۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰
کد خبر: 83259808
T T
۰ نفر
مراجعه كشاورزان گيلاني به مراكز جهاد براي اطلاع از ليست سموم

رشت - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت: كشاورزان براي اطلاع از ليست سموم ضدعفوني مجاز، ميزان و نحوه استفاده از آن به مراكز جهاد كشاورزي دهستان و كلينيك هاي گياه پزشكي شهرستان ها مراجعه كنند.

ابراهيم اكبرزاده كاساني عصر شنبه در گفت وگو با ايرنا، با بيان اينكه كشاورزان با توجه به تقويم زراعي كه در اختيار مراكز جهاد كشاورزي دهستان قرار گرفته براي آغاز عمليات خزانه گيري و نشاكاري برنج اقدام كنند، اظهار داشت: كشاورزان گيلاني خزانه گيري خود را بر اساس تقويم زراعي با مساعدترشدن هوا و پيش بيني هاي اداره كل هواشناسي آغاز كنند.
وي افزود:كشاورزان حتما مي بايست به سبك و سنگين كردن بذر و ضد عفوني آن قبل از جوانه دار نمودن توجه داشته باشند.
مدير زراعت سازمان جهادكشاورزي استان خاطرنشان كرد: كشاورزان گيلاني براي اطلاع از ليست سموم ضدعفوني مجاز، ميزان و نحوه استفاده از آن به مراكز جهاد كشاورزي دهستان و كلينيك هاي گياه پزشكي شهرستان ها مراجعه كنند.
اكبرزاده با تاكيد بر اهميت بسيار زياد تغذيه گياهي در افزايش توليد محصول برنج تصريح كرد: كشاورزان به مصرف بهينه كودها بخصوص كودهاي اصلي (ازته، پتاسه، فسفاته)توجه داشته و در هنگام شخم اول حتما تمام كود فسفاته و يك سوم كود پتاسه را در مزارع استفاده كرده و كودهاي يارانه دار مذكور را از كارگزاري هاي رسمي كود و يا شركت تعاوني روستايي خريداري و در زمان خريد نيز به دارا بودن شماره ثبت ماده كودي توجه كنند.
وي با تاكيد بر استفاده كشاورزان از بارندگي ها و آب هاي سطحي جهت اتمام شخم اوليه شاليزارهاي استان گفت: كشاورزان از خزانه گيري زودهنگام بخصوص در روزهاي پيش رو خودداري و عمليات خزانه گيري و بذر پاشي را بعد از مساعد شدن هوا و فراهم شدن شرايط دمايي مناسب با توجه به اطلاعيه هاي هواشناسي و توصيه هاي كارشناسان مراكز جهاد كشاورزي دهستان محل سكونت خود انجام دهند.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار دارد كه از اين ميزان، 180 هزار هكتار آن از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود.
7296/2007

سرخط اخبار استان‌ها