۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83256820
T T
۰ نفر
كانال دفع سیلاب، تخت جمشید را از تخریب نجات داد

تهران- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پایش كامل آثار تاریخی و فرهنگی در استان های سیل‌زده خبر داد و گفت: كانال دفع سیلاب تخت جمشید را از تخریب نجات داد.

محمد حسن طالبیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به شدت بارش باران در استان‌های مختلف كشور و نیز جاری شدن سیل در تعدادی از استان‌ها گفت: به محض شروع بارش باران و احتمال وقوع سیل و طغیان روخانه ها، همكاران ما در سراسر كشور فعالیت های خود را با موضوع پایش آثار تاریخی و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آسیب به این آثار شروع كردند.
وی افزود: بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی مدیران میراث فرهنگی استان فارس، خوشبختانه در مجموعه‌های فرهنگی تاریخی مهم این استان از جمله تخت جمشید، آسیبی مشاهده نشده است چرا كه آب از طریق كانال‌های دفع سیلاب تخت جمشید كه در دهه 80 و اوایل 90 بیش از یك هزار و 200 متر آن لایروب و كاوش شد، به خوبی هدایت شده و خطری این مجموعه جهانی را تهدید نمی كند.
همچنین صفه سازی آرامگاه كوروش و گاوبیون بندی جداره های رود پشت آن در دهه 80 توسط بنیاد پارسه، پاسارگاد خطر سیل را از این محوطه دور كرده است.
به گفته وی اما ترك های نقش رستم، متاسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است.
وی افزود: با وجود آن كه اثر دروازه قرآن در سلامت است اما برخی از بناهای تاریخی در بافت شیراز دچار تخریب و فرسایش شده‌اند.
وی اعلام كرد كه در حمام و بازار وكیل آب گرفتگی داشتیم كه خوشبختانه این مشكل در حال رفع شدن است. بناهای ساسانی فارس آسیب های جزیی دیده اند ولی در معرض جدی تهدید باران و سیل قرار دارند.

**آثار تاریخی گمیشان در وضعیت بحرانی
معاون میراث فرهنگی كشور افزود: در استان گلستان نیز پل آق قلا و بخشی از دیوار بزرگ گرگان و محوطه‌های كاوش شده كه در بستر رودخانه هستند آسیب‌های جدی دیده اند كه در حال پایش هستیم و به محض فروكش آبریال بررسی نهایی این آثار آغاز خواهد شد.
به گفته وی آثار تاریخی گمیشان در تهدید سیل و وضعیت بحرانی قرار دارند.
طالبیان گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد، رطوبت بالا رونده در برج گنبد قابوس افزایش یافته است و در حال بررسی و پایش این اثر هستیم.
وی در ادامه گفت: وضعیت در دهدشت نیز با كنترل بیشتر و با محدودیت بازدید كنندگان در حال كنترل است.

**وضعیت پل‌های زاینده رود نگران كننده است
این مقام مسئول در ادامه گفت: در استان اصفهان نیز پایش های لازم صورت گرفته و با وجودی اینكه از بناهای تاریخی آسیبی گزارش نشده است اما وضعیت پل های تاریخی زاینده رود بر اثر سیلاب نگران كننده است.
طالبیان افزود: روستاهای ابیانه و كندوان خوشبختانه آسیب جدی ندیده و گزارش های آثار تاریخی خراسان جنوبی، شمالی و رضوی، ایلام، بوشهر‌، اردبیل و آذربایجان شرقی از سلامت ابنیه تاریخی این استان‌هاست. در سیستان و بلوچستان به دو بنا در چابهار و زاهدان بر اثر بارندگی شدید آسیب وارد شده است.
وی در ادامه گفت: در خصوص مسجد جامع ساوه و نیز سایر مساجد و ابنیه تاریخی نیز با توجه به پاكسازی و باز شدن راه ناودان‌ها و آبراهه‌ها ، خطری این ابنیه را تهدید نمی‌كند و آسیبی گزارش نشده است.

