۷ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۸
کد خبر: 83256338
T T
۰ نفر
هنرهای نمایشی و تراژدی كمبود امكانات

قزوین - ایرنا - هنرمندان حوزه نمایش قزوین معتقدند كمبود امكانات و منابع مالی همانند یك تراژدی سالهاست كه صحنه این هنر را تحت تاثیر قرار داده وبه مانعی برای پیشرفت این هنر وخلق آثار پرمایه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، هفتم فروردین ماه برابر با 27 مارس روز جهانی تئاتر است و هنرمندان سراسر جهان با برگزاری مراسم ویژه ای این روز را گرامی می دارند.
كارلوس سلدران كارگردان، نمایشنامه نویس، مدرس تئاتر فعال در هاوانا در پیام روز جهانی تئاتر سال 2019 تعاریف زیبا و دقیقی از این هنر دارد آنجاكه می گوید« سنت تئاتری فاقد سلسله مراتب است، هیچ كس نمی تواند ادعا كند كه تئاتر در هیچ مركزی در جهان، در هیچ شهر یا ساختمان ممتازی وجود دارد. تئاتر، آنگونه كه من آن را تجربه كرده ام در جغرافیایی نامرئی پراكنده می شود كه زندگی آنها كه اجرایش می كنند و حرفه تئاتر را در یك حركت متحد كننده تركیب می كند.
آموزگاران تئاتر این را می دانند، هیچ شناختی هنگام رویارویی با آن یقینی كه ریشه كار ماست معتبر نیست، خلق لحظات حقیقت، ابهام، قدرت و آزادی در میانه تزلزل عظیم. هیچ چیز باقی نمی ماند جز اطلاعات و اسناد كارشان در فیلم و عكس كه تنها انگاره ای كمرنگ را از آنچه انجام داده اند، ضبط می كند.با این حال آنچه همواره در این اسناد غایب خواهد بود واكنش خاموش مخاطبی است كه در یك آن در می یابد كه آنچه رخ می دهد نمی تواند ترجمه شده و یا بیرون از آنجا یافت شود كه حقیقتی كه آنجا به اشتراك گذاشته شده تجربه ای از زندگی در چند ثانیه است كه حتی از خود زندگی نیز ظریف تر است».
تئاتر، هنری جریان ساز است كه با وجود پیشینه ای غنی در ایران و قزوین اكنون به خاطر ضعف اساسی در زیرساخت ها و نبود حمایت های قانونی و سیاستگذاری نادرست نتوانسته نیاز های اجتماعی را بر آورده كند.
هنر نمایش از دیرباز در ایران دارای پیشینه ای بسیار طولانی است كه به دوران باستان برمی گردد یعنی همان زمانی كه در مراسم به ستودن قهرمان های افسانه ای و ملی و تحقیر دشمن پرداخته می شد.
در قزوین نیز آن طور كه از نوشته های مهدی نورمحمدی نویسنده كتاب تئاتر و سینما در قزوین بر می آید تئاتر به مفهوم آنچه در غرب موسوم است شروعش از سال 1302 است و ما قبل از آن صرفا نمایش داشتیم.
این نویسنده معتقد است قزوین نزدیك به نیم قرن پایتخت شاهان صفوی بوده و نمایش های این دوره به سه قسمت نمایش های اهل بازی مثل حیوان بازی، چوگان بازی، نمایش های اهل زور و پهلوانی مثل كشتی گیری، قپق اندازی( جام زرینی كه بر چوبی متصل بوده و تیراندازان و سواران به سمت آن تیر می انداخته یا می تاخته اند و جایزه می گرفته اند) ، نمایش های اهل سخن شامل شاهنامه خوانی و نقالی تقسیم می شد.
نورمحمدی در این كتاب گفته است این نمایش ها در میدان سعادت آباد قزوین برگزار می شد كه منبع الهام شاه عباس برای ساخت میدان نقش جهان اصفهان بود و البته امروز از آن در قزوین خبری نیست.
در كتاب این محقق و نویسنده اشاره شده است كه شاخص ترین وجه نمایشی در دوره قاجاریه تعزیه است و شهر قزوین یكی از مهم ترین كانون های تعزیه خوانی بوده است.
با گذشت دوران قاجار و پهلوی و پس از انقلاب اسلامی افراد مختلفی به عنوان متولی جریان تئاتر قزوین را به دست گرفتند و در نهایت نیز با تشكیل انجمن نمایش جریان تئاتر شهر صاحب پایگاهی مشخص تر شد.
در همین دوران در دهه 60 گروهی از نوجوانان علاقمند تئاتر به سرپرستی نادر میرزایی گرد هم آمده و به نوعی آغازگر تئاتر كودك و نوجوان شدند.
كارشناسان و هنرمندان در بررسی وضعیت تئاتر استان معتقدند كه این هنر اكنون پس از طی كردن دوران پر فراز و نشیب در گذشته اكنون با چالش های فراوانی رو به رو است كه بخش اعظمی به دست اندركاران و مسئولان امر باز می گردد.
هنوز دست اندركاران این هنر از چالش های مالی برای تولید نمایش ها و از سختی كار با دست خالی و نبود تبلیغ و گرانی دكور و لباس می گویند، این هنرمندان زمانی می توانند كارهای شایسته ای برای جذب مخاطبان تولید كنند كه درگیری مالی نداشته باشند هرچند كه هنوز هم با وجود تمام این مشكلات، نمایش های موفقی در سطح سالن های نمایش شهر قزوین به روی صحنه می روند.
خبرگزاری ایرنا در آستانه فرا رسیدن هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر میزگردی با عنوان چالش های هنرهای نمایشی با حضور چهار تن از هنرمندان این حوزه، كیوان حبیبی، بازیگر و كارگردان و رییس انجمن هنرهای نمایشی، حامد مكملی، آذر متفكر و حمید میرآخور برگزار كرد.

