۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83245269
T T
۰ نفر

اینجا سوادكوه دروازه ورود به مازندران

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83245269
اینجا سوادكوه دروازه ورود به مازندران

ساری – ایرنا – در فاصله حدود 200 كیلومتری تهران و در دل كوههای البرز، سوادكوه مكانی از جنس جنگل، سرسبزی و قدمت وجود دارد كه در ورودی استان مازندران از مسیر پایتخت كشور واقع است.

با عبور از جاده فیروزكوه، پس از پشت سر گذاشتن گردنه گدوك، وارد شهرستان سوادكوه می‌شوید. گردنه معروف گدوك با فضای سرد و مه الود كه حتی در دل گرمای تابستان هم سرد و خنك است فضای مناسبی برای ساعتی استراحت است و می توانید با خوردن دوغ و‌ آش گدوك ، سفر به این خطه از شمال كشور را مزه دار كنید.
* آلاشت شهری كوچك و تاریخی
از شهر پل سفید كه عبور كردیم مقابل پلیس راه آزادمهر، مسیری وجود دارد كه بر روی تابلوی آن نوشته شده آلاشت 35 كیلومتر .
وقتی ماشین تان در مسیر این دو راهی می رود حدود 20 كیلومتر را كه طی بكنیم در جاده وارد محدوده جنگلی و پر پیچ و خم گردنه‌ای شكلی می‌شود و بعد از عبور از روستای لیند، چند كیلومتر دیگر به شهر كوهستانی آلاشت می رسیم.
در آلاشت به جز هوای خنك در روزهای گرم و دیدن مه غلیظ و سرما در زمستان چیز دیگری را حس نمی كنید.
آلاشت به غیر از جاذبه آب و هوای ییلاقی و طبیعی اش ، موزه مردم‌شناسی دارد كه خانه زادگاه رضاخان بود و الان اشیای قدیمی و بسیاری از ملزومات زندگی بومی مردم منطقه نگهداری می‌شود. در محوطه بیرونی این بنا زنان هنرمند صنایع‌دستی آلاشت محصولات‌شان را عرضه می‌كنند.
رصدخانه آماتور و مجهز آیت الله صالحی مازندرانی آلاشت جایی است كه در آن می‌توانید سفرتان به سوادكوه را به آسمان گره بزنید و شما را در كهكشان راه شیری به گردشی علمی و نورانی ببرد.
قدم زدن در كوچه‌های تنگ و بین دیوارهای كاهگلی آلاشت را هم از دست ندهید. بافت آلاشت در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و یكی از جاذبه‌های اصلی سوادكوه به شمار می‌آید، البته اگر ساخت‌وسازها باقیمانده این بافت را از بین نبرد.
*** راه آهن شمال، سوار بر مسیر تاریخ
عبور خط راه آهن سراسری تهران به شمال از سوادكوه به همراه بناهای تاریخی با معماری بیشتر از 80 سال خود باعث شده تا درسفر با قطار به این مناطق ، چشم اندازهایی از جاذبه های طبیعی و تاریخی را ببینید.
قسمت‌هایی از خط آهن شمال كه به‌خاطر موازی دیده شدن سه خط ریل روی كوه‌ها، به 'سه خط طلا' معروف شده است و نیز 'پل ورسك ' در این مسیر، هم دیدنی‌های خوبی هستند و هم لذت عبور از روی آنها می‌تواند خاطره خوبی را برای شما رقم بزند.
برای مردم دیار سوادكوه فرقی ندارد كه مهمانانشان با خودروی شخصی یا با قطار به این شهرستان تاریخی و پرجاذبه آمده اند و حالا كه مهمان از اقصی نقاط كشور به این دیار آمده باید به خوبی از آنها پذیرایی كرد تا فرصت دیدن جاذبه های منطقه را داشته باشند.
این شهرستان به دلیل داشتن بناها و مناطق تاریخی و همچنین زیبایی های طبیعی از جمله آبشارهای متعدد ، می تواند لحظات شیرین و خوشی را برای هر مسافری رقم بزند.
