۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۵۳
کد خبر: 83265829
T T
۰ نفر

تمركز مدیریت بحران بر كنترل سیلاب در خوزستان

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۵۳
کد خبر: 83265829
تمركز مدیریت بحران بر كنترل سیلاب در خوزستان

تهران- ایرنا- تداوم شرایط بحرانی در مناطق سیل زده شمال و غرب كشور، رویدادهایی ازجمله در معرض سیل بودن بالغ بر 400 هزار نفر در خوزستان، اخطار تخلیه به 14روستای حاشیه كرخه و دز در اهواز، درنوردیدن تندباد با سرعت 100 كیلومتر برساعت در شوشتر و همچنین رویدادهایی ازجمله ورود نخستین محموله كمك های كویت برای سیل زدگان و تمدید مكالمه رایگان اپراتورهای كشور در این مناطق را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، با فروكش كردن سیلاب در شهرهای استان لرستان، كار امدادرسانی بمرور از درجه بحرانی، وارد مرحله پشتیبانی و اقدامات پس از سیل همچون پاكسازی معابر و منازل آسیب دیدگان شده اما همزمان در خوزستان، تمركز مدیریت بحران كشور كه با حضور وزیر كشور در استان همراه است بر كنترل سیلاب در شهرها و روستاهای در معرض خطر استوار شده است. در همین راستا رویدادهای مرتبط با وقوع سیل به شرح زیر مورد مداقه خبرنگاران و گزارشگران ایرنا در اقصی نقاط كشور و جهان بوده و رسانه ای شده است.

* حدود 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیل هستند
- عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور: حدود 400 هزار نفر در نقاط شهری و روستایی خوزستان در معرض سیل قرار دارند.
- باید برای حداقل خسارت و حداقل تهدید بالاترین پیش بینی و بالاترین تضمین را ایجاد كنیم؛ چرا كه در این استان اصلا نباید خطر پذیری را پذیرفت و بنا را بر نبود حادثه گذاشت؛ حتی اگر پنج درصد احتمال وقوع یك حادثه باشد باید برای آن پیش بینی داشته باشیم.
- با پخش سیلاب در دشت و نیز با منفجر كردن كانال ها و هدایت آب به هور، مدیریت استان موفق شده صیانت خوبی برای حمیدیه، سوسنگرد، بستان و باقی شهرها داشته باشد البته مردم به زحمت افتادند و تعداد زیادی از روستاهای خوزستان تخلیه شد.
- شخصاً ضامن پرداخت خسارات سیل زدگان از سوی دولت می شوم و آن را پیگیری می كنم.
- دولت خسارت های مردم را از ابعاد مختلف می بیند و به طور قطع آنها را پرداخت می كند

* ورود نخستین محموله كمك های كویت به سیل زدگان ایران
- نخستین محموله كمك های انسان دوستانه دولت كویت برای استان های سیل زده كشورمان وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران شد.
- این محموله شامل پمپ های قدرتمند تخلیه آب از مناطق سیل زده بعلاوه مواد غذایی، دارویی و دیگر اقلام مورد نیاز است.
- قرار است كمك های دولت كویت در هفته های آتی نیز ادامه یابد.
- شورای وزیران كویت جمعیت هلال احمر این كشور را مكلف به همكاری با وزارت خارجه برای تأمین فوری این كمك ها كرده است.

* تمدید مكالمه رایگان اپراتورهای كشور در مناطق سیل‌زده
- اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سیار ایران اعلام كرد: اپراتورهای تلفن همراه به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای یك هفته دیگر، مكالمه در منطقه زلزله زده را رایگان كردند.
- اپراتورهای همراه اول، رایتل و ایرانسل اعلام كردند: در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق وسیعی از استان لرستان، به منظور رفاه حال شهروندان و در راستای كمك رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مكالمه(درون و برون شبكه) در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، كوهدشت، رومشگان و معمولان در استان لرستان كه از روز سه شنبه ١٣ فروردین تا روز جمعه ١6 فروردین ماه رایگان شده بود، به مدت یك هفته یعنی تا روز جمعه ٢٣ فروردین ماه تمدید شد.

* جلوگیری از انتشار آگهی فروش چادرهای امدادی در سایتهای اینترنتی
- در این شرایط بحرانی ‌كه داغ سیل و طغیان رودخانه ها هنوز بر دل ساكنان شهرها و روستاهای مناطق سیلزده سنگینی می كند، عده‌ای سودجو در سایتهای فروش اینترنتی ازجمله دیوار مبادرت به انتشار آگهی فروش چادرهای اهدایی و غیر قابل فروش سازمان های امداد رسان ازجمله هلال احمر كرده اند.
- كمی پس از انتشار این آگهی‌ها، سایت دیوار اعلام كرد: 40 آگهی فروش چادرهای ‎هلال احمر در این سایت با هدف جلوگیری از سوء استفاده از اموال دولتی و همچنین كاهش آلام سیل‌زدگان غرب‌ كشور حذف شد و دیگر هیچ آگهی با این محتوا اجازه انتشار نخواهد یافت.