***شكل گیری روز جهانی تئاتر
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین در این خصوص به روز جهانی تئاتر اشاره كرد و گفت: از سال 1961 به پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر سالانه روز جهانی تئاتر در تاریخ 27 مارس جشن گرفته می شود كه اهمیت و جایگاه این هنر را در بین تمام ملت ها نشان می دهد.
كیوان حبیبی افزود: اخیرا در خبرها اعلام شد 88 درصد مردم ایران تئاتر نمی بینند كه گرچه این آمار دقیق نیست اما تا حد زیادی حقیقت دارد و بسیاری از مردم ما در طول عمر خود حتی یك بار تئاتر ندیده اند.
وی با بیان اینكه البته درباره تعزیه قاعده متفاوت است گفت: این آمار پایین تماشای تئاتر نه به خاطر علاقه پایین مردم بلكه به خاطر ضعف و یا حتی نبود زیرساخت های آن است كه متاسفانه در دهه های اخیر به آن بی توجهی شده است.
این بازیگر تئاتر گفت: دوران طلایی تئاتر در ایران در دهه های 40 و 50 بوده كه این هنر با سازماندهی صحیح و به جا هویت و ماهیت اصلی خود را به عنوان هنر مادر كه تمام هنرها را درگیر خود می كند بازیافت.
حبیبی خاطرنشان كرد: در شرایط اقتصادی امروز كشور به طور قطع آنچه پیش و بیش از هر موضوع دیگر مورد تهدید قرار می گیرد هنر است كه با كاهش بودجه مواجه می شود.
وی اظهار داشت: دولتمردان ما هیچ گاه به این یقین نرسیده اند كه بی توجهی به هنر و نمایش چه ضربه های مهلكی بر پیكره جامعه ایران وارد می كند.
حبیبی با تاكید بر اینكه تئاتر می تواند جامعه ما را پالایش و به تزكیه نفس آن كمك كند گفت: با وجود تمام مشكلات پیش روی هنرمندان تئاتر، این هنرمندان بدون هیچ حمایتی ، خدمات فرهنگی خود را اراه می كنند.

*** روزهای پركار هنرمندان تئاتر قزوین در سال 98
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: با تمام مشكلات اقتصادی و زیرساختی پیش رو در سال جدید به گونه ای برنامه ریزی می شود كه در هیچ روز هیچ كدام از سالن های نمایش شهر بدون اجرای نمایش نباشند.
حبیبی افزود: همین حالا پنج گروه نمایشی در حال تمرین نمایش هستند و باید به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه همه نمایش ها با آخرین ظرفیت خود تولید و اجرا شوند.
وی از خدمات شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین جهت اختصاص اعتبار برای تجهیز و نوسازی سالن نمایش علامه رفیعی در سال 97 گفت: البته به جز سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری كه حمایت چندانی از نمایش نكرده و در یك فرایند اداری طولانی و پیچیده ما را درگیر خود كرده است ارگان های دیگر از جمله میراث فرهنگی، شهردار و شورای شهر حمایت خوبی از هنرهای نمایشی داشته اند.
حبیبی در ادامه همچنین احداث خانه تئاتر قزوین از سوی شهرداری را نیز یكی دیگر از موارد حمایت شهرداری از هنرهای نمایشی عنوان كرد و گفت: به طور قطع حتی با تكمیل این خانه فعالیت گروه های نمایشی در 2 سالن نمایش فعلی در كتابخانه علامه رفیعی و كتابخانه امام خمینی تعطیل نخواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: البته با تكمیل خانه تئاتر قزوین نگرانی ما این است كه مدیریت آن قرار است به چه نهاد و یا چه افرادی واگذار شود.

