۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷
کد خبر: 83252712
T T
۰ نفر
فرش منقوش آثار تاريخي روستاي گردشگري خرانق اردكان رونمايي شد

يزد - ايرنا - از اولين فرش در حال بافت منقوش به بناهاي تاريخي روستاي هدف گردشگري خرانق اردكان امروز يكشنبه با حضور نماينده مردم اين شهرستان در مجلس شوراي اسلامي رونمايي شد.

به گزارش ايرنا محمدرضا تابش در مراسم رونمايي از اين هنر دستي گفت: با وجود سختي ها و بعضا نامهرباني ها؛ دوستداران و فعالان صنايع دستي و ميراث فرهنگي ، همچنان چراغ توليد هنرهاي اصيل ايراني و بويژه صنعت كهن فرش دستباف را درخشان نگه داشته اند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس عنوان داشت: در سالي كه مزين به رونق توليد است، توجه بيشتر به آنچه بن مايه هاي آن در فرهنگ و تاريخ پرافتخار ايران از قدمت و سابقه ديرينه اي برخوردار هست، مورد انتظار است.
تابش تصريح كرد: فرش ايراني هم از لحاظ فرهنگي و اجتماعي و هم از ديدگاه اقتصادي و تجاري جايگاه ارزنده اي در بازارهاي جهان دارد و اميدواريم مسئولان مربوطه براي رونق توليد در اين بخش، با برنامه و هدفمند؛ حمايت هاي لازم را ارائه دهند.
روستاي خرانق مركز بخشي به همين نام است كه در ۸۵ كيلومتري شمال شرقي يزد و در ۵۰ كيلومتري شرق اردكان و در مسير جادهٔ يزد - مشهد قرار دارد.
خرانق در گذشته « خورانق» يا « خورنق » ناميده مي‌شد را به معناي محل برآمدن خورشيد يا محل تولد خور( آفتاب) مي‌دانند.
از بناهاي تاريخي آن مي توان به قلعه ، حمام، كاروانسرا، آب‌انبار، پل، مسجد جامع و حسينيه
منارجنبان و بقعه مشهدك ياد كرد.
وجود معادن سنگ آهن چادرملو ، اورانيوم ساغند، باريت، روي و گرانيت و منطقهٔ حفاظت شدهٔ دره انجير و جانوراني مانند كل، بز، ميش، قوچ، گربه وحشي، سياه گوش، يوز پلنگ و هوبره اين منطقه را مورد توجه قرار داده است.
روستاي خرانق در ناحيه كوهستاني قرار دارد كه امروزه داراي 2 بخش جديد و قديم است كه جمعيت در بافت جديد سكونت دارد.
مركز شهرستان 98 هزارنفري اردكان در 60 كيلومتري شمال شهر يزد قرار دارد.
7544/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها