۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83262835
T T
۰ نفر

پلدختر پس از يك شب سخت

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83262835
پلدختر پس از يك شب سخت

خرم آباد - ايرنا - مردم شهرهاي پلدختر ومعمولان و روستاهاي اطراف حاشيه كشكان از حدود 24 ساعت گذشته لحظات سخت و جدال نفس گيري با سيلاب داشتند و ديشب را بدون دريافت خدمات امدادي و هرگونه امكاناتي در پشت بام منازل يا كوه هاي اطراف گذراندند.

به گزارش ايرنا، ازديروز تمامي راه هاي زميني به منطقه قطع شده بود و شرايط جوي اجازه پرواز هوايي را نمي داد، تنها در يك مورد بالگرد امدادي ايلام موفق به حضور در منطقه و نجات حدود 15 نفر شد كه براي فرار ازسيلاب در پشت بام منازل پناه گرفته بودند.
از نخستين ساعات امروز با بهبود شرايط جوي و ايجاد يك راه دسترسي در مسير آزادراه خرم آباد - پل زال كار امدادرساني به مردم آغاز شده است.
صبح امروز سه شنبه رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از ورود گروه هاي واكنش سريع امدادي به منطقه سيل زده پلدختر استان لرستان خبر داد.
مرتضي سليمي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: اين تيم هاي امداد و نجات با ورود خود به منطقه يادشده با تمام توان در حال امدادرساني به سيل زدگان و متاثرين از سيلاب هستند.
وي ادامه داد: همچنين 6 فروند بالگرد هم براي كمك به سيل زدگان پلدختر به لرستان اعزام شدند.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اضافه كرد: همه اقلام امدادي، زيستي و مواد غذايي به اندازه كافي در انبارهاي استان لرستان وجود دارد و بالگردهاي هلال احمر به تيم هاي تخصصي امداد و نجات كوهستان براي فرود و صعود احتمالي و نجات جان حادثه ديدگاني كه به خاطر سيلاب به پشت بام ها و ارتفاعات بلند پناه برده اند مجهز شده اند.
سليمي توضيح داد: يك اردوگاه جديد هم براي اسكان اضطراري و موقت سيل زدگان پلدختر استان لرستان پيش بيني و برپا شده است.
وي از عموم مردم خواست تا از تردد بي مورد در مناطق سيل زده استان لرستان خودداري كنند تا امدادرساني به سيل زدگان با سرعت بيشتري انجام شود.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر همچنين از نجات و انتقال شماري از روستائيان به روستاهاي ديگر و مناطق امن خبر داد و گفت: با باز شدن مسيرهاي مواصلاتي زميني به پلدختر گروههاي جديد امداد و نجات به مناطق سيل زده اعزام خواهند شد.
مديركل مديريت بحران لرستان نيز گفت: با گشايش كامل مسيرها كار امدادرساني به منطقه سرعت مي گيرد.
غلامرضا آقاميرزايي افزود: بخشي افراد گرفتار سيل به روستاهاي اطراف منتقل شده و يا در ساختمان هاي امن تر روستاي خود اسكان داده شدند.

** 14بالگرد و هواپيماهاي ارتش آماده ارسال كمك به لرستان هستند
وزير كشور كه دوشنبه شب در نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران شركت كرده بود، گفت: 14 بالگرد و هواپيماهاي c-130 ارتش آماده ارسال تجهيزات به مناطق سيل زده لرستان است اما به علت شرايط جوي تاكنون امكان اعزام انجام نشده است.
عبدالرضا رحماني فضلي در حاشيه اين نشست به خبرنگاران افزود: البته امدادها به صورت زميني به سمت لرستان و پلدختر ارسال شده است.
وي با بيان اينكه ٢٤ استان كشور درگير بارندگي هستند افزود: در بارندگي هاي اخير همه دستگاه ها نهايت همكاري را داشتند.
وزير كشور گفت: به تمامي استان ها بخشنامه هايي مبني بر ارسال امكانات و تجهيزات به مناطق سيل زده همچون ايلام، لرستان و خوزستان ارسال شده است.
به گفته وي استانداران مي توانند نيازهاي خود را بين استاني رفع كنند.

**نيروهاي مسلح به كمك سيلزدگان لرستان مي آيند
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز به تمامي نيروها دستور داد كه به سيل زدگان استان لرستان امدادرساني كنند.
پيرو فرمان قبلي فرمانده معظم كل قوا به رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح مبني بر امداد رساني به سيل زدگان و به دنبال ادامه بارندگي هاي سيل آسا در بسياري از شهرهاي كشور از جمله برخي شهرهاي استان لرستان، سرلشكر محمد باقري در دستوري به نيروهاي مسلح اعم از ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و وزارت دفاع ابلاغ كرد هرچه سريعتر با بسيج نيروي انساني، تجهيزات و بالگردهاي امدادي، به ياري سيل زدگان استان لرستان بشتابند.
وي در اين دستور تاكيد كرد: نيروهاي مسلح تا زمان آرامش هموطنان سيل زده در شهرهاي درگير سيل حضور داشته باشند.