***ضرورت اختصاص فیكسچر برای تبلیغات شهری تئاتر و نمایش در قزوین
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین، خواستار اختصاص دایمی فیكسجرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در نقاط مناسب شهر جهت تبلیغات نمایش ها شد و گفت: اگر نمایش های مختلف تولید شوند اما تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب از آنها صورت نگیرد هیچ تحول و اتفاق مثبتی برای تئاتر استان نخواهد افتاد.
حبیبی، بودجه اختصاص یافته به تئاتر قزوین را پایین دانست و گفت: اگر بخواهیم بودجه تئاتر استان را با استان های دیگر مانند كرمانشاه و فارس مقایسه كنیم بسیار ناچیز بوده و باید هنرمندان برای تولید كارهایشان از جیب خودشان هزینه كنند.
وی اظهار داشت: كل بودجه تئاتر كشور سالانه 350 میلیارد ریال است كه 50 میلیارد ریال آن محقق نمی شود و 90 درصد از مبلغ باقی مانده نیز در تهران هزینه می شود و شهرستان ها سهم پایینی دارند.
وی گفت: در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز گردش مالی تئاتر قابل توجه است به گونه ای كه در مشهد سالانه 40 میلیارد ریال گردش مالی دارد و یا در تبریز انجمن نمایش مورد حمایت های مالی بسیار زیادی قرار دارد.
حبیبی اظهار داشت: اینها همه در حالی است كه در قزوین انجمن نمایش برای گرفتن حمایت های مالی جهت بدیهی ترین نیازها باید در ادارات مختلف دوندگی كند و درگیر بوروكراسی های اداری پیچیده و طولانی شود.
این هنرمند قزوین گفت: در قزوین خیلی از هنرمندان فعالیت می كردند كه پس از مدتی به تهران و یا خارج از كشور رفتند و باید برای انگیزه بخشیدن به هنرمندان از آنها حمایت شود.
حبیبی با بیان اینكه متولی هنر در استان ها و شهرستان ها فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: از انتصاب مدیركل جدید خوشبین هستیم و امیدواریم با حمایت های وی وضعیت فعلی تئاتر استان دگرگون شود.

*** هنرمندان قزوین در جشنواره ها و برنامه های استانی مهجور مانده اند
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: در حال حاضر هنرمندان برجسته زیادی در تئاتر قزوین فعالیت می كنند كه متاسفانه در عمل مورد بی مهری مسئولان و دست اندركاران امر قرار گرفته اند.
حبیبی افزود: در جشنواره های نوروزی شهرداری هر ساله از هنرمندان سایر استان ها دعوت می شود آنگاه بسیاری از هنرمندان بومی استان مهجور واقع می شوند و خبری از آنها نیست.
این هنرمند تئاتر یادآور شد: تعداد تحصیلگردگان تئاتر در قزوین بسیار زیاد است و باید از این راه درآمد كسب كنند آنگاه از هنرمند درجه چهار تهران دعوت شده اما هنرمندان قزوین مورد بی توجهی قرار می گیرند.
حبیبی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: استاندار قزوین سال گذشته در اجرای 2 نمایش مجلس شمركشی و روشنك حضور یافت كه همین امر نشان دهنده توجه و آشنایی وی با هنر تئاتر و قابل تقدیر است اما امیدواریم در سال جدید فرصتی برای یك نشست مشترك با آقای زاهدی( استاندار ) فراهم شود تا ایشان بدانند هنر تئاتر و هنرمندان این رشته چه ظرفیت های بزرگی در جهت حل مسایل و مشكلات دارند.

*** باید زمینه حضور هنرمندان قزوین در جشنواره های بین المللی فراهم شود
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: بسیاری از نمایش های قزوین قابلیت دیده شدن در سطح بین المللی دارند و باید با حمایت از این نمایش ها شرایط به طوری فراهم شود كه هرساله در جشنواره فجر و سایر جشنواره های معتبر از قزوین نماینده ای داشته باشیم.
وی همچنین تقویت كلاس های آموزشی تئاتر را نیز از دیگر برنامه هایی عنوان كرد كه هیات مدیره جدید انجمن هنرهای نمایشی در سال 98 برای آن برنامه ریزی خواهند كرد.