**قلعه فلك الافلاك آسیبب ندیده است
معاون میراث فرهنگی كشور گفت: خوشبختانه آسیبی در قلعه فلك الافلاك نیز گزارش نشده اما بخشی از پایه و طاق آجری پل كشكان در استان استان لرستان تخریب گردیده، همچنین بستر پل كلهر شسته شده ولی پایه ها فعلا تخریب نشده است اما تهدید همچنان باقی است. پل آفرینه در آب غرق است و میزان آسیب وارده بعد از فروكش كردن پل قابل ارزیابی است.

**بناهای تاریخی مازندران در وضعیت اضطراری
طالبیان درباره بارش باران در استان مازندران نیز گفت: با باز شدن تمام دریچه‌های سد، آسیبی به باغ عباس آباد نرسید.
وی گفت: در مازندران آسیب‌های وارده در بناهای مختلف از 10 تا 50 درصد گزارش شده كه نشان از وضعیت اضطراری دارد كه رسیدگی فوری را می طلبد.
بررسی بافت تاریخی لافت و بستك و بندر پل و رویدر در هرمزگان نیز از آسیب‌های مختلف حكایت دارد.

**خسارات آثار تاریخی كردستان بزودی اعلام می‌شود
وی افزود: مسئولان آذربایجان غربی هم از آسیب های مختلف در بناها و مجموعه های تاریخی خبر داده‌اند كه برخی از آنها نگران كننده است و مرمت اضطراری نیاز دارد.
وی در ادامه از آسیب‌های مختلف آثار تاریخی كردستان خبر داد كه گزارش حدودی و مقدماتی خسارات ارایه گردیده است ولی گزارش دقیق آن بزودی منتشر خواهد شد.

** آثار شوشتر در معرض خطر
طالبیان در مورد آثار خوزستان، گفت: علاوه بر خسارات شهرهای تاریخی دزفول و شوشتر و تهدیداتی كه پیش روست، آثار شوشتر در معرض آسیب جدی از باران و سیل است.
وی درباره بناهای ثبتی مانند خانه رهبری و خانه ملاصدرا گفت: یكی دو تا از بناهای ثبتی ( خانه رهبری و خانه ملاصدرا) در بارندگی و سیل یكی دو روز گذشته در قم آسیب دیدند و مجبور شدیم خانه های مسكونی اطراف را تخلیه كنیم.
وی افزود: بررسی ها در سایر استان های كشور نیز صورت گرفته و تا كنون گزارشی از آسیب به ابنیه هایی مانند گنبد سلطانیه، دستكندهای همدان، آثار تاریخی كرمان، آثار یزد و ارائه نشده است.

** میزان خسارات كامل بعد از فروكش سیلاب مشخص می‌شود
طالبیان افزود: از منطقه تاریخی حسنلو و نیز تپه سیلك نیز آسیبی گزارش نشده و سایر آثار تاریخی نیز به صورت مداوم در حال پایش و بررسی هستند.
این مقام مسئول در ادامه از پایش آثار تاریخی استان تهران و آماده باش در پایتخت خبر داد.
طالبیان در ادامه با اشاره به آماده باش كامل سازمان میراث فرهنگی تصریح كرد: تمام مدیران كل میراث فرهنگی در 31 استان كشور، مدیران امور پایگاه‌های ملی و جهانی، مدیران موزه‌ها و معاونان میراث فرهنگی استان‌های مختلف در آماده باش كامل هستند.
همچنین افزود: میزان خسارات وارده تا دو سه روز آینده با بررسی دقیق تر بعد از فروكش كردن سیلاب ها انجام خواهد شد و بلافاصله مرمت اضطراری و متعاقب آن بعد از تهیه طرح مرمت و تصویب آن، اجرای مرمت اساسی این بناها و مجموعه های آسیب دیده با تامین اعتبار از محل طرح های مقابله با بحران، در اولویت اقدام استان ها باید قرار می‌گیرد.
فراهنگ**3377** 9053

سرخط اخبار فرهنگ