۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83251971
T T
۰ نفر
مكرون: براي برخورد با جليقه زردها از ارتش استفاده نمي شود

تهران - ايرنا - تارنماي خبرگزاري فرانسه گزارش داد: 'امانوئل مكرون' رئيس جمهوري فرانسه روز جمعه تاكيد كرد كه ارتش اين كشور 'به هيچ شكلي' در برخورد با جليقه زردها و 'برقراري نظم و قانون' به كار گرفته نخواهد شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از خبرگزاري فرانسه، مكرون روز جمعه كوشيد تا به مناقشات برآمده از تصميم خود در مورد استفاده از نيروهاي ارتش به عنوان قواي پشتيبان در برخورد با اعتراضات اين هفته جليقه زردها در پاريس، پايان دهد.
دولت پاريس تحت فشارها براي جلوگيري از تكرار اعتراضات هفته گذشته در خيابان 'شانزه ليزه' كه در آن چيزي در حدود 100مغازه به آتش كشيده شده، خسارت ديده يا غارت شدند، اين هفته اعلام كرد كه شايد سربازان نيروي مقابله با تروريسم خود را براي حفاظت از ساختمان هاي دولتي اعزام كند.
مقام هاي پاريس همچنين براي جلوگيري از هرگونه درگيري، جليقه زردها را از تجمع در مركز شهرهاي حساس منع كردند.
تصميم پاريس براي به كارگيري ارتش، بااعتراضات مخالفان دولت روبه رو شد كه هشدار داد روبه روي هم قرار دادن سربازان و معترضان خطرآفرين است.
خبرگزاري فرانسه افزود: مكرون كه براي شركت در نشست اتحاديه اروپا در بروكسل به سر مي برد، روز جمعه در اين باره گفت كه ارتش فرانسه به هيچ شكلي در حفظ و برقراري نظم و قانون مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
وي درادامه با رويكردي زيركانه درتوجيه تصميم خود خاطرنشان كرد كه قواي مبارزه با تروريسم اين كشور كه ازسال 2015تاكنون مسئوليت پاسباني از شهرهاي فرانسه در برابر نيروهاي جهادي را ايفا مي كرده، پيش از بروز اعتراضات جليقه زردها نيز ماموريت حفاظت ازمراكز حساس چون ايستگاه هاي قطار و عبادتگاه ها را برعهده داشته است.
اما اظهارات فرماندار نظامي پاريس به نگراني هاي موجود درمورد پررنگ شدن نقش ارتش در اعتراضات خياباني در فرانسه كمكي نكرد.
ژنرال برونو لوري(Bruno Le Ray ) در گفتگو با يكي از راديوهاي فرانسه گفت كه به سربازان دستور داده شده تااگر جان خود يا افرادي كه مسئوليت حفاظت از جانشان را برعهده دارند، در خطر بود، پس از هشدار شليك كنند.
معترضان دولت مكرون، براي هجدهمين هفته متوالي، 16 مارس به خيابان ها آمدند و در تظاهراتي بي سابقه، خشم خود را نسبت به بي تفاوتي هاي دولت به خواسته هايشان اعلام كردند.
جليقه زردهاي فرانسه، شانزدهم مارس را 'روز هشدار' به دولت مكرون اعلام كردند.
آن ها چندين بانك و مغازه را درخيابان شانزه‌ليزه پاريس تخريب كرده و به آتش كشيدند. معترضان همچنين خودرو‌هايي را كه در اين خيابان پارك شده بودند، را نيز آتش زدند.
اتاق بازرگاني فرانسه از رئيس جمهوري اين كشور خواسته تا امنيت فروشگاه‌ها و كاركنان فروشگاه‌هاي شانزه‌ليزه را به صورت فوري برقرار كند. شركت هاي بيمه فرانسه، ميزان خسارت ناآرامي هاي چند ماه گذشته را حدود 170 ميليون يورو تخمين زده اند.
نخست وزير فرانسه روزيكشنبه از عدم كارايي تدابير امنيتي پليس در جريان اعتراضات روز شنبه سخن گفته و افزود: وضعي كه روز شنبه شاهد آن بوديم، ديگر نبايد اتفاق بيفتد.
اروپام**9418**1590
۰ نفر

سرخط اخبار جهان