۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 83272070
T T
۰ نفر
آمریكا و اسراییل مخالف ایران قدرتمند هستند

نیویورك - ایرنا - نامزد پیشین دمكرات ها از ایالت كلرادو در انتخابات كنگره آمریكا، اقدام خصمانه كاخ سفید علیه سپاه پاسداران را در راستای تخریب قدرت و نفوذ منطقه ای ایران دانست و گفت: اسراییل و آمریكا نمی خواهند ایران و هیچ كشوری دیگر در خاورمیانه قدرتمند باشند.

'آرن منكانی' روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به شدت از اقدام دولت ترامپ برای تروریستی اعلام كردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد كرد و افزود: كاخ سفید هیچ گاه به نقش سپاه علیه تروریست های داعش اعتراف نمی كند.
وی تصریح كرد: اسراییل نقشی اساسی در سیاست های نومحافظه كاران داشته بویژه كه در این مرحله شاهد روابط بسیار گرم میان نتانیاهو و ترامپ هستیم.
این نامزد پیشین دمكرات ها برای كنگره از حوزه شماره سه ایالت كلرادو تاكید كرد: اسراییل و آمریكا نمی خواهند هیچ كشور قدرتمندی در خاورمیانه حضور داشته باشد. ایران آخرین قدرت بزرگ در این منطقه است.
منكانی اظهار كرد: این دست عملكردها از سال 2003 میلادی كه نومحافظه كارها در ایالات متحده قوی تر شده اند، ادامه داشته است. باید توجه كرد كه در این كشور ما گروه های مختلفی داریم.
وی تصریح كرد: این جریان تندرو سیاست خصمانه ای علیه تلاش اوباما و اطرافیان او برای توافق با ایران در پیش گرفته است. آنها از برجام خارج شدند و تحریم ها را برگرداند. ما شاهد تلاشی مستمر برای درگیری نظامی با ایران از سوی این جریان بوده ایم.
این سیاستمدار آمریكایی با بیان اینكه تصمیم علیه سپاه در امتداد فعالیت های جنگ طلبانه ای است كه از سال 2003، نو محافظه كارها پیگیری كرده اند، گفت: این كار آنها یكی از بدترین و عجیب ترین سیاست های این جریان در سال های گذشته است.
منكانی ادامه داد: بیشتر سیاست خارجی ترامپ، تند و عجیب بوده اند. بعضی وقت ها ما این سیاست ها را به شوخی می گیریم اما می توانند پیامدهای خطرناكی داشته باشند.
وی درباره ارزیابی خود از تلاش های سناتورهای آمریكایی برای تصویب طرحی برای مجبور كردن دولت آمریكا به كسب مجوز كنگره پیش از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران گفت: مجلس نمایندگان و سنا به تازگی طرحی برای پایان دادن به مشاركت آمریكا در جنگ یمن تصویب كرده اند. این در راستای تاكید بر قانون اساسی است كه كنگره را مرجع قانونی جنگ و صلح می داند.
این فعال سیاسی آمریكا ادامه داد: در دهه های گذشته، ایالات متحده درگیر دهها جنگ خارجی بوده است. كنگره مجوزی برای بیشتر این جنگ ها صادر نكرده است اما دولت های آمریكا با بهانه تراشی، راهی برای دور زدن قانون پیدا كرده تا وارد درگیری نظامی شوند.
آرن منكانی پیش بینی درباره تصویب نهایی طرح سناتورهای ضد جنگ در سنای آمریكا را دشوار دانست و در عین حال تاكید كرد: با توجه به تصویب طرح خارج كردن آمریكا از مشاركت در جنگ یمن كه از سوی دو حزب مورد استقبال قرار گرفت، می توان گفت كه این طرح هم می تواند رای بیاورد.
وی تصریح كرد: باید دید موضع 'میچ مك كانل' سناتور جمهوریخواه چه خواهد بود. آیا اجازه رای گیری درباره این طرح برای مقابله با درگیری نظامی با ایران را خواهد داد یا نه؟ میچ مك كانل كه رهبر جمهوریخواهان در سنا است، گرایش نومحافظه كار تندی دارد و مثل ترامپ است. برای همین به نظرم، نمی توان اكنون پاسخی برای موفقیت آمیز بودن آن داد.
منكانی خاطر نشان كرد: اگر این طرح تصویب شود، به احتمال بسیار، ترامپ آن را وتو خواهد كرد. متاسفانه آمریكا نیم قرن است كه برای جنگ بهانه تراشی كرده و دروغ می گوید. این كار برای نفت و انگیزه های ایدئولوژیك است. ناراحت كننده است كه كنگره این چنین به جایگاه قانونی خود بی توجه بوده و در برابر كشته شدن سربازان آمریكایی سكوت می كند.
دونالد ترامپ روز دوشنبه 19 فروردین ماه با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام كرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.
جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریكا را حامی تروریسم و فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی كرد.
شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریكا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریكا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.
در این بیانیه آمده است: این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریكا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته كه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بخطر انداخته است كه از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشاركت در كشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.
اروپام * م.ع * 1429 ** 1071

سرخط اخبار جهان