* نامه یك كارشناس به گوترش: تحریم ها مانع كمك به سیلزدگان شد
- كاوه افراسیابی كارشناس مسایل سیاست خارجی ایران در آمریكا در نامه ای به دبیركل سازمان ملل متحد با انتقاد از عملكرد این سازمان و نهادهای وابسته در ارسال كمك به مردم سیلزده ایران، گفت: تحریم ها مانع جدی برای تلاش های بین المللی در این زمینه بوده است.
- به عنوان نگرانی یك ایرانی-آمریكایی كه كارشناس امور خارجی ایران و اصلاحات سازمان ملل ماست، این نامه را می نویسم تا مراتب ناامیدی عمیق خود را نسبت به بی عملی توجیه ناپذیر نهادهای سازمان ملل در خصوص فاجعه انسانی به خاطر سیل ویرانگری كه بیشتر مناطق ایران را در برگرفته است، ابراز كنم.
- به دنبال تحریم های غیر قانونی و ناعادلانه آمریكا در نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تلاش های بین المللی در یاری دادن به ایران به طور جدی با مانع مواجه شد و حتی یك كمك كوچك هم از سوی آژانس های امدادی سازمان ملل وجود نداشته است.
- این نشان دهنده یك ضربه بزرگ به هنجارها و اصول بشردوستانه سازمان ملل متحد است كه به قدرت های یغماگر غربی اجازه داده می شود تا با ارتزاق از مشكلات مردم ایران، در كنار این مصیبت غمبار راحت باشند.
- مطمئنا ناتوانی سازمان ملل در مورد مسئولیت خود و نشان دادن بی طرفی در مراقبت ها، به تصویر و اعتماد مردم ایران به این سازمان جهانی آسیب می زند.

* اعطای تسهیلات به بازنشستگان مناطق سیل زده
- مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشور از اعطای دو هزار فقره تسهیلات 50 میلیون ریالی به بازنشستگان مناطق سیل زده خبر داد.

* كمك فرانسه به سیل‌زدگان ایران
- وزارت امور خارجه فرانسه بامداد شنبه اعلام كرد كه كمك های انسان دوستانه این كشور به سیل‌زدگان در چند روز آینده به ایران ارسال می‌شود.
- این محموله 12 تنی در زمینه تجهیزات امداد و نجات برای سیل زدگان است.
- سفارت فرانسه در تهران نیز پیش از این در صفحه توئیتر خود اعلام كرده بود كه با توجه به گستردگی خسارات سیل در ایران، پاریس برای كمك به سیل زدگان، تجهیزات امداد و نجات شامل 114پمپ تخلیه آب، 300 بسته تجهیزات آشپزی و پنج هزار پتو را به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روزهای آتی تحویل خواهد داد.

همچنین اخبار و گزارش های خبرنگاران ایرنا از اقصی نقاط كشور در 12 ساعت گذشته به شرح زیر آمده است:

*** خوزستان
* سیلاب كرخه به شهر الهایی از توابع اهواز رسید
- علی بلمچی بخشدار مركزی اهواز با اشاره به رسیدن سیلاب كرخه به روستاهای این بخش، گفت: نیمه غربی شهر الهایی و 6 روستای بخش مركزی اهواز در خطر آبگرفتگی هستند و باید تخلیه شوند.
- روستاهای چبسه كوچك و بزرگ، حلاف یك و 2 و 3 و روستای قلعه سحر در حاشیه رودخانه كرخه به دلیل رسیدن سیلاب باید تخلیه شوند.
- برای اسكان 15 هزار نفر اهالی آنها یك اردوگاه جدید در محل اسكان كاروان های راهیان نور نرگس، جنب پادگان ولیعصر (عج) در نظر گرفته شده است.
- اهالی روستاهای منطقه بامدژ در پنج اردوگاه هلال احمر در شهر الهایی ساكن شده اند، این اردوگاه ها در بخشی از شهر قرار دارند كه سیلاب كرخه آن را تهدید نمی كند.
- شایعه سرقت در روستاهای سیل زده تكذیب می شود؛ ممكن است مواردی به صورت استثنایی وجود داشته باشد اما در مجموع، منطقه امنیت لازم را دارد.

