۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83254942
T T
۰ نفر

سروآباد در محاصره زيبايي ها

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83254942
سروآباد در محاصره زيبايي ها

سنندج - ايرنا - سروآباد از شهرستان هاي سرسبز استان كردستان است كه داراي جاذبه هاي گردشگري تاريخي و طبيعي است كه چشم هر بيننده اي را معطوف زيبايي هاي خالق هستي مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، با آمدن فصل بهار و تعطيلات نوروزي مردم به جاهاي زيبا و ديدني سفر مي كنند تا در آغاز سال جديد تنوعي در زندگي روزمره خود داشته باشند سال نو را با شادابي و انگيزه بالا آغاز كنند.
بدون ترديد همه جاي ايران زيبا و ديدني است و ارزش يك بار سفر به همه نقاط آن را دارد، استان كردستان هم به واسطه داشتن طبيعتي زيبا و ديدني هرساله ميزبان مسافران و مهمانان نوروزي است و در اين بين سروآباد نيز به عنوان يكي از شهرستان هاي كوچك استان كردستان كه داراي طبيعت سرسبز با جاذبه هاي گردشگري، تاريخي و توريستي است در تمام ايام سال به ويژه تعطيلات نوروزي ميزبان مسافران، گردشگران و مهمانان نوروزي است.
شهرستان سروآباد در غرب استان كردستان و در فاصله 90 كيلومتري سنندج مركز استان كردستان و در 35 كيلومتري شهرستان مريوان قرار گرفته است، شهرستاني مرزي كه با كشور عراق 24 كيلومتر مرز دارد و داراي آب و هوايي كوهستاني و معتدل است.
شهرت شهرستان سروآباد در استان كردستان، كشور و حتي خارج از كشور به دليل منطقه هورامان است، منطقه اي زيبا، گردشگر پذير و سرسبز با آداب و رسوم كهن و تاريخي كه به ماسوله كردستان معروف است و نمونه آن كمتر در كشور و حتي جهان وجود دارد.
هورامان اسم روستايي است كه در سال 92 به شهر ارتقا يافت، چهار روستاي زيبا و كوچك در اطراف آن قرار گرفته اند و جز اين شهر هستند، روستاهاي كماله، ويسيان، رودبر و سرپير كه هر كدام زيبايي هاي خاص خود را دارند با مردماني مهمان نواز و ساده و بي ريا كه نمادي از استقامت كوه هاي اطراف هستند.
شهر هورامان در شرق سروآباد مركز شهرستان و در فاصله 50 كيلومتري آن قرار گرفته و داراي بافت پلكاني بوده و حياط هر خانه اي پشت بام خانه ديگري است و بافت پلكاني زيبايي خاصي به آن بخشيده است.
وجود مزار پيرشاليار از بزرگان ديني در منطقه هورامان از ديگر جاذبه هاي گردشگري منطقه است كه هر ساله مهمانان و گردشگران داخلي و خارجي از مزار اين عارف ديني زيارت و بازديد مي كنند.
وجود هتل هاي سنگي با غذاهاي سنتي و بومي، ساخت مساجد و خانه ها با سنگ و مصالح بومي و آبي رنگ شدن در و پنجره هاي تمام خانه هاي شهر هورامان تخت و روستاهاي اطراف آن از ديگر جاذبه هاي ديدني و زيباي منطقه است.
روستاهاي بلبر، سلين و ژيوار از روستاهاي زيبا و گردشگري منطقه هورامان است كه بعد از عبور از شهر هورامان تخت به روستاي بلبر، سلين و بعد به روستاي ژيوار مي رسيم، اين روستاها نيز با آداب و رسوم بسيار كهن و تاريخي و جاذبه هاي گردشگري مكاني براي بازديد گردشگران و مهمانان نوروزي است و بدون ترديد مهمانان و گردشگراني كه از اين روستاها و شهر هورامان تخت يكبار بازديد كرده اند، شور و اشتياق زيادي براي سفر دوباره به اين منطقه را دارند.
روستاي ژيوار كه به عنوان سومين روستاي پاك كشور شناخته شده است، داراي جاذبه هاي طبيعي و بكري است كه چشم هر بيننده اي را معطوف زيبايي هاي خود مي كند، روستاي سلين نيز كه به واسطه سد داريان اكنون در كنار درياچه اي زيبا قرار گرفته و منظره اي زيبا و ديدني خلق شده و گردشگران مي توانند با قايق سواري در درياچه اين روستا لحظات ماندني به يادگار بگذارند.
با يكي از گردشگراني كه به منطقه هورامان سفر كرده بود، هم كلام شديم و از وي درباره طبيعت منطقه سئوال كرديم و پاسخ داد: شهرهاي زيادي را گشتم حتي اروپا را هم رفته ام ولي واقعا هيچ جاي زيبايي به زيبايي منطقه هورامان نديده بودم و واقعا خوشحالم كه توانستم براي اولين بار به اين منطقه سفر كنم.
