۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۵:۲۹
کد خبر: 83268693
T T
۰ نفر
بانك انگلیسی به دلیل نقض تحریم های ایران جریمه می پردازد

تهران - ایرنا - بانك انگلیسی استاندارد چارترد كه به نقض تحریم های آمریكا علیه ایران متهم شده، پذیرفته است كه برای حل و فصل تحقیقات مربوط به این اتهام چند صد میلیون دلار بپردازد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، بانك استاندارد چارترد كه مقر آن در لندن بوده اما بیشتر فعالیت های آن بر آسیا متمركز است، قصد دارد به تحقیقات چندساله پیرامون اتهام نقض تحریم های آمریكا علیه ایران از سوی این بانك پایان دهد.
براساس توافق این بانك با دولت آمریكا، استاندارد چارترد می تواند برای دور ماندن از اقدامات تنبیهی واشنگتن جریمه بپردازد اما مهلت این توافق تا چهارشنبه این هفته به پایان می رسد.
این بانك هفته گذشته اعلام كرد كه مبلغ 900 میلیون دلار را برای پرداخت جریمه های آمریكا و همچنین جریمه های دولت انگلیس كنار گذاشته اما بیشتر این مبلغ مربوط به نقض ادعایی تحریم های واشنگتن است.
تحقیقاتی كه دولت آمریكا درباره استاندارد چارترد انجام می داد مربوط به فعالیت های این بانك بین سال های 2007 و 2014 می شد كه به گفته مقام های آمریكایی ناقض تحریم های كاخ سفید علیه ایران بوده است.
این بانك پیشتر نیز برای حل و فصل ادعاهای مشابهی كه مربوط به فعالیت های سال 2001 تا 2007 بوده مبلغ 667 میلیون دلار به عنوان جریمه پرداخت كرده است.
مهلت نهایی توافق حل و فصل میان دولت آمریكا و این بانك كه چند بار تاكنون تمدید شده بود، در 11 فروردین ماه سال جاری به پایان می رسید اما واشنگتن 10 روز دیگر آن را تمدید كرد.
سال گذشته تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد كه دولت آمریكا جریمه ای نزدیك به 1.5 میلیارد دلار برای بانك استاندارد چارترد در نظر گرفته است.
رقم این جریمه احتمالی در آن زمان به طور دقیق مشخص نبود اما بلومبرگ اعلام كرد كه برمبنای نامه نگاری میان مقام های این بانك و نهادهای نظارت و تنظیم مقررات آمریكا، این مبلغ 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شد.
آمریكا در دهه‌های اخیر با تكیه بر نقش دلار در اقتصاد جهانی، در مواردی تحریم‌هایی را به شركت‌ها و بانك‌های دیگر كشورها تحمیل كرده است.
این در شرایطی است كه به اذعان مقام‌های پیشین این كشور و كارشناسان اقتصادی، استفاده مكرر از این ابزار، تاثیرگذاری آن را به تدریج به سطح نازلی رسانده است.
«جَرِت بلانك» مسئول پیشین هماهنگی امور برجام در وزارت خارجه آمریكا، پیش از این در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته بود: احتمال می‌رود زمانی برسد كه دولت‌های خارجی و بازیگران بخش خصوصی، ما را نادیده بگیرند.
وی ادامه داد: دولت به نوعی مست قدرت تحریم‌ها شده، اما آنچه نمی‌فهمد این است كه این ابزار، محدود و شكننده است.
شبد**9416**1379