۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83262816
T T
۰ نفر
عملیات احداث كانال فرعی برای كنترل آب گرگانرود آغاز شد

گنبدكاووس - ایرنا - رییس شبكه های آبیاری و زهكشی شركت آب منطقه ای استان گلستان از آغاز احداث كانال فرعی در حوزه شهرستان گنبدكاووس برای كنترل آب ورودی گرگانرود به سد 'وشمگیر' خبر داد.

مهدی ضیایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا كاهش ورود آب گروگانرود از طریق سد وشمگیر به مناطق پایین دست، بویژه شهرستان آق قلا را از دیگر اهداف حفر كانال انحرافی اعلام كرد.
وی افزود: این كانال انحرافی به طول 2 كیلومتر با حجم 300 هزار متر مكعب خاكبرداری با به كارگیری 20 دستگاه ماشین آلات توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است.
ضیایی اضافه كرد: درصورت افزایش ماشین آلات، عملیات احداث این كانال كه از عصر دیروز آغاز شده، ظرف چند روز آینده به پایان خواهد رسید و از ورود مقدار 40 تا 50 متر مكعب آب درثانیه به سد وشمگیر جلوگیری می كند.
وی تصریح كرد: محل احداث این كانال فرعی در مسیر رودخانه ای قدیمی به نام كال شور یا بند ولی در محدوده روستاهای یسیرگچن و دیگچه بخش مركزی گنبدكاووس است و انشاالله بخشی از آب ورودی گرگانرود از طریق این كانال به سمت دریاچه شور و اراضی كم بازده و شوره زار بخش داشلی برون این شهرستان هدایت می شود.
رییس شبكه های آبیاری و زهكشی شركت آب منطقه ای گلستان همچنین ادامه داد: به علت شیب كم رودخانه گرگانرود، سرعت انتقال آب این رودخانه قدیمی كم است و با حفر كانال فرعی سرعت انتقال بیشتر می شود.
به گزارش ایرنا، استان گلستان درآخرین روزهای سال 97 با یكی از كم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریكه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید.
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادست سد گلستان از جمله گالیكش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان كوتاهی بوده است ضمن اینكه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب كرد.
بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدكاووس، سد بوستان در كلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد كه به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.
با گذشت حدود دو هفته از وقوع بارش ها، سرریز سدهای استان گلستان همچنان ادامه دارد و دو شهر آق قلا و گمیشان همچنان درگیر سیل هستند.
شهرستان گنبدكاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
۰ نفر