۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 83275601
T T
۰ نفر
رسمي شدن مرز «سيرانبند» شتاب دهنده توسعه كردستان - وريا كرمي*

سنندج - ايرنا - حكومت مركزي عراق سرانجام هفته گذشته مرز سيرانبند در بانه را به رسميت شناخت كه با اين اقدام بارقه اميد و توسعه در دل مردم اين شهرستان جرقه زد، توسعه اي كه چراغ اول آن را دولت تدبير و اميد با تصويب ايجاد منطقه ويژه اقتصادي روشن كرده بود.

مديركل برنامه ريزي مرزهاي عراق اعلام كرد كه دولت مركزي مرز سيرانبند بانه، اقليم كردستان را به رسميت شناخته و با تبديل شدن آن به مرز رسمي براي مبادلات بازرگاني و تردد مسافري موافقت كرده است.
بيش از 25 هكتار زمين به دستگاه هاي ذيربط براي رسمي شدن مرز سيرانبند بانه اختصاص يافته و از اين مرز به عنوان چهارمين دروازه رسمي بين ايران و منطقه اقليم كردستان عراق نام برده است.
پيش از اين دولت مركزي عراق به بهانه هاي گوناگون از جمله فراهم نبودن شرايط و زيرساخت ها لازم در مرز سيرانبند براي تردد مسافر از به رسميت شناختن اين مرز اجتناب مي كرد.
در زمان حاضر در مرز سيرانبند بانه صادرات كالا انجام شده و روزانه بين 150 تا 200 كاميون حامل كالا به اقليم كردستان عراق صادر مي شود.
شيشه، آهن، مصنوعات پلاستيكي، ميوه و سبزيجات، مصالح ساختماني و پوكه از جمله كالاهايي است كه از مرز سيرانبند به اقليم كردستان عراق صادر مي شود.
بطور قطع مسافري شدن اين مرز و انجام واردات كالا از عراق به ايران، تاثير زيادي در گسترش روابط اقتصادي با اقليم كردستان عراق و خدمت رساني مطلوب به بازرگانان و تجار دارد.
از آنجا كه امكان تردد مسافر از مرز سيرانبند وجود نداشت، با رسمي شدن اين مرز، مردم بانه به سهولت مي توانند با مردم ساكن در اقليم كردستان مراوده فرهنگي و خويشاوندي داشته باشند و ديگر نيازي به تردد از مرز «باشماق» و طي كردن مسيري طولاني نيست.
اما موضوعي كه رسمي شدن اين مرز را به كام بانه اي ها شيرين تر مي كند، آغاز بكار منطقه ويژه اقتصادي در اين شهرستان است كه مي تواند توسعه اين منطقه را سرعت بيشتري ببخشد.
به رسميت شناختن مرز سيرانبند، انگيزه سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در منطقه ويژه اقتصادي بانه را بيشتر كرده و موجب رونق و شكوفايي اقتصادي اين شهرستان و در نهايت استان كردستان مي شود.
سرمايه گذاران منطقه ويژه اقتصادي از اين طريق مي توانند اقدام به صادرات توليدات خود كرده و كالا و مواد اوليه مورد نياز را نيز به راحتي از مرز سيرانبند وارد و نيازهايشان را تامين كنند.
البته دولت نيز قول داده سرمايه گذاراني كه در اين منطقه حضور يابند و در بخش هاي مختلف سرمايه گذاري كنند از تسهيلات مناطق محروم مرزي و تبصره 18 برخوردار شوند كه اين مهم نيز موجب ترغيب هر چه بيشتر سرمايه گذاران خواهد شد.
مصوبه ايجاد منطقه ويژه اقتصادي بانه در سال 89 در دولت دهم تصويب شد و عمليات اجرايي آن در سال 96 با اعتبار 360 ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني و شركت شهرك هاي استان كردستان آغاز شد كه در سه فاز اجرايي مي شود كه مرحله نخست آن قرار است امسال به بهره برداري برسد.
منطقه ويژه اقتصادي بانه همزمان با منطقه ويژه اقتصادي مريوان در سال 87 در دولت به تصويب رسيد كه با پيگيرهاي انجام شده در سال 92 ايجاد آن نهايي شد.
اين منطقه به مساحت 85 هكتار و در 15 كيلومتري غرب بانه و پنج كيلومتري مرز سيرانبند در نزديكي مرز ايران و عراق واقع شده است.
ذكر اين نكته ضروري است كه دولت بايد با حمايت از بخش خصوصي نسبت به ساماندهي بازارچه سيرانبند و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي تردد مسافر و صادرات كالا و همچنين مراكز اقامتي، احداث جايگاه سوخت، هتل و رستوران در اين مرز اقدام كند.
شهرستان مرزي بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري شمال غرب سنندج مركز استان كردستان قرار دارد.
خبرنگار ايرنا سنندج

سرخط اخبار استان‌ها