۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83271031
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

سخنان روحانی تیتر رسانه های عربی منطقه شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83271031
سخنان روحانی تیتر رسانه های عربی منطقه شد

تهران - ایرنا - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی در مراسم سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای سخنانی را درباره توانمندی های هسته ای و دفاع از سپاه پاسداران مطرح كرد كه هر یك از رسانه های عربی منطقه بخش هایی از این سخنان را پوشش دادند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای عربی رویترز به دفاع رییس جمهوری از سپاه پاسداران اشاره كرد و نوشت: روحانی در سخنرانی خود كه به صورت مستقیم از تلویزیون ملی ایران پخش می شد اعلام كرد كه سپاه برای حمایت از ملت و انقلاب اسلامی ایران خود را فدا كرده است و امروز آمریكا از روی حقد و كینه این نهاد را در لیست سیاه خود قرار داده است.
شبكه خبری العربیه عربستان نیز سخنان روحانی در خصوص تولید سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر 8 را برجسته كرد و نوشت: حسن روحانی با تهدید واشنگتن اعلام كرد در صورتی كه كاخ سفید فشارهای خود علیه ایران را ادامه دهد ایران به سوی تولید این سانتریفیوژهای پیشرفته می رود.
العربیه در ادامه نوشت: روحانی با دفاع از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تصریح كرد كه تهران در برابر فشارهای آمریكا ایستادگی خواهد كرد.
تارنمای عربی اسپوتنیك روسیه هم با اشاره به حمایت روحانی از سپاه پاسداران نوشت: رئیس جمهوری ایران آمریكا را در راس تروریسم جهانی دانست و تاكید كرد كه این اقدام آمریكا ایرانیان را بیش از پیش متحد می كند.
شبكه خبری الجزیره قطر با درج یك خبر فوری در تارنمای خود نوشت: روحانی با تهدید آمریكا تاكید كرد درصورت ادامه فشارها و ظلم آمریكا به مردم ایران، سانتریفیوژ پیشرفته آی آر 8 تولید می كنیم.
شبكه خبری المیادین لبنان نیز با پوشش بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهور كشورمان نوشت: روحانی در سالروز ملی فناوری هسته ای در ایران آمریكا را تهدید كرد در صورتی كه به فشارهای خود علیه ایران ادامه دهد سانتریفیوژهای پیشرفته تولید می كنند.
تارنمای این شبكه خبری در ادامه آورده است: روحانی تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریكا را یك خطای راهبردی دانست و اعلام كرد كه سپاه پاسداران در مبارزه با تروریسم در كنار ملت سوریه، عراق و لبنان ایستاد. سپاه پاسداران در طول این سال ها توطئه های آمریكا در منطقه را ناكام گذاشته است و به همین علت مورد غضب آمریكاست.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روزدوشنبه (19 فروردین) با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام كرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.
كارشناسان سیاسی و ناظرین امور منطقه با هشدار به این اقدام یك جانبه دونالد ترامپ ، نسبت به عواقب آن ابراز نگرانی كردند.
« وندی شرمن » معاون پیشین وزیر امورخارجه آمریكا با انتقاد از اقدام دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران گفت: قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی نیروهای ما در خاورمیانه، به‌ ویژه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد.
در پی این تصمیم آمریكا، جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریكا را حامی تروریسم وفرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی كرد. شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریكا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریكا را«دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام»وتمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.
خاورم*9208*1508

سرخط اخبار سیاست