۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83249601
T T
۰ نفر

معبد آناهيتا از زباله پاكسازي شد

۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83249601
معبد آناهيتا از زباله پاكسازي شد

كرمانشاه - ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشري كنگاور گفت: در آستانه سال نو با مشاركت سازمان هاي مردم نهاد و ادارات شهرستان محوطه تاريخي معبد آناهيتا از زباله پاكسازي شد.

فاطمه خدادادي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به گردشگرپذير بودن كنگاور زباله هاي اين معبد با همكاري انجمن نسيم سبز سراب آناهيتا، شهرداري و شوراي شهر كنگاور، كانون پرورش فكري، گروه هاي نمايشي اداره فرهنگ و ارشاد، كميسيون بانوان و هلال احمر جمع آوري و پاكسازي شد و چشم انداز زيباي آن با شهره جهاني براي ورود و استقبال از گردشگران و مسافران نوروزي آماده سازي شد.
در اين برنامه نمادين جمعي از شهروندان كنگاوري نيز با شعارهاي زيست محيطي آمده بودند تا بگويند تعطيلات عيد نوروز را بدون رها كردن زباله در طبيعت سپري خواهند كرد.
برخي مورخان اين بنا را معبدي براي الهه آناهيتا دانسته اند. آناهيتا به معناي پاك و دور از آلودگي در اعتقاد ايرانيان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنين نماد باروري، عشق و دوستي بوده است.
برخي ديگر از محققان به تبعيت از نوشته هاي مورخان ايراني و عرب سده سوم ه.ق به بعد، معبد آناهيتا را كاخي ناتمام براي خسرو پرويز معرفي كرده اند. عده اي نيز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده ديگر آن را به سده اول ق.م نسبت مي دهند.
سيف الله كامبخش فرد، كاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشي، اشكاني و ساساني نسبت مي دهد و مسعود آذرنوش كاوشگر ديگر بنا، آن را كاخ ناتمامي از خسرو پرويز در اواخر دوره ساساني مي داند.
اين بنا بر روي تپه‌اي با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون هاي اين بنا نسبت به قطر آنها سه به يك است و اين باعث شده در ميان تمام معابد دنيا بي نظير و منحصر به فرد باشد. معبد آناهيتا دومين بناي سنگي ايران پس از تخت جمشيد است.
نقشه اين بنا چهار ضلعي و هر ضلع آن به شكل صفه اي است كه با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند و نماي بيروني آنها به وسيله سنگ هاي بزرگ تراشيده شده، به صورت خشكه چين پوشش داده شده است. در مواردي براي اتصال برخي از بلوك ها، از بست هاي آهني و سربي استفاده شده است.
در قسمت جنوبي بنا، پلكان دو طرفه اي به درازاي 154 متر وجود دارد. هر دو تا پنج پله، در يك بلوك سنگي ايجاد شده است. اكنون تعداد سنگ پله ها در پلكان شرقي 26 شش پله و در پلكان غربي 21 پله است.
شهرستان كنگاور در 94 كيلومتري شرق كرمانشاه با جاذبه هاي گردشگري منحصربفرد همانند تپه هشت هزار ساله گودين، پل كوچه صفوي و سراب هاي فش، كبوترلانه، باباعلي، گرمه خاني و ماران، سالانه در ايام تعطيلات نوروز ميزبان هزاران مسافر و گردشگر است.
7447/3033

سرخط اخبار استان‌ها