۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۵۵
کد خبر: 83258918
T T
۰ نفر
بولتون: حضور نیروهای روس تهدیدی برای منطقه آمریكای جنوبی است

تهران - ایرنا - مشاور امنیت ملی كاخ سفید در ارتباط با استقرار نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در ونزوئلا گفت كه آمریكا استقرار نیروهای خارجی در این كشور را تهدید مستقیم علیه صلح بین المللی و امنیت منطقه می داند.

به گزارش عصر جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیك، جان بولتون مشاور امنیت ملی كاخ سفید بار دیگر به حضور نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در ونزوئلا كه براساس توافقی دوجانبه میان مسكو و كاراكاس صورت گرفته، واكنش نشان داد.
بولتون گفت كه آمریكا این نوع استقرار نظامی با اقدامی تحریك آمیز و تهدیدی مستقیم علیه صلح بین المللی و امنیت منطقه می داند.
وی تاكید كرد: به شدت درباره استقرار تاسیسات نظامی در ونزوئلا و دیگر مناطق نیمكره غربی از سوی بازیگران خارج از این نیمكره برای تاسیس یا گسترش عملیات نظامی هشدار می دهیم.
بولتون همچنین نیكلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا را متهم كرد كه تلاش دارد با استفاده از نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در قدرت باقی بماند.
یكشنبه گذشته دو هواپیمای روسی با محموله كمك های 35 تنی به همراه 100 نظامی این كشور وارد ونزوئلا شدند.
مسكو اعلام كرده است كه نیروهای نظامی خود را براساس قراردادی دو طرفه كه در سال 2006 با كاراكاس امضا كرده به ونزوئلا فرستاده است.
بولتون پیشتر نیز در واكنش به اعزام نیروهای روسیه به ونزوئلا گفت: آمریكا دخالت خصمانه قدرت های نظامی خارجی در برقراری دمكراسی، امنیت و حاكمیت قانون در نیمكره غربی را تحمل نخواهد كرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیز روز چهارشنبه خواستار خروج نیروهای روسیه از ونزوئلا شد اما در عین حال گفت كه همه گزینه ها علیه كاراكاس روی میز است.
در همین رابطه «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود، مسكو را به تشدید تنش ها در ونزوئلا متهم كرد و گفت: ایالات متحده و كشورهای منطقه ای (در آمریكای لاتین) مقابل روسیه بی كار نخواهند نشست.
وی همچنین تاكید كرد: ادامه اعزام پرسنل نظامی روس برای حمایت از نظام غیرقانونی مادورو، رنج مردمی را كه از گوایدو حمایت می كنند، بیشتر می كند.
لاوروف نیز اتهام زنی های پمپئو را بی پاسخ نگذاشته و در بیانیه ای خبر داد كه در تماس با وزیر امور خارجه آمریكا «از تلاش های واشنگتن برای سازماندهی كودتا در ونزوئلا» انتقاد كرده است.
تاكنون 56 كشور به تبعیت از آمریكا خوان گوایدو سركرده مخالفان را به عنوان رئیس دولت موقت در ونزوئلا به رسمیت شناخته اند، اما مادورو همچنان از حمایت روسیه و چین و نهادهای دولتی كشورش از جمله ارتش برخوردار است.
شبد**9416**1379