در محدوده سرخ آباد روبروی ایستگاه راه آهن بنای به اندازه سه متر در سه متر وجود دارد كه بعد از دیدن پل ورسك این بنا را می توان دید. كلیسایی با 2 پنجره كوچك كه در زمان پهلوی اول بخاطر حضور و فعالیت مهندسان اروپایی كه برای ساخت راه آهن شمال به سوادكوه آمده بودند ساخته شد . شاید همگان فكر كنند كه كوچكترین كلیسا در كشورهای مسیحی وجود داشته باشد اما این كلیسا در شهرستان سوادكوه كوچكترین كلیسا در دنیا به شمار می رود .
بنای تاریخی كه نام سازندگانش به زبان ایتالیایی بر سر در كلیسا نوشته شد و هر چند این بنا در سال 1382 از سوی سازمان میراث فرهنگی ثبت شد اما هنوز برای خیلی ها این بخش از تاریخ كشورمان ناشناخته مانده است.
**اسپهبد خورشید ، غار تاریخی بر بلندای طبیعت
از كوچك ترین كلیسای جهان كه دور شویم از مسیر تهران به سوادكوه بعد از پل ورسك در منطقه دوآب مقابل ورودی خطیركوه غار اسپهبد خورشید را می توان دید شاید بتوان این غار را به عنوان دسترس ترین جاذبه تاریخی – طبیعی سوادكوه به شمار آورد .
طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول 85 متر با بقایای قلعه ای كهن است كه در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از كف تا زیر طاق با كاربری فضاهای مسكونی و تدافعی شامل پلكان، حوض، انبار و آب انبار، از جنس لاشه سنگ و ملات آهك و گچ بنا شده است.
ورودی این طاق و غار كه در سال 1335 توسط عده ای از غارشناسان ایرانی كشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد، حكایتگر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است.
به دلیل سوابق تاریخی، معماری بی نظیر و نقش های گوناگون در سال 1381 به شماره 7839 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
***آبشارهای توصیف ناپذیر سوادكوه
شهرستان سوادكوه كه شامل شهرهای آلاشت، زیراب و پل سفید است در مسیرهای روستایی و حتی شهریش جاذبه های طبیعی خاصی دارد كه می تواند مسیرهای خوبی برای طبیعت گردی باشد كه آبشارهای متعددش را می توان از آن جمله نام برد.
گزو با بیش از 40 متر یكی از آبشارهای سوادكوه است كه در 15 كیلومتری شهر زیراب قرار دارد.دیواره سنگی قوسی‌ شكلش یكی از آبشارهای زیبا و متفاوت شمال كشور است كه بسیار مورد توجه طبیعت دوستان است .
*** جوارم ، نگین گردشگری در دل جنگل های سوادكوه
اگر دوست دارید كه در منطقه‌ای جنگلی‌ اما با امكانات ایمن، اقامتی موقت داشته باشید، پارك جنگلی و منطقه نمونه گردشگری جوارم در 6 كیلومتری شهر زیراب گزینه مناسبی است.
در این پارك جنگلی حدود 400 هكتاری علاوه بر فرصت گذراندن در دل جنگل های شمال كشور می توانید از امكانات اقامتی از قبیل خانه های چوبی جنگلی استفاده بكنید و شبی را بدون غوغا و هیاهوی زندگی شهرنشینی در دل طبیعت بگذرانید.
منطقه حفاظت شده اِساس، روستاهای اَتو، كاكرون، جنگل‌های انجیلی و جنگل بكر و بسیار جذاب هلی‌دار با درختانی كم‌نظیر و میوه‌های جنگلی خاص، پل‌های زیبا و خاص راه‌آهن با معماری بی‌نظیر، قلعه تاریخی كنگلو و بسیاری از مناطق دیگر در سوادكوه وجود دارند كه می تواند نقطه خوبی برای سفری چند روزه باشد كه در این سفر به نوعی زدن یك تیر و 2 هدف است چرا كه با آمدن به سوادكوه هم از طبیعت و هم از آثار تاریخی دیدن می كنید.
2096/1899
۰ نفر