*** تئاتر با معضل موازی كاری مواجه است
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین گفت: یكی از مشكلات مهم تئاتر وجود موازی كاری است كه باعث شده چندین نهاد در این عرصه متولی باشند اما در مقام عمل نوع كار و فعالیت آنها گره گشا نبوده و حركت رو به جلویی از آنها دیده نشده است.
حبیبی افزود: به طور مثال متولی تئاتر كودك و نوجوان كانون پرورش فكری كودك و نوجوان است كه نه تنها كار خاصی در این حوزه نمی كند بلكه با مقاومت در برابر ورود نیروهای تخصصی و بومی در این حوزه آنجا را مانند ملك شخصی خود تلقی می كند و همین مانع ارتقای كیفیت كارهای تولید شده در این حوزه می شود.
وی اظهار داشت: انسجام و سازماندهی مناسب در حوزه تئاتر ضمن جلوگیری از موازی كاری دستگاه های متولی این عرصه و پایین آمدن بهره وری، هزینه های آن را كاهش می دهد.
وی در بخش دیگری از این میزگرد گفت: داشتن بودجه ای در حد 350 میلیارد ریال در سازمان فرهنگی و ورزشی رقم نسبتا بالایی است كه هزینه كردن آن در در چند رشته هنری مانند موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی تاثیرات بالایی در توسعه این هنرها می گذارد.
حبیبی اظهار داشت: هنرمندانی كه در عرصه تئاتر استان فعالیت دارند در نوع خود بی نظیر هستند و باید این ظرفیت ها را توسعه داد.
وی با تاكید بر حمایت از تمام ژانرهای تئاتر گفت: این مخاطب است كه باید بین همه گونه ها و ژانرها انتخاب كند اما مخاطب ایرانی كه از دوره تحصیلی دبستان این فرصت شناسایی را نداشته به طور قطع در بزرگسالی نمی تواند به گزینش درستی از ژانرها دست یابد.

** فرهنگ و هنر در بین مسئولان به یك باور تبدیل نشده است
حامد مكملی دیگر هنرمند تئاتر دعوت شده به این میزگرد بود كه سخنان خود را با انتقاد از اهالی فرهنگ و رسانه ها در كم توجهی به هنر نمایش آغاز كرد و گفت: تحول از اهالی خود فرهنگ شروع می شود و تا زمانی كه این افراد رغبت و علاقه ای به تئاتر نشان ندهند نمی توان از عامه مردم انتظار استقبال از نمایش را داشت.
وی افزود: بدون شك اگر مخاطبان تئاتر استان افزایش یابند مسئولان نیز ناچار به ایجاد سالن ها و حمایت های بیشتر می شوند.
این هنرمند تئاتر با بیان اینكه این مسئولان هستند كه به هنرمندان نیاز دارند افزود: در صورت بی توجهی به فرهنگ و هنر، این هنرمند نیست كه آسیب می بیند بلكه شهر و جامعه ضربه می بیند.
مكملی ادامه داد: موضوع كم توجهی به نمایش مختص یك سازمان خاص نیست بلكه فرهنگ و هنر اولویت هیچ كدام از مسئولان و مدیران شهری و افراد تاثیر گذار نبوده است.
وی اضافه كرد: در بسیاری از رویدادهای سیاسی و اجتماعی در كوتاه ترین زمان ممكن تمام شهر در خدمت آن رویداد قرار می گیرد اما در حوزه نمایش چنین اتفاقی نمی افتد چون دغدغه و اولویت دست اندركاران امر چیز دیگری غیر از هنر است.
مكملی خاطرنشان كرد: بر خلاف این تصور كه گفته می شود اعتبارات مالی محدود است، اعتبارات به اندازه كافی موجود هست و فقط اعتقاد و باور به فرهنگ و هنر است كه در بین مسئولان ما وجود ندارد.
وی گفت: این باور باید به قدری قوی باشد كه اگر هنرمندان مطالبه هم نكنند كار انجام شود و در این میان نقش رسانه ها نیز در تقویت این باور بسیار مهم و موثر است.
مكملی اظهار داشت: قزوین با هنر بیگانه است و ما هنر را نه در سیما و منظر شهری و نه گفت و گوهای مردم و رسانه های قزوین نمی بینیم.
این نویسنده و بازیگر تئاتر گفت: این كه هر كدام از نهادهای استان یك فیكسجر تبلیغاتی در سطح شهر دارند اما فرهنگ و ارشاد استان از آن بی بهره است یك ضعف بزرگ بوده و باید تئاتر یك نقطه تبلیغی در بهترین جای شهر داشته باشد.
وی با بیان اینكه بسیاری از مدیران فرهنگ و ارشاد منصوب شده در شهرستان ها به كوچكترین و بدیهی ترین مسایل هنری آگاهی ندارند گفت: چندین مدیر در این زمینه منصوب شده اند اما هیچ گاه در این عزل و نصب ها نظر هنرمندان را نپرسیده اند.
مكلمی ادامه داد: البته در بین نهادهای فرهنگی، حوزه هنری استان با تمام داشته ها و اعتبارات خود در این خصوص گام هایی برداشته و در تمام این مدت در سایه كار كرده است اما چندان مورد حمایت مدیران استانی قرار نگرفته چون اصلا باوری به فرهنگ و هنر وجود ندارد.
وی افزود: استاندار قزوین برای تماشای نمایش ها حضور می یابد و از سئوالاتی كه می پرسد می توان فهمید تئاتر را می داند اما در عمل به حمایت ها كه می رسد هیچ اتفاقی نمی افتد.
مكملی اظهار داشت: در شرایطی كه قزوین از هنرمندان با استعداد در تئاتر بی بهره نیست شاهد دعوت و حضور هنرمندان درجه سه و چهار تهران در برنامه های قزوین هستیم كه با دریافت مبالغ هنگفتی برای معرفی قزوین دعوت می شوند در حالیكه هنرمندان بومی قزوین می توانند با یك دهم آن مبلغ تولیداتی به مراتب فاخرتر از این هنرمندان جهت معرفی شهر خود داشته باشند.

