۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۳۸
کد خبر: 83276943
T T
۰ نفر
سيلاب و شتران بخشي از بوته زارهاي البرز را از بين بردند

كرج - ايرنا - معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز اعلام كرد كه سيلاب نوروزي و هجوم شتران ، بخشي از بوته هاي كاشته شده در مناطق بياباني اين استان را از بين بردند.

مهدي فتحي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : اين بوته ها در سال هاي اخير و در اجراي طرح بيابانزدايي در شهرستان نظرآباد و دشت اشتهارد كاشته شده بود كه طغيان رودخانه هاي فصلي سبب آبگرفتگي بخشي از اين بوته زارها و خفگي آنها شد.
وي ادامه داد: رها سازي شتران توسط دامداران نظرآباد در اين محدوده ها بر تخريب بوته زارها و مراتع دست كاشت منطقه افزوده است .
فتحي با اشاره به پيشروي سيلاب و آبگرفتگي در محل اجراي پروژه هاي بيابانزدايي در اين استان، افزود: به دنبال اين حادثه ، كارشناسان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري البرز با حضور در محل طرح هاي بيابانزدايي به بررسي موضوع و اجراي طرح هاي كنترلي پرداختند.
وي اظهار داشت: در بازديدهاي مكرر از مناطق بياباني استان مشخص شد كه يك هزار و 600 هكتار از پروژه هاي بيابانزدايي نظرآباد كه در سال 97 با گونه هاي تاغ، گز و آتريپلكس بوته كاري شده بود ، در اثر غرقاب شدن در معرض خفگي قرار گرفته اند.
معاون اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز گفت : از بين رفتن بوته زار ها سبب بازگشت وضعيت بياباني و ريزگردها به منطقه مي شود كه بايد ضمن احياي اراضي تخريب شده ، اقدامات كنترلي به عمل آيد.
وي افزود: به علت باتلاقي شدن عرصه هاي طبيعي ، كارشناسان منابع طبيعي قادر به حضور در اين محدوده ها نبوده اما از طريق تصويربرداري هوايي مشاهده شد كه شتران در حال خسارت زدن به اين عرصه ها هستند.
فتحي يادآور شد كه در شرايط عادي طرح هاي بوته كاري شده داراي قرق بان بوده و عرصه ها در كنترل هستند.
معاون اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري با بيان اينكه تا فروكش كردن آب هاي سطحي و سيلاب ها ميزان دقيق خسارات قابل محاسبه نيست ، گفت: درصد قابل توجهي از ساير پروژه هاي بيابانزدايي شامل پروژه هاي نهالكاري 925 هكتاري و 212 هكتاري شهرستان اشتهارد نيز تحت تاثير سيلاب قرار گرفته و پيشروي سيلاب در اين عرصه ها كماكان ادامه دارد.
فتحي در عين حال گفت: با كمك مردم ، يگان حفاظت از منابع طبيعي و شركت هاي پيمانكاري 2 مسير براي هدايت سيلاب ها در محدوده طرح هاي بيابانزدايي البرز باز شده تا از ميزان خسارات كاسته شود.
وي بيان داشت: اين خسارات بيشتر به عرصه هاي بياباني و دشتي وارد شده و سيلاب در عرصه هاي كوهستاني و شيب دار گذر كرده اما اميدواريم
بارش هاي بهاري موجب تقويت پوشش مراتع در استان البرز شود.
استان البرز داراي 450 هزار هكتار عرصه هاي ملي و دولتي است.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها