاكنون سبب آبگرفتگی روستاها و شهرهای حاشیه این رودخانه ها در شهرستان های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و كارون شده است.
همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین ماه، بسیاری از شهرهای و روستاهای استان لرستان نیز درگیر سیلاب‌ شدند، شهرهایی مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ الیگودرز و ... در محاصره سیل قرار گرفت تا جایی كه امكان امدادرسانی هوایی به برخی از روستاها وجود نداشت.
به گفته امینی زارع در كشور ما، این نگرانی تا پیش ازسیلاب های اخیر قابل تصور نبود اما اكنون مساله ای كاملا ملموس و قابل درك است و براساس ركوردهای جهانی، در نخستین روز از آوریل 2019 میلادی در خرم آباد در یك شبانه روز 104 میلی متر و در بخش دیگری از حوزه آبگیر كرخه ،یعنی استان همدان 86 میلی متر بارندگی ثبت شد كه رویدادی كم نظیر است.
در سیل 98 عامل اصلی ریزش بیش از حد تصور باران در زمانی كوتاه بود به گونه ای كه بیش از270 شهر و پنج هزار و 148 روستا تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.
عامل دیگر رخداد ترسالی پس از خشكسالی شدید و طولانی مدت عنوان شده كه عامل اصلی گل آلودگی سیلاب در اثر پوشش گیاهی ضعیف است.
میزان بارش های امسال در بیشتر استان ها 2 برابر میانگین نرمال و چهار برابر میانگین بلند مدت است درحالی كه پارسال نصف میانگین بلندمدت بارش داشتیم، اینها تاب آوری اقلیم و زمین را در برابر سیل كم می كنند و تخریب سرزمین را موجب می شود.
2088/ 2047
۰ نفر