**هیچ نمایشی نباید بدون هماهنگی انجمن نمایش به روی صحنه رود
مكملی گفت: هر نمایشی در هر ژانر و مشخصاتی باید با هماهنگی و تایید انجمن هنرهای نمایشی اجرا شود اما اكنون تئاترهایی در سطح شهر اجرا می شوند كه اصلا انجمن نمایش از آنها اطلاعی ندارد.
وی افزود: شهرداری ها و یا هر نهاد دیگری در فعالیت های نمایشی حتما باید از انجمن هنرهای نمایشی استعلام كنند اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد.

**توسعه هنر تئاتر نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی است
آذر متفكر بازیگر و كارگردان تئاتر از دیگر هنرمندانی بود كه گفت: لازمه اجرای تئاتر حمایت مالی است و بدون حمایت مالی خصوصا در حوزه تبلیغات برای شناساندن یك اثر به مردم هیچ كاری به نتیجه نمی رسد.
وی افزود: در حوزه تبلیغات این انتقاد به هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی وارد است كه فعالیت و تكاپوی زیادی درحوزه اطلاع رسانی فعالیت های نمایشی نكردند.
متفكر ، سهم رسانه ها را نیز در این خصوص بسیار موثر دانست و گفت: به جز یك یا دو مورد از خبرنگاران استان، سایر اهالی رسانه نیز در این خصوص دغدغه و توجه ویژه ای به فعالیت های و تولیدات نمایشی نداشته اند.
وی با قدردانی از اعضای شورای شهر و شهردار به جهت احداث خانه تئاتر گفت: برای طراحی خانه تئاتر نیز رییس كمیسیون فرهنگی شورا از هنرمندان دعوت كرد و نقشه ها با نظارت چند تن از هنرمندان تئاتر طراحی شدند كه امیدواریم در سال جدید و در نهایت سال آینده تكمیل و مورد استفاده گروه های نمایشی استان قرار گیرد.

