۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83252631
T T
۰ نفر
ادامه كمك نيروهاي مسلح تا پايان نياز مردم و اعلام ستاد بحران

تهران-ايرنا- سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي با اشاره به افزايش اقدامات نيروهاي مسلح براي امدادرساني اظهار داشت: كمك‌هاي ارتش، سپاه پاسداران و نيروي انتظامي در مناطق سيل‌زده، در قالب اقدامي جمعي و هم‌افزا تا زمان نياز مردم و اعلام ستاد بحران ادامه خواهد داشت.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از ارتش، امير سرتيپ دوم شاهين تقي‌خاني در خصوص حضور نيروهاي مسلح در مناطق سيل زده افزود: ارتش جمهوري اسلامي ايران بر حسب ضرورت و وظيفه ذاتي خود از نخستين ساعات اين سانحه طبيعي، در منطقه حاضر شده است. ليكن در پي فرامين فرمانده معظم كل قوا و متعاقب آن رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، دامنه اقدامات خود در اين مناطق را افزايش داده است.
وي خاطرنشان كرد: از شب گذشته امكانات و تجهيزات مكانيكي مورد نياز از قبيل وسايل مهندسي، بيل مكانيكي و لودر، همچنين 15 دستگاه پمپ قوي تخليه آب، علاوه بر تجهيزات به كار گرفته شده در روزهاي قبل به منطقه ارسال شده است.
سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ضرورت تامين لوازم و اقلام اوليه براي كمك‌رساني به مردم، ادامه داد: همچنين 500 تخته چادر، دو هزار تخته پتو و چند هزار غذاي كنسرو شده، شب گذشته بيمارستان صحرايي به منطقه اعزام شده و براي جابه‌جايي‌هاي هوايي نيز 6 فروند بالگرد شنوك و 214 و يك فروند هواپيماي فرندشيپ از پايگاه هاي آبيك، اصفهان و تهران نيروي زميني ارتش در منطقه مستقر خواهد شد.
امير سرتيپ دوم تقي‌خاني با اشاره به تمهيدات نيروي دريايي ارتش براي تسريع در امدادرساني به مردم، يادآور شد: 12 قايق 'جي‌مي‌ني‌ آ' همراه 10 تيم غواص سه نفره و دو كاميون نياز‌هاي اوليه، دارويي و بهداشتي و دو فروند بالگرد نيز از سوي نيروي دريايي ارتش به منطقه اعزام شده است.
سخنگوي ارتش ادامه داد: علاوه بر اين تيپ‌هاي متحرك و هجومي 130 و 230 همچنين قرارگاه عملياتي لشكر 30 گرگان نيروي زميني و تكاوران و تفنگ‌داران نيروي دريايي در منطقه در حال كمك‌رساني و تامين امنيت مناطق و شهرها هستند.
وي با بيان اينكه امير سرتيپ حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش براي نظارت بر روند امدادرساني به اين منطقه عازم شده، گفت: علاوه بر كمك‌رساني به مردم و تخليه آب گرفتگي از معابر و منازل، اقدامات لازم براي آمادگي مواجهه با سيل احتمالي و كمك به مردم عزيز، در نظر گرفته شده است.
امير سرتيپ دوم تقي‌خاني از آماده‌باش پادگان‌هاي گرگان، نوده، دوآب و بجنورد براي اسكان مردم خبرداد و افزود: به يكان‌هاي ارتش در پنج استان لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد، ايلام و ديگر مناطقي كه احتمال وقوع مجدد سيل مي رود، دستور آماده‌باش ابلاغ شده است.
وي خاطرنشان كرد: البته امدادرساني از 27 اسفند 97 با كمك به مسافران گرفتار در برف آغاز شد و همزمان با آب گرفتگي و جاري شدن سيل در نقاط مختلف استان‌هاي شمالي به ويژه گلستان، استقرار ارتش در چندين منطقه از اين استان صورت گرفت. تخليه آب به صورت منزل به منزل، طبخ هزاران قرص نان و توزيع آب معدني و خوراك كنسرو شده، استقرار بالگرد و قايق‌هاي ايمني و وسايل اوليه به همراه نيروي انساني از نخستين ساعات انجام شده است.
سخنگوي ارتش تصريح كرد: كمك هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي اسلامي در مناطق سيل زده، در قالب اقدامي جمعي و هم افزا تا زمان نياز مردم و اعلام ستاد بحران ادامه خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، بارش شديد باران 28 و 29 اسفند 97 در شرق استان گلستان، باعث سر ريز شدن سد گلستان واقع در 15 كيلومتري شرق شهر گنبدكاووس و طغيان رودخانه هاي گرگان رود، چهل چاي، قره سو و اوغان شد.
با آغاز فعاليت سامانه سرد و بارشي اخير بيش از 300 ميلي متر باران در گلستان باريد و ارتفاع برف در مناطق كوهستاني استان به 1.5 متر رسيد.
سرريز آب سدهاي گلستان 2 و بوستان در مناطق بالادستي، موجب به راه افتادن جريان سيل در رودخانه گرگانرود شد و همه شهرها و روستاهاي حاشيه اين رودخانه را به دليل حجم فراوان آب دچار بحران سيل كرد.
سيام**1058**9157
۰ نفر