* آذری جهرمی: تمهیدات لازم برای مدیریت بحران حوزه ارتباطات اندیشیده شد
- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیریت بحران در خوزستان را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: تمهیدات لازم برای شرایط بحران در حوزه ارتباطات برای خوزستان اندیشیده شد و خوشبختانه تاكنون مشكل خاصی نداشته ایم.
- در هفته های اخیر به طور مستمر پیگیر مشكلات حوزه ارتباطات از طریق استاندار خوزستان و تیم های بحران بودیم.
- با مدیریت خوبی كه صورت گرفته و همكاری های وزارتخانه های مختلف شاهد كنترل وضعیت سیل در خوزستان بوده ایم.
- با توجه به حجم بارندگی های بالا دست تبعات سیل می توانست در استان خوزستان بسیار وسیع باشد.
- حجم بی سابقه ای از آب پشت سدهای خوزستان ذخیره شده است؛ سدها و آب های ذخیره شده جان بسیاری از مردم را نجات دادند.
- با زنده شدن تالاب ها بر اثر بارندگی ها و آورد سدها، به طور طبیعی مشكلاتی نظیر ریزگردها امسال كمتر خواهد بود.
- تنها 40 دقیقه ارتباطات ماهشهر را از دست دادیم كه بسرعت حل شد؛ ضمن آنكه برخی اختلالات كوتاه مدت در مناطقی مثل اهواز در كمترین زمان رفع شدند.

* 14روستای حاشیه كرخه و دز در اهواز اخطار تخلیه گرفتند
- جمال عالمی نیسی فرماندار شهرستان اهواز گفت: ساكنان 14 روستای حاشیه رودخانه های كرخه و دز در بخش مركزی این شهرستان اهواز در خطر سیلاب قرار دارند و باید نسبت به تخلیه منازل خود اقدام كنند.
- ساكنان روستاهای حلاف یك، حلاف 2، حلاف 3، بروایه آلبو ثنوان، بروایه عمیر، بروایه یوسف، قلعه سحر، چپسه كوچك، چپسه بزرگ، سید یوسف، عشاره بزرگ، عشاره كوچك در حاشیه رودخانه كرخه و 2 روستای طواهر و ام عگله بیت سعید در حاشیه رودخانه دز در بخش مركزی نسبت به تخلیه منازل خود اقدام كنند.
- امكانات تخلیه و اسكان روستائیان توسط بخشداری مركزی و جمعیت هلال احمر اهواز تامین می شود.

* 19 روستای شهرستان باوی در خطر سیلاب كارون و دز
- منوچهر ورناصری فرماندار شهرستان باوی نسبت به خطر سیلاب در حدود 19 روستای این شهرستان در حاشیه رودخانه های دز و كارون هشدار داد و از اهالی این روستاها خواست كه با توجه به افزایش دبی رودخانه ها برای تخلیه روستاها همكاری كنند.
- با توجه به افزایش دبی در رودخانه دز 15 روستای بخش عنافچه با جمعیت 12 هزار نفر در حاشیه این رودخانه، در تهدید سیلاب هستند اما به رغم اخطار چند باره به اهالی این روستاها تعدادی از آنها به دلیل داشتن دام و احشام هنوز حاضر به تخلیه خانه های خود نشده اند.
- هم اكنون روستای سفاك به زیر آب رفته همچنین روستاهای خاور، مراونه، چم خزانه یك و 2 و چم العبید كه به رودخانه نزدیك تر هستند تخلیه شده اند، اما سایر روستاها در مقابل خروج از روستا كه اكنون منطقه خطر است، مقاومت می كنند.
- مسیر روستای خاور مسدود شده و امدادرسانی به آن تنها به وسیله بالگرد و راه آهن امكان پذیر است، كه با مدیر راه آهن برای این مساله مذاكره شده است.
- شهرستان باوی در محل تلاقی رودخانه های دز و كارون قرار دارد و به تعدادی از روستاهای این شهرستان از جمله منصوره یك و 2) در دهستان عنافچه)، روستای سید شریف و سید سلطان اخطار داده شده كه خانه های خود را تخلیه كنند، اما در اینجا تخلیه به صورت كامل صورت نگرفته است.
- دبی روز جمعه كارون در ملاثانی سه هزار و 100 مترمكعب در ثانیه بوده و سازمان آب و برق اخطار داده كه دبی افزایش می یابد بنابراین لازم است كه اهالی روستاهای در معرض سیل، برای نجات جان خود و خانواده، روستاها را تخلیه كنند.
- با توجه به اینكه سیل بندهای شهرهای ویس و شیبان تقویت شده، اكنون نیازی به تخلیه این شهرها نیست، البته به ساكنان تعدادی از منازل كه نزدیك به رودخانه بودند نیز اخطار تخلیه داده شده و برخی نیز خانه ها را خالی كردند.
- روستای «درآویزه» در بالادست رودخانه كارون نیز با توجه به احتمال ریزش ساحل، وضعیت خطرناكی دارد كه 20 خانوار از آنها به شهر رامین و بقیه به سایر اردوگاه ها منتقل شده اند.
- تمام مدارس، سالن های ورزشی و سوله های شركت های مستقر در این شهرستان برای اسكان روستاهای سیل زده آمادگی دارند.

