۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83260513
T T
۰ نفر

گنجينه اي از آثار نوسنگي تا قاجاري

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83260513
گنجينه اي از آثار نوسنگي تا قاجاري

اروميه - ايرنا - موزه باستان شناسي اروميه با برخورداري از آثار مربوط به دوران نوسنگي تا سلسله قاجاري، بازديدكنندگان را با سبك زندگي پيشينيان در نخستين سكونتگاه هاي بشري پيوند مي دهد.

به گزارش ايرنا موزه باستان شناسي اروميه با 50 سال قدمت و 28 هزار اثر سنگي، سفالي و فلزي از غني ترين موزه هاي كشور به شمار مي رود و مجموعه اي از ابزارآلات سنگي متعلق به هزاره هفتم پيش از ميلاد را كه از تپه باستاني «اهرنجان» در سلماس و «تپه جلبر» در نقده كشف شده را به نمايش عموم گذاشته است.
بخشي از سالن موزه به نمايش آثار دوره اسلامي از قرون اوليه اسلام تا دوره قاجار اختصاص يافته و انواع سفالينه هاي لعابدار و ظروف برنجي دوره سلجوقي، كاشي و سفالينه هاي زرين دوره ايلخاني، ظروف سفالين لعاب كاري شده قرن 6 هجري قمري همراه با سكه هاي صدراسلام در بخش هاي ديگر موزه به نمايش گذاشته شده است.
وجود آجرهاي لعابدار سه هزار ساله و سكه هاي نقره و ظروف شيشه اي دوره ساساني از ديگر ويژگي هاي منحصر بفرد موزه تاريخي اروميه محسوب مي شود.
وجود سه كتيبه سنگي بزرگ متعلق به دوره حكمراني اورارتوها به نام ‌هاي «كله شين»، «ماوانا» و «محمودآباد» جزء اشياي بي نظير موزه باستان شناسي اروميه بوده كه به خط ميخي نگاشته شده است.
نسخ نفيس اين موزه از دوران ايلخاني تا قاجار همراه با آثار خوشنويسان مشهور جهان اسلام مانند «احمد نيريزي» و «غلامعلي نائيني»، بخش ديگري از اين گنجينه را تشكيل مي دهد.
حميد سيد پور اقدم، يكي از بازديدكنندگان اين موزه طي ايام نوروزي به تنوع آثار اين گنجينه اشاره كرد و گفت: غنا و جذابيت موزه باستان شناسي اروميه در مقايسه با ساير موزه هايي كه بازديد كرده ام، مثال زدني است.
ناظر عالي ستاد هماهنگي خدمات سفر كشور كه يكي از بازديدكنندگان موزه اروميه در روز پنجشنبه/8 فروردين/ بود، به خبرنگار ايرنا گفت: بازديد از اين موزه غني بسيار لذت بخش بوده زيرا قدمت اشيا بسيار بالاست.
مجتبي خالدي ادامه داد: 12 هزار اثر در اين موزه وجود دارد كه با توجه به محدوديت مكان تنها 700 قلم از آنها در اين موزه به نمايش گذاشته شده است و بايد موقعيتي فراهم شود تا تمام اين آثار به نمايش گذاشته شود.
وي به گردشگران اروميه توصيه كرد تا از موزه باستان شناسي اين شهر بازديد كنند و اضافه كرد: گذشت زمان در بازديد از اين موزه احساس نمي شود و آثاري كم نظير در معرض ديد بازديكنندگان قرار مي گيرد.
معاون فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز معتقد است كه با توجه به تعداد بالاي اشياي تاريخي، اين گنجينه دومين موزه غني كشور است.
حسن سپهرفر با بيان اينكه «هر دوره از تاريخ اشياي منحصر به فرد خود را در اين موزه دارد»، گفت: ابزار آلات استخواني و سنگي و كاشي هاي لعاب دار و آجرهاي تپه قلايچي نيز از ديگر اشياي منحصر بفرد دوره هاي صدر اسلام تا قاجار در اين موزه محسوب مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه گردشگران مي توانند در ايام نوروز از اين مجموعه تاريخي بازديد كنند، بيان كرد: كارشناس ميراث فرهنگي كه به اين آثار آشنايي كامل دارد به عنوان راهنما در اين مكان حضور مي يابد تا اطلاعات لازم را در اختيار گردشگران قرار دهد.
به گفته وي موزه باستان شناسي اروميه به ويژه در روزهاي پاياني هفته و تعطيلات نوروزي و تابستاني پذيراي جمعيت كثيري از گردشگران داخلي و خارجي است و اين مكان فرهنگي يكي از پربازديدترين مراكز فرهنگي و گردشگري استان به شمار مي رود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: با هدف معرفي بيش از پيش اين گنجينه تاريخي در ايام نوروز، بازديدكنندگان با اتوبوس گردشگري به موزه اروميه راهنمايي مي شوند و هتل هاي اروميه نيز تورگردي هاي خود را به اين موزه هدايت مي كنند.
جليل جباري افزود: استفاده از ظرفيت فضاي مجازي يكي از مهمترين راهكارها براي جذب گردشگر به ويژه در ايام نوروز و تابستان است و بايد از اين فضا براي شناساندن هرچه بيشتر و بهتر جاذبه هاي گردشگري استان از جمله موزه اروميه بهره برداري شود.
وي اضافه كرد: در سال هاي اخير اقدامات مناسبي در جهت افزايش مسافران ورودي به استان به ويژه در ايام نوروز و تابستان انجام شده كه نتيجه آن رشد بازديدكنندگان از اماكن گردشگري آذربايجان غربي بوده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با اشاره به اهميت بازديد از موزه ها و به ويژه موزه باستان شناسي اروميه، گفت: موزه باستان شناسي اروميه نسل گذشته را به نسل حاضر پيوند مي دهد و بازديدكنندگان را با سبك زندگي پيشنيان در دوره نوسنگي آشنا مي كند.
ادامه داد: اين موزه باستان شناسي محلي براي پژوهش و آموزش دانشجويان و پژوهشگران حوزه تاريخ، ادب و فرهنگ مي باشد.
وي افزود: آذربايجان غربي در دوره هاي مختلف تاريخي محل سكونت بشر بوده است و اين ظرفيت را دارد تا موزه هاي مختلف و تخصصي در نقاط مختلف استان راه اندازي شود.
به گزارش ايرنا طي دوران نوسنگي در برخي نواحي جنوب غرب آسيا (خاورميانه) انسان از مرحلهٔ جمع ‌آوري و شكار به مرحله كشت و اهلي كردن برخي حيوانات مثل بز و گوسفند گذر كرد؛ باستان ‌شناسان آغاز اين دوره را در حدود 10 هزار سال پيش دانسته ‌اند.
گزارش از: نيما سعيدي اقدم
9918/3072

سرخط اخبار استان‌ها