**غذا و پوشاك نياز فوري مردم پلدختر و معمولان
با توجه به پيام هاي ارسالي و تماس هاي دريافتي از مردم سيلزده پلدختر و معمولان، غذا و پوشاك نياز اصلي آنان است.
در فيلم هايي كه در فضامجازي به اشتراك گذاشته شده بسياري از مردم شب گذشته را در محيط هاي باز و در سرما گذرانده اند و با وجود اينكه كودكان نيز همراه آنان هستند برخي نيز نسبت به تامين شير خشك براي نوزادان درخواست كمك دارند.
حجم خرابي سيل پلدختر بسيار بالاست/اطلاعات دقيقي از روستاهاي سيل زده نيست

**حجم خرابي بالا است و اطلاع دقيقي از روستاهاي سيل زده نيست
استاندار لرستان گفت: حجم خرابي سيلاب پلدختر بسيار بالا است وبه دليل نبود راههاي دسترسي و امكان ارتباط كامل مخابراتي تاكنون اطلاعات دقيقي از روستاهاي سيل زده واقع در مسير وجود ندارد.
سيد موسي خادمي بيان كرد: ساعت 3 بامداد امروز يك مسير زميني جديد به پلدختر ايجاد شده و تعدادي ازنيروهاي امدادي وارد منطقه شدند.
وي اظهار داشت: از اوايل وقت امروز از طريق بالگرد منطقه را بازديد كرديم كه سيل كاملا فروكش كرده اما حجم خرابي ها بالا است.
وي دامه داد: با توجه به اينكه جاده خرم آباد - پلدختر بطور كل ازبين رفته امكان دسترسي زميني به صورت گسترده وجود ندارد و نمي توان به همه روستاهاي سيل زده وارد شد.
استاندار لرستان گفت: تقريبا تمامي روستاهاي نزديك رودخانه كشكان به طور كامل زير آب رفته اند كه به نظر مي رسد قبل از وقوع سيلاب تخليه شده اند اما بايد به وطر دقيق رسيدگي شود شايدرادي عليرغم هشدارهاي تخليه در محل مانده باشند.
خادمي تصريح كرد: مردم اين روستاها در ارتفاعات اطراف مستقر بودند و ارائه خدماتي همچون غذا و چادر به آنان توسطبالگرد آغاز شد.
وي با بيان اينكه هم اكنون بالگرد هاي ارتش سپاه پاسداران در حال انجام عمليات در روستاهاي شهرستان پلدختر هستند گفت: قرار است تعداد ديگري بالگرد وارد استان شود كه اميدواريم اين مهم هرچه سريع انجام گيرد.
وي اظهار داشت: تعداد و پراكندگي نقاط نيازمند امدادرساني بسيار زياد است و ارتباطمخابراتي و تلفني منطقه كامل برقرار نيست.
استاندار لرستان گفت: متاسفانه بخش غربي پلدختر زير آب رفته و به هيچ وجه قابل سكونت نيست و شرق اين شهر تقريبا مشكلي ندارد.
خادمي با اشاره به حضور وزير راه و شهرسازدر منطقه افزود: تلاش براي ايجاد راه دسترسي مناسب به شهرستان پلدختر از طرف آزاد راه خرم آباد - پل زال همچنان ادامه دارد.
به گفته وي هلال احمر نسبت به تامين اقلام اساسي براي سيل زدگان قول مساعد داده اما به دليل شرايط نامساعد دسترسي، توزيع اقلام به سختي انجام مي شود.
وقوع سه مرحله سيل در سال گذشته بيش از پنج هزارميليارد ريال خسارت در لرستان به جاي گذاشت و مردم بسياري از شهرهاي لرستان به نحوي با تبعات اين خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.
اما آغازين روزهاي امسال نيز شدت بارش ها و وقوع سيل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان اين استان درگير و دار اين حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش هاي امسال تا هشت هزار ميليارد ريال عنوان شد و در حالي كه تلاش براي احياي مجدد استان آغاز شده بود موج بارشي جديدي از ابتداي هفته جاري سراسر استان را در بر گرفته است.
اوج فعاليت اين سامانه از دوشنبه شب آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، بارش هاي سيل آسايي كه چندين رودخانه مرده استان را از خواب خشكسالي بيدار و روانه شهر و وروستاهاي استان كرده است.
روز دوشنبه سه رودخانه خرم آباد، و رودخانه شهرستانهاي دلفان، كوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگني طغيان كرده، سد مروك دورود سرريز كرده و برخي سدها همچون هاله و كزنار در آستانه سرريز هستند و به صدها هزار نفر از اهالي هشدار داده شده منزل خود را ترك كنند.
برق، آب و گاز بسياري از مناطق شهري و روستايي قطع شد، پل هاي بسياري در مسيرهاي اصلي و فرعي فروريخته و بسياري از روستاهاي سيل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسي ندارند و تاكنون نيز شرايط جوي اجازه پرواز هاي امدادي به اين مناطق را نداده است.
راههاي منتهي به خرم آباد مركز استان بسته شده و امروز با كشته شدن 2 نفر در معمولان و ويسيان، شمار جان باختگان بارش هاي سيل آسا در لرستان به هفت نفر رسيد.
بارش هاي سيل آسا باند فرودگاه خرم آباد را احاطه كرد و معاون اول رييس جمهوري را مجبور كرد سفر خود به خوزستان را زميني ادامه دهد.
مناطق جنوبي و ساحلي خرم آباد را سيلاب عظيم در برگرفته و روستاهاي جنوب اين شهر دچار آبگرفتگي شديد شده اند، در پلدختر به دليل قطع راههاي زميني و ارتباط تلفني تا شامگاه امشب، عدم امكان پرواز امدادي، اطلاعي از روستاهاي سيل زده حاشيه كشكان در دسترس نبود.
چندين روستاي پلدختر همچون بابازيد، چم مهر و ودمرود زير آب رفته اند، بخش غربي شهر با جمعيت حدود 6 هزار نفر و شهر معمولان نيز غرقاب هستند.
فرماندار دوره چگني هم حجم خسارتها را بالا عنوان كرده و اظهار داشته 60 درصد منازل مسكوني دچار آبگرفتگي شدند.
ارتباط 290 روستا در اليگودرز و حدود 250 روستا در دلفان نيز قطع شده است.
7269/7273/6060
۰ نفر