۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 83257624
T T
۰ نفر

جشنواره اي كه مردم را به گفت و گو دعوت مي كند

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 83257624
جشنواره اي كه مردم را به گفت و گو دعوت مي كند

تبريز- ايرنا- همزمان با روز جهاني تئاتر، هفتم فروردين ماه ۱۳۹۸ (۲۷ مارس ۲۰۱۹)، ششمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني در منطقه آزاد ارس آغاز شد، جشنواره اي كه به محل زندگي مردم آمده و مردم را به گفت و گو دعوت مي كند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، درگير كردن تماشاگر و اجراي مستقيم و نفس به نفس بازيگر و مردم و سخن گفتن از آداب و رسوم و فولكورهاي مردمي و مشاركت دادن تماشاگر در برخي از صحنه هاي اجرا از جمله مزيت هاي تئاتر خياباني است.
تئاتر خياباني يكي از بهترين نمونه هاي تئاتري است كه بازيگران و توليد كنندگان آن بي واسطه با مردم رودرو مي شوند و ابزار آن، محيط كوچه و بازار است.
از آن جا كه تماشاگران اين نوع تئاتر سازمان نيافته و گذرا هستند، بنابراين ارتباط سازي با او بايد در سريع ترين زمان ممكن صورت پذيرد و اين نيازمند آفرينندگاني با قدرت تخيل بالا و بداهه پردازي خوب است تا با واكنش مخاطب كار خود را تصحيح كنند.
تئاتر خياباني بيشتر در معرض شرايط غير پيش بيني قرار مي گيرد و با قضاوت تماشاگري رو برو مي شود كه ممكن است هر لحظه از نمايش خوشش نيامده و محل نمايش را ترك كند؛ اما به هر حال در تئاتر خياباني نوعي صميميت وجود دارد.
با اين وصف تئاتر خياباني يا به بياني تئاتر بيروني يعني تئاتري كه زير يك سقف اجرا نمي شود و سقف آن آسمان و ستارگان است، قدمتي به اندازه زايش انسان يعني از ازل دارد.
تئاترهاي خياباني عموما دربرگيرنده مضامين اخلاقي، اجتماعي، سياسي، فلسفي هستند كه به كمك تكنيك هاي خاصي به مخاطب ارائه مي شوند.
تئاتر خياباني با عنوان رسمي «street theater» از اجراي نمايش هايي در دهه هاي دوم و سوم قرن بيستم در مكان هاي عمومي كشورهاي اروپايي از جمله روسيه، فرانسه، آلمان و هلند كه پس از آنها به سراسر جهان كشيده شد، شكل گرفت.
در ايران نيز از قبل از انقلاب اسلامي اجراهايي به شكل خياباني در چند جشنواره انجام گرفت، ولي اين اجرا ها به حركتي فراگير تبديل نشد.
پس از پايان جنگ تحميلي نيز اجراهايي پراكنده از تئاتر خياباني در ايران وجود داشت تا اين كه در سال 1373 اين گونه از تئاتر به جشنواره تئاتر فجر پيوست تا نگاه جدي تري را به سوي خودش جلب كند.
بر اين اساس منطقه آزاد ارس به منظور نشاط آفريني و ايجاد شور اجتماعي در بين شهروندان به رسم همه ساله امسال نيز ميزبان ششمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني با حضور 200 هنرمند از 14 استان و 4 منطقه آزاد به مدت 4 روز است.

** 90 نمايش به صورت خياباني اجرا مي شود
دبير ششمين جشنواره تئاتر خياباني ارس در مراسم افتتاح جشنواره با بيان اينكه چشم انداز جشنواره بين المللي است، اظهار داشت: سال آينده جشنواره به صورت بين المللي برگزار مي شود.
ابراهيم نصيري گفت: 29 گروه تئاتر خياباني در اين جشنواره حضور دارند كه از اين تعداد 23 گروه در بخش رقابتي و 6 گروه در بخش جنبي شركت كرده اند.
وي با بيان اينكه 90 نمايش در مدت برگزاري اين جشنواره براي گردشگران و مسافران نوروزي به صورت خياباني اجرا مي شود، اظهار داشت: در مجموع 161 اثر از 20 استان براي دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود كه از اين تعداد 29 اثر براي اجرا پذيرش شد.
نصيري افزود: داوري نمايش هاي ارسال شده به اين جشنواره در بخش رقابتي بر عهده فرهاد قائميان، سعيد اسدي و گلبرگ ابوترابيان است.

** تئاتر زبان جهاني است
عضو هيات داوران ششمين جشنواره تئاتر خياباني ارس با اشاره به همزماني اين رويداد با روز جهاني تئاتر، گفت: امروز دو مناسبت مهم فرهنگي در اين منطقه روي مي دهد كه يكي بزرگداشت روز جهاني تئاتر و ديگري هفتم فروردين روز ملي هنرهاي نمايشي در ايران نامگذاري شده است.
سعيد اسدي اين روز را روز بزرگداشت هنر ايراني نام برد و افزود: امروز روز بزرگداشت بزرگ ترين ميراث ماندگار بشري است.
وي با بيان اينكه اولين هنر انساني در تئاتر شكل يافته و نطفه اميد به آينده از تئاتر بسته شده است، اظهار داشت: تئاتر يكي از شاخص هاي توسعه به شمار مي رود كه در يونسكو نيز به عنوان شاخص توسعه مطرح است.
رئيس تئاتر شهر تهران تئاتر را نشانگر قوام و فرهنگ جوامع دانست و گفت: خوشبختانه اين هنر در چند سال اخير در ايران هم به لحاظ كمي و كيفي رشد يافته است.
اسدي با بيان اينكه تئاتر خياباني تئاتر محيطي را نيز در جامعه توسعه داده است، افزود: يكي از مولفه هاي تئاتر خياباني اين است كه به محل زندگي مردم آمده و مردم را به گفت و گو دعوت مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه در تئاتر فرهنگ گفت و گو و تعامل را تمرين مي كنيم، اظهار داشت: تئاتر زبان جهاني است و با تئاتر فرهنگ و زبان يك اجتماع با سازماندهي متبلور مي شود.
رئيس تئاتر شهر تهران با تقدير از نگاه توسعه گرايانه مديران فرهنگي منطقه آزاد ارس از توسعه جشنواره خياباني از عرصه منطقه اي به ملي ابراز اميدواري كرد در سال آينده اين جشنواره به صورت بين المللي برگزار شود.
به گزارش ايرنا اين جشنواره با اجراي موسيقي محلي و عاشيق نوازي آغاز و سپس گروه تكم خواني به مناسبت نوروز نمايش تك خواني را به صورت گروهي و موزون ادامه دادند.
بعد از افتتاح رسمي، اولين نمايش با عنوان « قاووت بايرامي» به زبان تركي آذري كاري از گروه تئاتر دنيا از شهرستان مرند به نويسندگي و كارگرداني موسي احمدي مرند در مجموعه پارك دورنا با حضور تماشاگران اجرا شد.
نمايش كه برگرفته از قصه كهن زمستان و انواع چله ها بود، به سختي هاي زمستان سياه و سپري شدن آن و نويد بهار و سرسبزي و نشاط اشاره داشت.
از زيبايي هاي نمايش اجراي هماهنگ و موزون و همراه با موسيقي محلي بود.
به گزارش ايرنا، ششمين جشنواره تئاتر خياباني ارس به مدت چهار روز برگزار مي شود، اين جشنواره پنج دوره به صورت منطقه اي برگزار شده و امسال براي نخستين بار به صورت سراسري برگزار مي شود.
6132/3071
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