۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 83272055
T T
۰ نفر
افزايش قيمت مطبوعات، مسكّني موقت براي تداوم چاپ روزنامه‌ها

شيراز- ايرنا- افزايش قيمت مطبوعات شيراز با آغاز به كار رسمي فعاليت روزنامه‌ها از هفته جاري يكي از مسائل بحث‌ برانگيز اين روز‌هاست اما با وجود مشكلات دامنه‌ دار اقتصادي و بي‌ ثباتي بازار اين اقدام تنها مسكني موقت براي جلوگيري از تعطيلي روزنامه‌هاست.

به گزارش ايرنا، سال گذشته بود كه هفت روزنامه از هشت روزنامه شيراز اعلام كردند با افزايش قيمت كاغذ، كاهش تعداد آگهي‌هاي دولتي و خصوصي و نيز مشكلاتي كه در پرداخت يارانه‌ها به وجود‌ آمده است، به سختي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند تا آنجا كه بيم‌ آن مي‌رفت برخي از اين روزنامه‌ها در سال جديد تعطيل شوند و خانواده‌‌هاي بسياري بيكار شوند.
اخبار تعطيلي روزنامه‌ها يا تعديل نيروي‌ آن‌ها در روز‌هاي پاياني سال 1397 باعث نگراني بسياري از فعالان عرصه مطبوعات شد. آنچه در شيراز رخ داد، تعطيلي روزنامه‌ها در سال جديد نبود، افزايش قيمت بود.
روزنامه‌هاي افسانه، شيراز نوين، سبحان و تماشا 5000 توماني شدند، نيم‌ نگاه به بهاي 3000 تومان رسيد، طلوع و عصر مردم بدون افزايش قيمت 2500 تومان ارائه مي‌شوند و روزنامه خبر با بيشترين تعداد صفحات همچنان 2000 تومان باقي مانده است.
با افزايش بي ‌رويه و توقف‌ ناپذير قيمت ادوات چاپ و كاغذ، اينكه روز‌نامه‌ ها تصميم گرفته‌اند قيمت را افزايش دهند، از ديدگاه اقتصادي منطقي است.
در وضعيتي كه سبد معيشت خانوار كوچك‌ تر شده و شبكه‌هاي مجازي در خبررساني سريع، رايگان و دردسترس هستند، تنها نقطه اميد روزنامه‌ها جذب آگهي‌هاي دولتي و خصوصي و اشتراك ادارات است كه بتواند اندكي دشوار‌ي‌هاي انتشار روزنامه‌ را رفع كند.

** بدون سود حتي ضرر
مدير مسئول و صاحب‌ امتياز روزنامه عصر مردم در گفت ‌و گو با ايرنا درباره شرايط مطبوعات فارس در آغاز سال 1398 با بيان اين كه روز به روز بر قيمت مواد چاپ و كاغذ افزوده مي شود، گفت: اين افزايش قيمت بر گراني هر مطبوعه‌اي تاثير مي گذارد و در حال حاضر قيمت تمام شده هر روزنامه 12 صفحه اي درواقع 8000 تومان است.
محمد عسلي افزود: با تداوم اين وضعيت، نه تنها سودي از فروش روزنامه نمي‌بريم؛ بلكه هرچه تيراژ را افزايش دهيم بيشتر ضرر مي كنيم؛ افزون بر اين وقتي تيراژ افزايش مي يابد هزينه بيشتري بايد بابت چاپ و كاغذ پرداخت كنيم.
مدير مسئول روزنامه عصر مردم با بيان اين كه روزنامه‌ها در وضعيتي نامعلوم به سر مي برند، ابراز داشت: از سويي نيز اگر تيراژ را كاهش دهيم مخاطبمان كم خواهد شد.
وي بيان كرد: درآمد فروش روزنامه، حتي هزينه توزيع آن را هم تامين نمي‌كند. ادارات هم اعلام كردند كه به دليل مشكلات مالي قادر به خريد روزنامه به تعداد قبل نيستند.
اين پيشكسوت عرصه مطبوعات اظهار داشت: وقتي روزنامه اي 20 تا 50 درصد گران مي شود، ادارات تمايلي به خريد نشان نمي دهند؛ در نتيجه پل ارتباطي رسانه و مردم و ادارات دولتي از بين مي رود و بايد براي جذب آگهي تلاش كنيم.
وي كه روزنامه‌اش را بدون تغيير قيمت به فروش مي‌رساند، درباره دلايل اين تصميم با وجود مشكلات يادشده گفت: روزنامه هاي كشوري با حجم بالاي صفحات قيمت خود را تا اين اندازه افزايش نداده‌اند؛ همچنين روزنامه خبر كه بيشترين تعداد صفحات را در ميان روزنامه‌هاي شيراز دارد، همچنان قيمت را دو هزار تومان نگاه داشته است و دليل ديگر اينكه افزايش قيمت روزنامه براي مخاطب بسيار سخت است و بر استقبال مخاطبان تاثير منفي مي گذارد.
عسلي راهكار برون رفت مطبوعات را از بحران تلاش براي جذب آگهي بيشتر و متقاعد كردن وزارت ارشاد براي افزايش يارانه ها و پرداخت به موقع آنها و نيز تلاش براي كاهش قيمت كاغذ و كوتاه كردن دست واسطه ها دانست.

