۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83248681
T T
۰ نفر

عصر جنوب: خوزستان مهاجرفرست‌ترين استان ايران

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83248681
عصر جنوب: خوزستان مهاجرفرست‌ترين استان ايران

اهواز - ايرنا- پايگاه خبري عصر جنوب مطلبي با عنوان 'خوزستان مهاجرفرست‌ترين استان ايران' منتشر كرده است.

تازه‌ترين گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد در فاصله آبان 1390تا آبان 1395استان‌هاي تهران با 517، البرز با 208، اصفهان با 128، خراسان رضوي با 112و گيلان با 75هزار نفر 5استان مهاجرپذير ايران بوده‌اند درحالي‌كه در همين مدت استان‌هاي تهران با 351، خوزستان با 135، خراسان رضوي با 108و 2استان البرز و اصفهان هر كدام با 103هزار نفر در رديف 5استاني قرار دارند كه به‌ترتيب بيشترين مهاجرفرست به ساير استان‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.
استان البرز با 5١ هزار نفر و استان كهگيلويه و بويراحمد با ٢ هزار نفر، به‌ترتيب بيشترين و كمترين سهم مهاجرفرستي به استان تهران را داشته‌اند. همچنين استان البرز با ٨٩ هزار نفر و استان‌هاي چهار محال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد با يك هزار نفر به‌ترتيب بيشترين و كمترين سهم مهاجرپذيري از استان تهران را داشته‌اند.
هرچند مركز آمار ايران تعداد كل مهاجران به استان تهران را 517هزار نفر اعلام كرده اما جمع كل افراد مهاجرت‌كرده به استان تهران از استان‌هاي مختلف 519هزار نفر برآورد مي‌شود كه حكايت از خطاي محاسباتي مركز آمار دارد.

روند معكوس مهاجرت در 5استان
رفت و برگشت افراد مهاجر در بين استان تهران با استان‌هاي ديگر نشان از مهاجرت معكوس در استان‌هاي البرز، سمنان، گيلان، مازندران و يزد دارد به‌نحوي كه در بازه زماني 5ساله آبان 90تا آبان 95تعداد افراد مهاجرت‌كرده از استان يزد به سمت استان تهران 4هزار نفر و تعداد شهروندان يزدي خارج شده از استان تهران 6هزار نفر بوده و به اين ترتيب 2هزار نفر از شهروندان استان يزد قيد زندگي كردن در تهران را زده‌اند. همچنين در اين مدت فقط 8هزار نفر از استان سمنان به سمت استان تهران هجرت كرده و در مقابل 18هزار نفر از شهروندان سمناني از استان تهران خارج شده‌اند كه نشان از روند مهاجرت معكوس به ميزان 10هزار نفر دارد.
همچنين22هزار نفر از استان مازندران زندگي در تهران را ترجيح داده‌اند اما در مقابل 24هزار نفر زندگي در استان تهران را رها كرده‌اند و به استان‌هاي ديگر رفته‌اند و درحالي‌كه 24هزار نفر از استان گيلان به استان تهران مهاجرت كرده‌اند اما در مقابل 29هزار نفر استان تهران را به قصد گيلان ترك كرده‌اند.
بيشترين مهاجرت معكوس بين استان‌هاي ديگر و استان تهران شامل استان البرز مي‌شود به‌نحوي كه در مدت 5سال 51هزار نفر از اين استان براي زندگي به استان تهران مهاجرت كرده‌اند ولي 89هزار نفر از استان البرز سكونت در استان تهران را مناسب نديده و به استان خود يا استان‌هاي ديگر رفته‌اند كه نشان از مهاجرت معكوس به ميزان 38هزار نفر دارد.

هجرت از حاشيه به متن
مقايسه ورودي و خروجي مهاجران به استان تهران در 5ساله 1390تا 1395براساس گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد شاخص خالص مهاجرت به‌نحوي رقم خورده كه مهاجرت از استان‌هاي نزديك به مرزهاي غربي و جنوبي ايران به مركز افزايش يافته است. به بيان روشن‌تر در اين 5سال 41هزار نفر از استان لرستان به استان تهران آمده‌اند و تنها 6هزار نفر از شهروندان لرستاني استان تهران را ترك كرده‌اند. پس از لرستان، استان همدان قرار دارد كه 34هزار نفر مهاجر به استان تهران فرستاده و تنها 11هزار نفر از استان همدان، تصميم به خارج شدن از استان تهران گرفته‌اند. اين گزارش مي‌افزايد: 29هزار نفر از استان كرمانشاه به تهران مهاجرت كرده و تنها 8هزار نفر از شهروندان كرمانشاه تصميم به ترك تهران گرفته‌اند.
از حيث شاخص خالص مهاجرت بين استان‌هاي مختلف به استان تهران، روند مهاجرت از استان خوزستان هم نگران‌كننده است به‌گونه‌اي كه 23هزار نفر در اين مدت راهي استان تهران شده‌اند و در مقابل تنها 5هزار نفر از خوزستاني‌ها تصميم به خروج از تهران گرفته‌اند. همچنين شاخص خالص مهاجرت نشان مي‌دهد كه تعداد ورودي‌ها به خروجي‌ها از استان‌هاي خراسان رضوي 12هزار نفر، اصفهان 10هزار نفر، آذربايجان شرقي 13هزار نفر، مركزي 11هزار نفر، اردبيل 13هزار نفر و گلستان 11هزار نفر بوده است.
9887/6064

سرخط اخبار استان‌ها