۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۲۴
کد خبر: 83273527
T T
۰ نفر
بارندگي و سيلاب به مزاع نيشكرهفت تپه خسارت جدي وارد كرده است

دزفول - ايرنا - مدير عامل شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه گفت: بارندگي و سيلاب به مزارع نيشكر، ديگر محصولات زراعي و زيرساختهاي اين شركت خسارت جدي وارد كرده به طوريكه امكان برداشت محصول نيشكر از مزارع وجود ندارد.

اميد اسدبيگ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به خسارت وارده به اين شركت بزرگ توليد شكر در تابستان 97 به دليل اعمال محدوديت كشت به علت تامين نشدن آب مورد نياز بيان داشت: در حاليكه در تابستان پارسال اين شركت با تنش آبي مواجه شده و به ناچار حدود سه هزار هكتار معادل 35 درصد كاهش سطح زير كشت نيشكر را داشت، بارش سيل آساي باران در سال زراعي جاري ( مهرماه 97 تا فروردين 1398 ) تاكنون خسارت جدي به مزارع نيشكر و ساير كشت هاي اين شركت وارد كرده است.
مدير عامل شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه اظهار داشت:بارندگي هاي متوالي سال زراعي جاري تاكنون روند توليد شكر در شركت هفت تپه را مختل كرده و به دليل آب گرفتگي مزارع و گل آلود بودن مزرعه امكان برداشت نيشكر از مزارع وجود ندارد و مزارع نيشكر حالت اسيدي به خود گرفته و درصد قند آنها به شدت كاهش يافته و بعضا ارزش برداشت را نيز ندارند.
اسد بيگ افزود: از زمان آغاز برداشت محصول نيشكر از مزارع هفت تپه از نيمه دوم پارسال تاكنون تنها 15 درصد مزارع نيشكر برداشت شده و به دليل رطوبت بالاي خاك امكان ورود ماشين آلات كشاورزي براي برداشت محصول از مزرعه وجود ندارد.
وي بيان داشت: در حاليكه پيش بيني برداشت 550 هزار تن نيشكر از مزارع اين شركت در سال زراعي جاري شده بود اين رقم به دليل خشكسالي تابستان پارسال همچنين سيلاب و بارندگي سال زراعي جاري به شدت كاهش يافت ضمن اينكه عملكرد مزارع برداشت شده نيز از 75 تن در هكتار به 55 كاهش يافته است كه شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه از اين بابت به شدت دچار خسارت شده است.
مدير عامل شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه مجموع مزارع باقيمانده قابل برداشت اين شركت را در حال حاضر پنجهزار و 500 هكتار عنوان كرد و گفت: درحال حاضر امكان برداشت محصول از سطح مزارع به دليل سيلابي شدن مزرعه وجود ندارد.
اسدبيگ با تشريح فعاليت هاي مستمر امكانات و نيروهاي اين شركت بمنظور خدمت رساني و كاهش خسارتهاي ناشي از سيل به روستاهاي همجوار شركت گفت:با وجود تحميل خسارتهاي سنگين ناشي از سيل اخير به زيرساخت ها و مزارع نيشكر، اين شركت تمامي امكانات خود اعم از ماشين آلات سبك و سنگين و نيروي انساني در اختيار مديريت بحران
شوش قرار داده و در راستاي امداد رساني به مردم منطقه بسيج كرده و با ايجاد كمپ اقدام به اسكان خانوارهاي سيل زده و اختصاص بخشي از مزارع شركت براي تعليف دامهاي روستاييان اطراف شركت نموده است.
اسد بيگ در ادامه به تشريح آخرين وضعيت پرداخت حقوق و مطالبات كاركنان اين شركت بزرگ توليد شكر كشور اشاره كرد و با بيان اينكه ماهانه 110 ميليارد ريال حقوق و حق بيمه از سوي اين شركت پرداخت مي شود گفت: با وجود مشكلات فوق و كاهش توليد شكر ، اين شركت با برنامه ريزي موفق به پرداخت حقوق و مطالبات كاركنان شده به طوريكه اين شركت بدهي معوقه مربوط به كاركنان ندارد ، حقوق ، عيدي و پاداش كاركنان پرداخت شده و بخشي نيز كه تاكنون پرداخت نشده بزودي پرداخت خواهد شد.

** هدفگذاري توليد 100 هزارتن شكر در هفت تپه
اسد بيگ در ادامه گفت: توليد 90 تا 100 هزار تن شكر طي يك برنامه سه ساله براي اين شركت پيش بيني شده است كه لازمه دست يابي به اين ميزان توليد شكر افزايش پنجهزار هكتار نيشكر به سطح زير كشت مي باشد.
وي بيان داشت: دست يابي به اين ميزان ظرفيت توليد موجب رونق اشتغال در منطقه شمال خوزستان خواهد شد.
مدير عامل شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه همچنين به ديگر طرح ها و برنامه هاي اين شركت در زمينه توليد ساير محصولات جانبي اشاره كرد و گفت: راه اندازي كارخانه 300 هزار تني توليد ام دي اف كه ماشين آلات آن در حال نصب مي باشد ، راه اندازي كارخانه توليد الكل صنعتي، توليد رب گوجه فرنگي، خط توليد زغال باگاس، كاغذ آغشته، فرمالين، شير خشك و طرح احداث 50 هكتار گلخانه از برنامه هاي در دست اجرا در اين شركت مي باشند كه با تحقق آنها شاهد پنجهزار فرصت شغلي در شهرستان شوش در شمال استان خوزستان خواهيم بود كه البته در گام نخست يك هزار و 500 ظرفيت شغلي با تحقق برنامه هاي فوق در شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه محقق مي شود.
وي كمك و ياري مسئولان محلي و استان خوزستان در اجراي طرح هاي فوق در شركت نيشكر هفت تپه را لازم و ضروري دانست و گفت: با اجراي طرح هاي جديد، شركت نيشكر هفت تپه علاوه بر توليد شكر در زمينه توليد صنايع جانبي از جمله الكل صنعتي، چوب ام دي اف، زغال باگاس و فرمالين به شركتي پيشگام در زمينه توليد و اشتغال در سطح كشور تبديل خواهد شد.
اميد اسدبيگ همچنين به بازسازي كارخانه خوراك دام اين شركت و نوسازي خط توليد شكر هفت تپه پس از 50 سال اشاره كرد و گفت: شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه با بيش از پنجهزار و 500 نفر نيروي كار در بخش هاي مختلف به عنوان يكي از بزرگترين ظرفيت هاي شغلي و توليدي كشور پيشتاز است و با حمايت مسئولان مي تواند همچنان در خودكفايي كشور در زمينه توليد شكر و ديگر محصولات جانبي اثر گذار باشد.
شركت نيشكر هفت تپه با وسعت 24 هزار هكتار و سطح زير كشت سالانه بيش از 12 هزار هكتار نيشكر و ديگر محصولات كشاورزي و چندين كارخانه يكي از بزرگترين مجتمع هاي توليدي استان خوزستان و كشور است كه نقش مهمي در توليد، اشتغال و رونق اقتصادي منطقه دارد.
7280/6068