** دلالان يكه تازي مي كنند
مدير مسئول روزنامه عصر مردم ادامه داد: كاغذهايي كه با ارز دولتي خريداري مي شوند نيز به دست واسطه ها افتاده و كساني كه اعلام مي‌كنند حاضرند كاغذ را با ارز دولتي وارد كنند، بخش عمده اي از كاغذهاي وارداتي را به بازار آزاد تزريق مي كنند و با سندسازي از زير بار مسئوليتي كه پذيرفته‌اند شانه خالي مي كنند.
وي عنوان كرد: بازار تهران پر از افراد دلالي است كه به صورت مجازي كار مي‌كنند و به افزايش مواد چاپ كاغذ و حتي زينك كه خود به بحراني بدتر از كاغذ بدل شده است، دامن مي‌زنند.
عسلي در خصوص افزايش قيمت زينك گفت: زينك پيش از اين 6 هزار تومان بود و امروز به بهاي 45 تا 50 هزار تومان فروخته مي شود؛ اين در حالي است كه وارد كننده‌ها اعلام مي كنند دولت براي خريد زينك ارز دولتي اختصاص نمي‌دهد، با وجود اين اگر نسبت ارزي كه زينك با آن در بازار آزاد خريداري مي شود را با افزايش قيمت مقايسه كنيم در مي يابيم نهايت افزايش قيمت زينك بايد 4 برابر باشد نه 10 برابر.
وي بيان داشت: اين موضوعي است كه كارشناسان و مسئولان و نيز سازمان بازرسي بايد به آن رسيدگي كنند. اين نرخ هاي كاذب در بازار چاپ و كاغذ روزنامه‌ها را با مصيبتي به نام دلالان مواجه كرده است.
صاحب امتياز روزنامه عصر مردم گفت: چرخه دلالي در تك تك اجزاي مورد نياز چاپ روزنامه وجود دارد. اين وضعيت نرخ كاذب در بازار به وجود مي‌آورد و هيچ نظارتي هم بر عملكرد آنها وجود ندارد كه اين خود مصيبتي براي روزنامه هاست.
عسلي در بخش ديگري از سخنان خود درباره وضعيت آگهي هاي دولتي گفت: طبق بخشنامه دادگستري، آگهي‌هاي اين نهاد بايد در سامانه ثنا (ثبت‌ نام الكترونيك) منتشر شود و نه روزنامه‌ها. براين اساس شكايت خود را تقديم مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد كرديم؛ اما امروز اعلام كرده‌اند كه با تغيير رئيس قوه قضاييه مراحل درخواست بازگشت بخشنامه دوباره بايد طي شود.
وي افزود: با اين وضعيت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص وضعيت آگهي هاي دولتي بايد جديت بيشتري به خرج دهد.
اين روزنامه‌نگار با بيان اينكه تعداد زيادي از روزنامه ها در كشور متاثر از وضعيت اقتصادي تعطيل شده اند يا در حال تعطيلي هستند، گفت: برخي از اين نشريات نيز راهكار را در كاهش تعداد صفحات ديده‌اند.
مدير مسئول روزنامه عصر مردم گفت: اين روزنامه تعداد صفحات خود را از 16 صفحه به 12 صفحه بعد از 12 صفحه به 8 صفحه كاهش داد؛ اما 8 صفحه براي مطالب روز كافي نيست و تنها مي‌توان به اخبار بسنده كرد و اگر آگهي باشد جاي كافي براي اخبار هم وجود ندارد.
با اين وصف، بايد راهكاري جدي، اساسي و نهايي براي حل مشكلات فعالان مطبوعات و رسانه‌هاي چاپي در نظر گرفت و اعمال كرد. ادامه اين روند به دوري مردم از رسانه‌هاي واقعي مي‌انجامد و در بدترين حالت نيز به از بين رفتن شغل‌هاي بسياري از افراد مرتبط با تهيه و چاپ و توزيع روزنامه مي‌انجامد.
پانزدهم ارديبهشت 97 ميزگرد ' زنگ خطر براي مطبوعات' با حضور مديران و فعالان رسانه استان فارس در خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) برگزار شد.