**تئاتر كودك و نوجوان با ضعف مدیریت مواجه است
متفكر كه عمده فعالیت هایش در حوزه تئاتر كودك و نوجوان است از متولیان این حوزه از جمله كانون پرورش فكری كودك و نوجوان و آموزش و پرورش نیز انتقاد كرد و گفت: كانون پرورش فكری كه متولی اصلی تئاتر كودك و نوجوان است ازهنرمندان تهرانی برای فعالیت های خود استفاده و به هنرمند بومی بی مهری می كند و ما همیشه با نمایش های تكراری مواجهیم كه هیچ تلاشی برای دگرگونی آن نمی شود.
وی افزود: آموزش و پرورش نیز با مقاومت در مقابل ایده های هنرمندان بومی وفعالیت نیروهای آزاد اعلام می كند ما خودمان مربیان متخصص داریم در حالی كه معلمان هنر ما اصلا تخصصی در زمینه نمایش و تئاتر ندارند.
متفكر افزود: معلمی كه تخصصش در حوزه تكنولوژی آموزشی و یا هر موضوع دیگر به جز هنر نمایش است نمی تواند با دانش آموز تئاتر كار كند و آموزش و پرورش ما به این امر واقف نیست كه تئاتر چه تاثیری می تواند در آموزش داشته باشد.
وی گفت: در نمایش كلاع خنزر پنزر از آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان دعوت شد اما در نهایت فقط كودكان پنج مهد كودك برای تماشا آمدند و بر خلاف وعده های مسئولان آموزش و پرورش خبری از حضور دانش آموزان مدارس نبود.
به گفته متفكر، نوجوان ما كه در دوره گذار سن كودكی به بزرگسالی است نیازمند نوع خاصی از نمایش جدای از نمایش كودكان است اما در سایه ضعف مدیریت تئاتر كودك و نوجوان چنین مواردی اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان كرد: این در حالی كه است كه در كشورهای پیشرفته دنیا اكثر دست اندركاران و كارگردانان تئاتر كودك از پیشكسوتان و متخصصان این حرفه هستند چون تئاتر كودك و نوجوان كاری بسیار حساس است.

**نمایش های حوزه كودك بدون بازبینی اجرا می شوند
این بازیگر تئاتر كودك و نوجوان با انتقاد از فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش گفت: متاسفانه در حوزه كودك و نوجوان هر نمایشی بدون بازبینی به روی صحنه می رود و در بسیاری از آنها شاهد الفاظ زشتی هستیم كه اصلا مناسب سنین آنها نیست.
متفكر افزود: گرچه در بخش هایی واقعا كار در اختیار انجمن نمایش نیست و متولی اصلی نظارت بازبین فرهنگ و ارشاد است كه اصلا تخصصی در این امر ندارد.
متفكر افزود: این وظیفه هنرمند تئاتر نیست كه در اتاق مسئولان را بزند و مطالبه كند و در این شرایط هنرمندان ما بدون حمایت مادی مسئولان صفر تا 100 كار تولید و اجرای نمایش را با هزینه های شخصی خود تهیه و تامین می كنند.
وی افزود: در نتیجه این مدیریت های ضعیف در فرهنگ و هنر قزوین شاهد افت انگیزه هنرمندان بومی و مهاجرت آنها از یك سو و همچنین عدم استقبال مردم از تئاتر بومی و استقبال آنها از تئاترهای پایتخت از سوی دیگر هستیم.

**فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع صدور مجوز برای اجرای نمایش است
حمیدرضا میرآخور یكی دیگر از هنرمندان تئاتر قزوین است كه در این میزگرد با انتقاد از نمایش هایی كه به سفارش برخی سازمان ها و از طریق رانت اجرا می‌شوند گفت: برای اجرای هر نمایش در سالن های شهر اصولا هر سازمانی نباید با شخص و گروه خاصی وارد مذاكره شود بلكه طرف اصلی همه این كارها باید انجمن نمایش باشد.
وی افزود: انجمن نمایش نیز با تشكیل بانك اطلاعاتی از هنرمندان، كمدین ها و هر ژانر دیگری باید بتواند گروه های هنری را معرفی كند.
میرآخور ادامه داد: با تحقق این موضوع بخشی از مبالغ پرداختی نیز به حساب انجمن نمایش واریز و صرف امورات و نیازهای آن می شود.
میراخور ادامه داد: متاسفانه این موضوع در استان محقق نشده و همچنان شاهد اجرای نمایش هایی بدون هماهنگی انجمن نمایش از سوی سازمان های مختلف شهر هستیم.
وی گفت: تنها راه حل این مشكل آن است كه با پرچمداری مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی جداگانه با استاندار داشته و با تصمیمی قاطع تمام دستگاه های مربوط را در این خصوص مجاب كنند كه هر طرح و برنامه ای با هماهنگی و مجوز انجمن نمایش باشد.
وی افزود: بر این اساس اختیاراتی باید به انجمن های فرهنگی و هنری داده شود تا از اجرای هر برنامه ای بدون هماهنگی آنها جلوگیری شود.
7388/6012

سرخط اخبار فرهنگ