يكي از گردشگران كه اهل شمال كشور است نيز در درباره منطقه هورامان گفت: تا قبل از اينكه به هورامان سفر كنم احساسم اين بود كه زيباترين منطقه كشور شمال و روستاهاي زيباي آن مانند ماسوله است ولي وقتي به هورامان سفر كرديم واقعا از ديدن زيبايي هاي آفرينش متعجب شدم و الان فهميدم كه هورامان هم زيباست.
در كنار طبيعت زيباي روستاهاي هورامان روستاهاي بخش مركزي شهرستان سروآباد نيز هر كدام داراي جاذبه هاي گردشگري زيبايي هستند، چشمه خروشان روستاي دورود مشهور به قُل هرساله مهمانان و مسافران زيادي از اين چشمه ديدن مي كنند، آب اين چشمه از ذوب شدن برف كوه هاي كوسالان در فصل بهار مي خروشد و منظره اي زيبا و ديدني خلق كرده است.
آب گرم درماني روستاي گواز نيز از ديگر جاذبه هاي گردشگري شهرستان سروآباد است كه در 40 كيلومتري شهر سروآباد مركز شهرستان قرار گرفته است.
ايجاد سفره هاي خانه هاي سنتي در كنار رودخانه سيروان يكي ديگر از جاذبه هاي ديدني در پايين شهرسروآباد است كه در كنار صداي زيباي خروشان آب رودخانه خروشان سيروان منظره اي زيبا خلق كرده است.
روستاي دورود و باغ محمود آباد يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري شهرستان سروآباد است، اين مكان ها از قديم الايام تاكنون مهد طريقت هاي ديني و عرفاني نقشبندي و قادريه بوده اند و هر ساله مهمانان و مسافران زيادي در طول ايام سال از اين روستاها بازديد كرده و از مزار عارفان و بزرگان ديني زيارت و ديدن مي كنند.
روستاهاي هزارخاني، انجمنه، تخان و سپيدار با طبيعتي زيبا و منحصر به فرد كه در پاي كوه پيازه قرار گرفته اند و طبيعتي زيبا و بكري دارند و چشم هر بيننده اي را معطوف زيبايي هاي خالق هستي مي كند و هر ساله ميزبان مسافران و مهمانان نوروزي است.
روستاي بسياران به عنوان بزرگترين روستاي غرب كشور با بيش از پنج هزار نفر جمعيت و طبيعتي زيبا و ديدني يكي از ديگر از روستاهاي گردشگري شهرستان سروآباد است كه داراي طبيعت زيبا و بكري است و هر ساله مسافران و مهمانان نوروزي از اين روستا و جاذبه هاي ديدني آن بازديد مي كنند.
روستاهاي ژنين، پايگلان، آريان، چشميدر، هرسين، ژان و بوريدر از ديگر روستاهاي هدف گردشگري شهرستان سروآباد هستند كه هر كدام زيبايي هاي ديدني خاص خود را دارد و ارزش يكبار سفر را دارند، روستاهايي كه مردماني ساده، پاك و بي آلايشي دارد و هر مسافر و مهماني كه در اين روستاها گذر كند، بدون ترديد مهمان يكي از خانه ها مي شود و اين جاست كه مهمان نوازي مردمان سروآباد معنا مي شود و با تمام وجود و با شور و اشتياقي وصف نشدني از مهمانان بدون هيچ چشم داشتي پذيرايي و استقبال مي كنند.
شهرستان سروآباد به واسطه روستائيان مهربان و مهمان نوازش شهرت دارد ، شهرستاني كه بيش از 90 درصد از جمعيت آن روستانشين هستند و تنها 10 درصد شهرنشين هستند، روستاهايي كه مركز توليد بوده و انواع محصولات كشاورزي و باغي ارگانيك در اين روستاها توليد و روانه بازار مصرف مي شود.
روستاهاي شهرستان سروآباد همگي داراي قدمت بسيار دراز و طولاني هستند و آنچه كه باعث شده گردشگران و مهمانان زيادي از روستاهاي اين شهرستان ديدن كنند، وجود فرهنگ غني، آداب و رسوم كهن و تاريخي و مراسمات ديني و مذهبي خاص است.
ارتفاعات ژالانه و تته نيز از ديگر جاذبه هاي گردشگري و زيباي شهرستان سروآباد است، اين ارتفاعات از مرتفع ترين نقاط استان كردستان به شمار مي روند، گردنه هايي كه مسير ارتباطي سروآباد به شهرهاي استان كرمانشاه هستند و داراي جاده اي زيبا و ديدني است به طوريكه از بالاي اين گردنه ها مي توان بسياري از شهرها و روستاهاي كشور عراق را مشاهده كرد از جمله سد دربندي خان و روستاهاي طويله، بياره، خرمال، هلبچه و چند شهر و روستاي ديگر اين كشور از گردنه ژالانه و تته به وضوح قابل مشاهده است.
مسافران، گردشگران و رانندگان به واسطه جاده زيبا و ديدني كه از گردنه ژالانه و تته مي گذرد، از اين مسير به استان كرمانشاه و يا به شهرستان مريوان سفر مي كنند، جاده اي كه به قول رانندگان خستگي را از تن آنها در مي آورد و سفري به يادماندني و زيبا را به يادگار مي گذارد.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان، 73 روستا و جمعيتي بيش از 50 هزار نفر در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
7354 / 3034

سرخط اخبار استان‌ها