* تندباد با سرعت 100 كیلومتر برساعت شوشتر را درنوردید
اهواز - ایرنا - رییس اداره هواشناسی شهرستان شوشتر جمعه شب از وزش تندباد با سرعت 100كیلومتر برساعت در این شهرستان خبر داد.
- سرعت این تند باد به حدی بوده كه در برخی مناطق باعث قطع درختان و سقوط تابلوها شد.
- در پی وقوع این تندباد، برق برخی مناطق شهری و روستایی نیز قطع شده است.
- این تند باد كمتر از یك ساعت در شهرستان فعال بود اما سامانه بارشی تا روز دوشنبه در آسمان خوزستان فعال خواهد بود.

*** لرستان
* امدادرسانی به 19 هزار نفر در مناطق سیل زده لرستان
- شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تاكنون 19 هزار نفر در مناطق سیل زده لرستان امدادرسانی و 11 هزار 180 نفر نیز اسكان اضطراری شدند.
- تا كنون 458 واحد مسكونی در مناطق سیل زده لرستان از آب تخلیه شده است و با توجه به وسعت منطقه عملیاتی و عدم راه دسترسی به آن مناطق با فراخوان 40 تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر استانهای كردستان، همدان، اصفهان، مركزی، قزوین، قم، زنجان و چهارمحال و بختیاری روند ارزیابی و امدادرسانی به مناطق آسیب دیده مهیا شد.
- دو هزارو420 دستگاه چادر، هفت هزار و 850 تخته پتو، یكهزار و 155 تخته موكت، 303 دست ظروف، یكهزار و280 كیلوگرم نایلون، 29هزار و 350 قرص نان، 236شعله والور، 27 هزار و 683 بطری آب معدنی و چهار هزار و 651 بسته مواد غذایی در منطقه توزیع شده و انبارهای استان نیز تقویت شده است.
- در بخش فعالیتهای امداد هوایی با همكاری و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به عدم دسترسی زمینی تیمهای عملیاتی به مناطق آسیب دیده، تعداد 6 فروند بالگرد در استان مستقر شده و در همین راستا با همكاری و پشتیبانی بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرآیند انتقال محموله های امدادی، عملیاتی، نیرو و تجهیزات به منطقه بعد از بهبود شرایط جوی سرعت بیشتری گرفت.
- مجموع فعالیتهای امداد هوایی 43 ساعت پروازی، 164 سورتی پرواز، جابجایی785 مسافر و 9هزار و 600 محموله بوده است.

*** ایلام
* تصویب كمك 25 میلیون ریالی دولت برای هر هكتار به كشاورزان سیل زده
- دكتر سعید نمكی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در جلسه مدیریت ستاد بحران و شورای اداری استان ایلام گفت: بنا بر مصوبه اخیر هیات دولت 25 میلیون ریال كمك بلاعوض در هر هكتار برای اراضی باغی و زراعی دیم و آبی كشارزوان استان های سیل زده در نظر گرفته شده است و به ایستگاه های پمپاژ آب دارای مجوز نیز كمك هایی صورت می گیرد.
- با وجود مشكلات عدیده دولت در سال مالی جاری اما كمك به جبران خسارت سیل زده های مردمی از اولویت های دولت است.
- یكی از نكات مثبت و قوت كشور در سیل اخیر این بود كه با وجود گستردگی سیلاب در بیشتر نقاط كشور با توجه به خرابی تاسیسات وانشعابات آب و فاضلاب و زیرساخت ها اما با تمهیدات صورت گرفته هیچ گونه اپیدمی و بیماری روده ای و انگلی در استان های سیل زده رخ نداد.
- سیلاب خسارات عدیده ای به نقاط مختلف كشور وارد ساخت كه شرایط شیراز در روزهای اولیه بسیار بغرنج و نارحت كننده بود و اكنون سیلاب در خوزستان و لرستان نیازمند مدیریت و خروج از بحران و وضعیت حاد است.
- با وجود آنكه سیلاب خرابی های زیاد و حتی تلفات جانی زیادی داشت اما جانی تازه به منطقه خشك شده زاگرس كه درختان آن به علت خشكسالی های پی درپی دچار بیماری های ذغالی و آفت لورانتوس شده بود بخشید.
- پس از بازدید میدانی و بررسی وضع مناطق سیل زده استان ایلام، جمع بندی خسارت های وارده به بخش خصوصی و دولتی و مردم در جلسه بعدی هیات دولت مطرح و به ریاست جمهوری ارائه می شود تا اعتبارت مطلوبی برای این استان ایلام اخذ شود.
شبس**1504
۰ نفر