بررسي راهكارهاي خروج مطبوعات فارس از مشكلات اقتصادي فرارو دستور كار اين ميزگرد بود كه با حضور مديران مسئول روزنامه هاي عصرمردم، طلوع و نيم نگاه و سردبير روزنامه تماشا، صاحب نظر و پيشكسوت مطبوعات استان و مدير امور رسانه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس برگزار شد.
فعالان مطبوعاتي استان فارس معتقدند ‌كاهش اشتراك‌ نشريات از سوي اداره ها و دستگاه هاي دولتي و افزايش قيمت كالاهاي اساسي مطبوعات همچون كاغذ و گسترش شبكه‌هاي اجتماعي به‌عنوان رقيب بي‌بديل اين رسانه‌ها، زنگ خطر را براي مطبوعات فارس به ‌صدا در آورده و درصورت ادامه يافتن اين وضعيت آنها گزينه اي جز تعطيلي فراروي خود نخواهند داشت.
اين ميزگرد پس از آن برگزار شد كه مديران هفت روزنامه چاپ شيراز با انتخاب تيترهاي مشترك اعلام كردند كه درصورت بي توجهي به رفع مشكلات اقتصادي آنها، در خطر تعطيلي قرار دارند.
هم اينك در شيراز هشت روزنامه شامل خبرجنوب، عصرمردم، نيم نگاه، سبحان، افسانه، تماشا، طلوع و شيرازنوين منتشر مي شوند.
قائم مقام صاحب امتياز و سردبير روزنامه تماشا در اين نشست به موضوع تك فروشي روزنامه در كشور اشاره كرد و گفت: منبع اصلي درآمد روزنامه ها در كشورهاي توسعه يافته تك فروشي است و با وجود گسترش روز افزون شبكه هاي اجتماعي، روزنامه ها در بسياري از اين كشورها تيراژ قبلي خود را دارند.
مهدي آماده افزود: در حال حاضر در ايران، بحث تك فروشي براي هيچ روزنامه اي به لحاظ اقتصادي بصرفه نيست.
وي ادامه داد: كتاب و روزنامه در سبد خريد خانواده هاي ايراني جايگاهي ندارند و به همين دليل روزنامه ها ناچار هستند از حمايت دولت برخوردار باشند.
مدير مسئول و صاحب امتياز روزنامه طلوع در اين ميزگرد اقتصاد رسانه را موضوعي بااهميت دانست كه بايد مورد توجه قرار گيرد و گفت: امروز مطبوعات استان فارس از همه جهت تحت فشار قرار دارند.
محمد مهدي جعفري زاده در ادامه افزود: رسانه هاي مكتوب از طرفي از سوي مردم تحت فشار قرار مي گيرند و مطبوعات را با فضاي مجازي كه كاملاً آزادانه فعاليت مي‌كنند و دروغ و راست را به هم مي‌آميزند مورد مقايسه قرار مي دهند و مردم با اين ديد به مطبوعات نگاه مي كنند كه تنها پنج درصد از آزادي هاي فضاي مجازي را ندارند و علاوه بر آن معذورات قانوني، اعتقادي، سياسي و عرفي نيز دارند.
رئيس گروه امور رسانه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در ميزگرد ياد شده بيان داشت: تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي فرهنگ نيست بلكه بايد از مردم و مسئولان به‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش كمك بخواهيم همچنين اينكه اداره‌ها مطالبات روزنامه‌ها را پرداخت نمي‌كنند، بسيار ناپسند است.
مهرداد جمشيد نژاد عنوان كرد: با تعطيلي روزنامه‌ها و كم شدن تعداد آن‌ها، همه جامعه فرهنگي متأثر خواهند شد و در اين زمينه بايد به اصلاح زيرساخت‌ها بپردازيم تا جامعه دوباره براي خريد روزنامه تشويق شود و در اين زمينه وزارت ارشاد و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي همسو با مطبوعات و براي آنان گام بر مي دارد.
7375/ 1876

سرخط اخبار استان‌ها